لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

احمد جنتی: رهبر ایران مصوبه اجرای برجام را امضاء نکرده است


خطیب نمازجمعه تهران می‌گوید که مصوبه مجلس به معنای تصویب اجرای برجام در ایران نیست.
خطیب نمازجمعه تهران می‌گوید که مصوبه مجلس به معنای تصویب اجرای برجام در ایران نیست.

دبیر شورای نگهبان می‌گوید که رهبر جمهوری اسلامی هنوز مصوبه شورایعالی امنیت ملی برای اجرای توافق وین را «امضاء‌ نکرده است» و مصوبه مجلس نیز به معنای تصویب توافق نیست.

این اظهارات در حالی است که مقامات دولت ایران از احتمال اجرای توافق اتمی از روز دوشنبه هفته آینده خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی در خطبه‌های نمازجمعه روز ۲۴ مهر گفت: «عده‌ای تصور می‌کنند مصوبه مجلس به معنای تصویب اجرای برجام در ایران است که این طور نیست».

به گفته آقای جنتی، اعضای شورای‌عالی امنیت ملی، اجرای توافق اتمی وین را «تایید» کردند اما هنوز رهبر جمهوری اسلامی آن را «امضاء‌ نکرده است».

وی تاکید کرد: «کار مجلس در حاشیه برجام بود که دولت را موظف کرد در جریان اجرای برجام، اقدامات متقابلی را متناسب با کارهای آمریکا انجام دهد و چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی را رعایت کند».

مجلس ایران روز سه شنبه ۲۱ مهر در جلسه‌ای پر تنش جزئیات طرح اجرای توافق اتمی وین را تصویب کرد و این طرح عصر چهارشنبه ۲۲ مهر به تصویب شورای نگهبان رسید.

در همین حال مقام‌های دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند که ایران از روز دوشنبه هفته آینده وارد فاز اجرایی توافق اتمی وین خواهد شد.

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود گفت: «به نظرم بهتر است موضوع برجام را دیگر تمام شده تلقی کنیم و در محافل عمومی آن را مورد بحث قرار ندهیم، اینکه خیر بود یا شر، خوب بود یا بد، هرچه بود تمام شده بدانیم و سراغ پیگیری حقوق‌مان از سند توافق هسته‌ای برویم و مراقب شیطنت طرف مقابل باشیم».

گفته‌های آقای جنتی در حالی است که انتقاد برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از مصوبه مجلس ایران همچنان ادامه دارد و در همین حال احمد علم الهدی امام جمعه مشهد گفته که ممکن است این اقدام مجلس «فاجعه‌آفرین» باشد.

وی به مطرح نشدن پیشنهادهای نمایندگان درباره این طرح اعتراض کرد و تصویب این طرح در مدت «۱۵ دقیقه» را «سهل‌اندیشی» خواند.

ممانعت هیات رییسه مجلس ایران از مطرح شدن پیشنهادهای نمایندگان مخالف طرح اجرای توافق اتمی وین در جلسه روز سه شنبه مجلس حاشیه‌های زیادی داشت.

به گفته نمایندگان معترض، شامگاه دوشنبه علی لاریجانی رییس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و اصغر حجازی عضو بیت رهبری تصمیم گرفته‌ بودند که پیشنهادهای نمایندگان مجلس مطرح نشود.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای این اظهار نظر‌ها را «خلاف واقع» دانسته است.

در همین حال حسین شریعتمداری نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان در سرمقاله روز پنجشنبه این روزنامه با تاکید بر اینکه مطرح شدن نقش این عضو بیت رهبری در رای مثبت نمایندگان به طرح اجرای توافق اتمی وین «بی‌تاثیر نبوده است»، این پرسش را مطرح کرد که «آیا آراء ماخوذه را می‌توان رای دقیق نمایندگان دانست».

آقای جنتی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که «غرب» به دنبال «نفوذ به ارکان مختلف نظام» از جمله مجلس است و «آن‌ها سعی می‌کنند هرچه می‌توانند عوامل و نفوذی‌های خودشان را به مجلس بفرستند».

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس و برخی از فعالان سیاسی اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین بر انتخابات پیش روی مجلس «تاثیرگذار» است.

در همین حال رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بار‌ها درباره به گفته او «تلاش آمریکا برای نفوذ در ایران» هشدار داده است.

او روز ۲۵ شهریور «بیگانگان» را به تلاش برای «محقق» کردن اهداف خود پس از رهبری او و «نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی» نظام متهم کرده و از فرماندهان سپاه و «نخبگان» کشور خواسته بود تا «پایه‌های تفکر و روحیه انقلابی» را چنان «مستحکم» کنند که هیچ چیز در ادامه این مسیر پس از او «خللی ایجاد نکند».

XS
SM
MD
LG