لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

روابط عمومی مجلس: کیهان به دودستگی‌ها در مورد برجام دامن می‌زند


صفحه یک روزنامه کیهان در روز دوشنبه ۲۰ مهر .
صفحه یک روزنامه کیهان در روز دوشنبه ۲۰ مهر .

مهدی کیایی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب به حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، نوشت که مطالب روزنامه کیهان در مورد طرح برجام، «به دودستگی‌ها در کشور در این زمینه دامن می‌زند.»

وی هم‌چنین در این نامه، روزنامه کیهان را به استفاده از «کلمات سخیف»، اقدام به «تهمت، تخریب و افتراء»، و «دستپاچگی و تحلیل نادرست» متهم کرده و از «بی‌اطلاعی مسئولین روزنامه از امور کشور» سخن گفت.

نامه‌ اعتراضی هیئت رئیسه مجلس که از طریق روابط عمومی این نهاد به کیهان ارسال شده، امروز یکشنبه ۲۶ مهر در این روزنامه به چاپ رسیده است.

نامه مدیر روابط عمومی مجلس به روزنامه کیهان، به نحوه پوشش اخبار مربوط به تصویب طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مربوط می‌شود.

روزنامه کیهان نیز همراه با این نامه جوابیهٔ خود را منتشر کرده و گفته‌است که مجلس به جای پاسخ مستند، اتهامات به گفته این روزنامه، «ناروا»، به کیهان زده‌است.

روزنامه کیهان طی هفته گذشته در تیترها و سوتیترهای اصلی خود نوشته بود: «طرح کلیات ابوالبقاء با جنجال مهندسی شده رای آورد»، «تصمیم ۱۵ دقیقه‌ای مجلس برای ۱۵ سال»، و «کار نمایندگان در سه سوت تمام شد.»

«خلاف واقع» و «کذب محض»

هیات رئیسه مجلس ایران در نامه ارسالی خود به برخی تیترها و مطالب روزنامه کیهان پس از تصویب طرح «برجام» [برنامه جامع اقدام مشترک] اعتراض کرده و آنها را «خلاف واقع» و «کذب محض» دانسته‌است.

اصلی‌ترین بخش این نامه به مطالب منتشر شده در روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه و همچنین سرمقاله حسین شریعتمداری مدیرمسئول این روزنامه درباره نقش برخی اعضای دفتر رهبر جمهوری اسلامی در تصویب طرح برجام اختصاص دارد.

در بخش اول نامه اعتراضی مجلس به کیهان آمده است: «در تیتر و سوتیترها و سرمقاله مطالبی آورده شده که حاکی از بی‌اطلاعی مسئولین روزنامه از امور کشور است، لذا با برداشت انحرافی و ۱۸۰ درجه خلاف واقع، به جای اصلاح تحریکات و مواضع قبلی روزنامه، خود را از مواجهه با اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری کنار کشانده و باز هم به روش فرار به جلو، رئیس و نایب رئیس مجلس را آماج تهمت قرار داده است.»

در ادامه این نامه آورده شده: «آنچه در مسیر مراحل طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام انجام گرفت، مسئولین هر دو فراکسیون مجلس در جریان هستند و می‌دانند که مطالب آن روزنامه خلاف واقع و کذب محض است.»

در سرمقاله روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه روزنامه کیهان،‌ حسین شریعتمداری، نسبت به برگزاری جلسه‌ای میان علی لاریجانی (رئيس مجلس)، علی شمخانی (دبیر شــورای عالی امنیت ملی) و علی‌اصغر حجازی (از مسئولان برجسته بیت رهبر ایران و از نزدیکان علی خامنه‌ای) در شب قبل از بررسی برجام در مجلس، انتقاد کرده بود.

آقای شریعتمداری در سرمقاله خود نقل کرده بود که «گفته می‌شود در جلسه‌ای خصوصی و محرمانه، آقای حجازی اعلام کرده که تصمیم نهایی و قطعی نظام بر تصویب برجام از طریق همان طرح یک‌فوریتی است که قرار است فردا در صحن علنی مجلس مطرح شود.»

در همین رابطه دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس را «خلاف واقع» دانست که گفته بودند حضور یکی از اعضای بلندپایه این دفتر در جلسه‌ای با علی لاریجانی، بر روند رسیدگی مجلس به طرح مربوط به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) تاثیر گذاشته است.

اطلاعیه روابط عمومی دفتر رهبر ایران روز چهارشنبه ۲۲ مهر در پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای تحت عنوان «تاکید بر مسیر قانونی بررسی برجام» منتشر شد.

اعتراض مجلس به «کلمات سخیف» کیهان

اما در بخش دیگری از نامه اعتراضی مجلس خطاب به روزنامه کیهان نوشته شده است:‌ «از رفتارهای نسنجیده دیگر آن روزنامه، نشستن در مقام افتاء و مشروع و غیرمشروع دانستن رای نمایندگان در این طرح است... متاسفانه این رسانه، گاه با کلمات سخیف، مانند «سیب‌زمینی سرخ کرده» یا «طرح ابوالبقاء» و نظایر آن نسبت به مهمترین نهاد مردم‌سالاری دینی اسائه ادب نموده است.»

در ادامه این نامه آورده شده است: «حال این سوال مطرح است که با چه مجوز شرعی و قانونی روزنامه‌ای که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کند و مدیر مسئول آن ریالی در آن سرمایه‌گذاری نکرده، حق دارد مجلس را که مهمترین رکن مردم‌سالاری است تحقیر و تخریب کند؟»

در مطلب روز دوشنبه ۲۰ مهرماه روزنامه کیهان نوشته شده بود که :« این طرح ۹ ماده‌ای در حالی اجازه اجرای برجام را به دولت می‌دهد که هیچ تدبیری برای جلوگیری از مضرات و خطرات برجام در آن دیده نمی‌شود و از این جهت بیشتر می‌توان آن را کلیات ابوالبقاء و نصیحت‌نامه دانست.»

همچنین در گزارش منتشر شده در صفحه دو این روزنامه در این روز، انتقادات فراوانی به هیات رئیسه مجلس و نقش آنها در تصویب برجام صورت گرفته بود.

در بخش پایانی نامه اعتراضی مجلس به روزنامه کیهان نوشته شده است که «همه این مسائل نشانگر این است که آن روزنامه چون در چند ماه اخیر با تحلیل‌های اشتباه مسیر نادرستی را مورد توجه قرار داد که امروز روشن گردید با حقیقت و واقعیت فاصله دارد، لذا با چنگ زدن به آسمان و ریسمان، قصد فرار از تحلیل‌های غلط گذشته خود را دارد.»

طرح اجرای توافق اتمی ایران و شش قدرت جهانی پیش از آن که انبوه پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان مجلس ایران در آن اعمال شود، با ۱۶۱ رای موافق در روز سه‌شنبه، ۲۱ مهرماه، به تصویب مجلس رسید.

نمایندگان مجلس ایران در این روز با ارائه چهار پیشنهاد و چهار تغییر «تقریباً جزئی» جزئیات طرح «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تصویب کردند.

تصویب طرح برجام، اعتراضاتی را از سوی برخی نمایندگان مخالف این طرح در پی داشت و برخی از آنها به هیات رئیسه مجلس هم معترض شدند.

XS
SM
MD
LG