لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

پوشش همزمان دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره انتخاباتی شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری، با تمرکز بر مباحث فرهنگی و سیاسی برگزار شد. قرار است آخرین مناظره نامزدها، جمعه ۲۲ اردیبهشت با تمرکز بر موضوعات اقتصادی برگزار شود.

  • حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا، شش نامزد تأیید صلاحیت شده برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری هستند.
  • انتخابات ریاست جمهوری دو هفته دیگر، جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد.
  • نخستین مناظزه نامزدها جمعه گذشته با محور مباحث اجتماعی برگزار شد، اما در حالی که برخی از موضوعات اجتماعی، از جمله آموزش و پرورش سهمی در این مناظره نداشت، نامزدها وقت بیشتری را به بحث بر سر دیدگاه‌های اقتصادی و سیاسی خود اختصاص دادند.
  • بعد از مناظره هفته پیش، چهار نامزد نسبت به روند برگزاری مناظره نخست و حواشی آن اعتراض کردند که قرار است در مناظره امروز، این شکایات «جبران شود».
  • گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.
۱۶:۵۱ ۱۵.۲.۱۳۹۶

پس از آن حسن روحانی یادآور شد که اخلاق زیربنای فرهنگ و آموزش است و باید حقوق مردم رعایت شود.

او گفت که دادگاه باید تخلفات مردم را بررسی کند اما قبل از مشخص شدن موضوع در دادگاه آقای قالیباف در یک مناظره به وزیر آموزش و پرورش اتهام می‌زند.

او گفت که «دوستان آقای قالیباف» در شیراز مانع سخنرانی علی مطهری شدند و در چنین جامعه‌ای شرایط شکوفایی آموزشی فراهم نیست.

او انتقاد کرد که حتی از پخش دعای ماه رمضان یک هنرمند [محمدرضا شجریان] ممانعت می‌شوند.

۱۶:۵۳ ۱۵.۲.۱۳۹۶

مصطفی هاشمی طبا، هم ابتدا از نامزدها خواست در چارچوپ موضوع صحبت کنند، و سپس مشکلات آموزش در ایران را مرتبط به عدم اجرای اسناد مرتبط در این زمینه ارزیابی کرد.

او همچنین گفت که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها صرفاً باید بر کار پژوهش و آموزش تمرکز کنند و نباید چنین باشد که آنها شغل‌های دوم داشته باشند.

۱۶:۵۶ ۱۵.۲.۱۳۹۶

اسحاق جهانگیری هم سؤال مرتبط با آموزش پرورش را مهم ارزیابی کرد، و گفت علاوه بر تحولات آموزشی باید به معیشت فرهنگیان هم توجه کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، تأکید کرد که دانشگاه‌ها باید فضای پرنشاط داشته باشند و نه امنیتی.

او سپس به موضوع «محموله قاچاق» اشاره کرد، و از وزیر آموزش و پرورش و دخترش در این پرونده دفاع کرد. آقای جهانگیری گفت که ارزش این محموله ۲۰۰ میلیون تومان بوده و کاملاً قانونی و از طریق کمرگ وارد شده است.

۱۶:۵۸ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه ابراهیم رئیسی از رکود رشد علمی کشور انتقاد کرد و گفت که تحریم علمی بیش از تحریم اقتصادی بر کشور اثر گذاشته است.

او به موضوع صندوق فرهنگیان اشاره کرد و از «به یغما رفتن» دارایی‌های فرهنگیان در این صندوق انتقاد کرد.

آقای رئیسی گفت که آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور مستقر باید پاسخگوی این موارد و پاسخگوی بیکاری یک میلیون دانشجو باشد.

۱۷:۰۲ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در پاسخ به این مباحث، آقای قالیباف بار دیگر از «ویژه‌خواری و دولت چهار درصدی» انتقاد کرد و گفت که بیشتر مشکلات مربوط به قاچاق کالا و ارز و واردات بی‌ربط است.

او بار دیگر اصرار کرد که وزیر آموزش و پرورش از ایتالیا واردات لباس داشته و گفت که آیا دیگر مردم هم می‌توانند مانند دختر وزیر در صورت بیکار بودن اقدام به واردات کنند.

او گفت برای جامعه فرهنگی شرم‌آور است که با این وضع فرهنگیان و دانش‌آموزان، وزیر آموزش و پرورش دست به واردات کالا بزند.

آقای قالیباف به موضوعات «حقوق‌های نجومی» هم اشاره کرد و انتقاد کرد، کسی که حقوق چند ده میلیونی می‌گیرد «ذخیره انقلاب» توصیف می‌شود و وزیری که دست به واردات می‌زند، «مظلوم» خوانده می‌شود.

۱۷:۰۳ ۱۵.۲.۱۳۹۶

پس از آن نوبت به مصطفی میرسلیم رسید و پرسشی که با او مطرح شد، در مورد پذیرش دیدگاه‌های مخالف، و نقدپذیری بود.

۱۷:۰۶ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آقای میرسلیم گفت که دولت نمی‌تواند موفق باشد مگر آنکه انتقاد اقلیت، احزاب مخالف، سازمان‌های مردم‌نهاد، و تشکل‌های علمی و هنری را بپذیرد.

او گفت که انتقادپذیری در دولت یازدهم کم بود و منتقدان، «غیرانسان»، «تخریب‌گر»، «تندرو»، «بی‌شناسنامه» و «کم‌سواد» توصیف شده‌اند.

آقای میرسلیم گفت این تعبیرات امکان انتقاد سازنده را از منتقدان می‌گیرد.

۱۷:۰۸ ۱۵.۲.۱۳۹۶

آقای میرسلیم افزود که چرا دولت از انتقادهای سازنده‌ای که مطرح می‌شود، استفاده نمی‌کند.

او به تجربه دولت محمد خاتمی اشاره کرد که پیشنهاد ارائه شده از سوی یک مرکز دانشگاهی را پذیرفته و اجرا کرده است، و مدعی شد که این تنها مورد انتقادپذیری بوده است.

۱۷:۱۰ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در پاسخ به این مباحث حسن روحانی گفت که در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی‌شوند و امکان داده نمی‌شود هم احزاب حضوری و حقوقی مساوی داشته باشند.

او به عدم وجود حقوق مساوی برای اقوام و اقلیت‌ها اشاره کرد و گفت انتصاب یک فرماندار زن از اهل سنت‌ها، به دو دسته انتقاد در مورد زن بودن و اهل سنت بودن او دامن زده است.

آقای روحانی همچنین بر اهمیت حقوق شهروندی و عزم خود برای پیگیری آن در دولت آینده تأکید کرد.

۱۷:۱۱ ۱۵.۲.۱۳۹۶

در ادامه مصطفی هاشمی طبا گفت که بزرگترین تخریب‌ها علیه دولت یازدهم صورت گرفته است، اما در عین حال گفت که بزرگ شدن هزینه‌های دولت، باعث شده دولت نتواند به بخشی از انتقادها توجه کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG