لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

وزیر کشور: برخورد پلیس در موضوع حجاب، هزینه اجتماعی بالایی دارد


یک روز پس از گفته های دادستان تهران مبنی بر ضرورت برخوردهای «سرهنگی» در موضوع حجاب، وزیر کشور تأکید کرد که برخورد نیروی انتظامی در این حوزه «هزینه‌های اجتماعی بسیار بالایی دارد».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز شنبه ۲۳ مرداد، در جلسه رؤسا و دبیران شورای «امر به معروف و نهی از منکر»، با اشاره به «بگیر و ببندهای زیاد» در سال گذشته، گفت که چنین اقداماتی بازداشت‌شدگان را «مأیوس و ناامید» می‌کند، در این حوزه نیروی انتظامی «باید آخر خط باشد».

آقای رحمانی فضلی گفت که سال گذشته «بگیر و ببندهای زیادی» در حوزه «امر به معروف و نهی از منکر» رخ داده و افراد «زیادی» بازداشت شده‌اند و از آنها «تعهد» گرفته شده است.

او اضافه کرد: «این افراد فردا روزی قرار است؛ ازدواج کنند و یا شغلی برای خود اختیار کنند... این افراد ناامید و مایوس می‌شوند؛ چرا که نگران پرونده خود هستند».

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این نیز بارها از برخورد انتظامی با موضوعاتی مانند حجاب انتقاد کرده‌اند و آقای روحانی خود تأکید کرده که «با ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز، فرهنگ درست نمی‌شود».

رئیس‌جمهور ایران، روز ۳۱ فروردین نیز با طرح «گشت‌های نامحسوس» مخالفت کرده بود.

در مقابل اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از فرماندهان نیروی انتظامی خواسته بود که در اجرای طرح «امنیت اخلاقی» به «مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای» توجه نکنند و کار خود را پیش ببرند.

در این زمینه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران نیز روز جمعه تأکید کرد که «اگر چه بهترین راهکار در حوزه عفاف و حجاب، اقدامات فرهنگی» است، اما نباید تأثیر اقدامات «مقابله‌ای و ابزار کیفری» یا «به قول معروف اقدامات سرهنگی» در مبارزه با «جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی» نادیده گرفته شود.

او مسئولان دولت حسن روحانی و همچنین دولت سابق را متهم کرد که «عزم جدی» دیگر دستگاه ها برای برخورد با «آسیب‌های اجتماعی» را «سست» کرده‌اند.

در این همین نشست حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، نیز گفت که وضعیت حجاب طی ۱۵ سال اخیر «به تدریج وضع بدتر شده است».

او همچنین از پلمب بیش از چهار هزار و ۴۰۰ واحد پوشاک ارائه «پوشاک مبتذل و خلاف عفت عمومی» خبر داد.

در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های اصولگرا از فروش مانتوهای پشت‌نویسی شده با کلمه‌های انگلیسی و شلوارهای «چاک، چاک» شدیداً انتقاد کردند، و در همین حال مقام‌های انتظامی و مسئولان اتحادیه‌های صنفی پوشاک در استان‌های مختلف ایران از جمع‌آوری این مانتوها خبر دادند.

در این زمینه سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، گفته بود که این مانتوها به صورت «قاچاق» وارد کشور می‌شود، گرچه مسئولان برخی از اتحادیه‌های پوشاک می‌گویند که چنین مانتوهایی «با الگو گرفتن از نمونه‌های خارجی» در ایران تولید شده‌اند.

XS
SM
MD
LG