لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

تدوین «سازوکارهای نظارت بر اجرای برجام» در مجلس ایران


یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
یکی از جلسات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

چند روز پس از انتشار شروط آیت‌الله خامنه‌ای برای اجرای توافق هسته‌ای در قالب نامه‌ای به رئیس‌جمهور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید که «پیش‌نویس سازوکارهای نظارت بر اجرای برجام» در این کمیسیون آماده شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، منصور حقیقت‌پور، روز شنبه دوم آبان، گفت که «به احتمال زیاد» هفته آینده اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این سند نظر داده و آن را نهایی می‌کنند.

بر اساس قانون موسوم به اجرای توافق اتمی وین که در مجلس تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده، وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافق اتمی وین را هر سه‌ماه یک‌بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

براساس این قانون، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موظف است هر شش‌ماه یک ‌بار گزارش اجرای این توافق را به صحن علنی مجلس ارائه کند.

درهمین حال نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که این کمیسیون ضمن ارائه این گزارش، پیشنهادهایی را نیز برای جلوگیری وممانعت از به گفته او «نفوذ دشمن در پسا برجام»، به دستگاه های اجرایی ارائه خواهد داد.

به گفته آقای حقیقت‌پور، این کمیسیون همچنین از دستگاه های ذیربط در توافق اتمی وین از جمله بانک مرکزی، کشتیرانی، هواپیمایی، وزارت اقتصاد و وزارت دفاع «به نوبت» گزارش‌هایی به صورت ماهانه در مورد اجرای این توافق و مواردی چون تحریم‌ها و نظارت‌ها درخواست خواهد کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای،رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۹ مهر مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران برای اجرای توافق اتمی وین را تأیید کرده و در عین حال بر ۹ الزام و شرط برای اجرای این توافق تأکید کرده بود.

آقای خامنه ای در نامه خود همچنین متذکر شده است که توافق اتمی وین «دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری... متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق... می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ کشور منتهی شود».

برخی از امامان جمعه و شخصیت‌های سیاسی از جمله احمد خاتمی، امام جمعه تهران، خواستار آن شده‌اند که پس از نامه رهبر جمهوری اسلامی «بگو مگو درباره برجام تمام شود».

با این حال انتقادهای مخالفان این توافق همچنان ادامه دارد، و از جمله علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مجلس، شامگاه پنج‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفته‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره اتمی ایران، درباره لغو تحریم‌ها براساس توافق اتمی وین را «شبیه آرزو» دانست.

یک شب پیش از گفته‌های آقای زاکانی، عباس عراقچی با اشاره به مصوبه وزیران اروپا و دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود که «اکنون ساختار قانونی تحریم‌ها فرو ریخته و در روز اجرایی شدن کل شاکله لغو می‌شود».

XS
SM
MD
LG