لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

خانواده مهدی کروبی: او مجدداً با عارضه قلبی مواجه شده است


تصویری که اخیراً در توئیتر توسط فرزند مهدی کروبی از بستری شدن او در بیمارستان منتشر شده است.
تصویری که اخیراً در توئیتر توسط فرزند مهدی کروبی از بستری شدن او در بیمارستان منتشر شده است.

خانوادهٔ مهدی کروبی در نامه‌ای تازه خبر دادند که روند درمان آقای کروبی «نیمه‌کاره» رها شده و وی روز جمعه ششم مرداد ماه مجدداً با عارضه قلبی مواجه شده است.

وب‌سایت کلمه روز شنبه هفتم مرداد خبر داد که خانواده مهدی کروبی، از سران جنبش سبز، در نامه‌ای نوشته‌اند که وی «علی‌رغم تشخیص یکی از پزشکان معالج و خواست صریح خانواده مبنی بر تداوم روند درمان و مراقبت‌های ضروری با فشار نماینده مطلق عنان وزارت اطلاعات از بیمارستان مرخص شد و روند درمان نیمه تمام رها گردید.»

در ادامه این نامه آمده است که «همین امر موجب شد که پزشک وزارت اطلاعات صریحاً اعلام کند که در کنار کارهای انجام شده در بیمارستان آقای کروبی در محل حصر نیاز به مراقبت جدی دارند؛ مراقبتی که در عمل انجام نشد و متأسفانه دیروز عصر برابر با روز جمعه ششم مرداد ماه ایشان مجدداً با عارضه قلبی مواجه گردیدند.»

در این نامه از دولت روحانی انتقاد شده و آمده است که اگر این دولت «به واسطه دیگر الویت‌هایش خود را متعهد به پاسخگویی به مطالبات اساسی مردم در رفع حصر، ایجاد بستر مناسب برای آزادی‌های سیاسی و مدنی و رها کردن نخبگان از بند نمی‌داند، لیکن موظف به پاسخگویی در قبال رفتارهای غیرقانونی و انسانی مأمورین خود نظیر فروغی که مأموریت خود را ستاندن تدریجی جان کروبی و موسوی می‌داند، می‌باشد.»

در این نامه درباره «فروغی» نیز این توضیح آمده است که: «در شش سال و نیم گذشته در کنار اراده غیرقانونی و ظالمانه حاکم در اعمال خودسرانه حصر و مجازات، وزارت اطلاعات نیز مسئول مستقیم اعمال حصر کروبی، موسوی و رهنورد است. نماینده آن وزارتخانه فردی است ظاهراً بنام آقای فروغی. این فرد ایجاد موانع متعدد برای محصورین و آزار و اذیت دو خانواده کروبی و موسوی را از ابتدای حضورش به طرق مختلف رقم زده است. مختل کردن روند درمان و مانع شدن از پیگیری امور درمانی محصورین بخشی از رسالت تعریف شده این فرد است و شوربختانه دولت و شخص وزیر اطلاعات با وجود هشدارهای دو خانواده تاکنون کوچکترین توجهی به این مهم نکرده‌اند؛ لذا چاره‌ای نداریم جز آنکه صریحاً اعلام کنیم که در کنار شخص حاکم و سیستم فشل قضایی، رئیس جمهور و وزیر اطلاعات مسئول مستقیم جان محصورین می‌باشند.»

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی یکی از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، روز جمعه خبر داد که پدرش از بیمارستان مرخص و به محل حصر خانگی خود بازگردانده شده است.

حسین کروبی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود که پزشک معالج پدرش روز پنج‌شنبه پنجم مرداد، اعلام کرده که ضربان قلب او به حالت عادی بازگشته و نیازی به مراقبت در بیمارستان ندارد.

او خبر داده بود که پس از تشخیص پزشک، آقای کروبی از بیمارستان مرخص و به خانه بازگردانده شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیشتر محمدتقی کروبی، دیگر فرزند مهدی کروبی، روز دوشنبه دوم مرداد در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داده بود که پدرش به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده است.

بر اساس گزارش‌ها مهدی کروبی روز چهارشنبه تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و «عمل وی موفقیت‌آمیز بوده است».

پس از بستری شدن آقای کروبی در بیمارستان، برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به تلاش محموداحمدی‌نژاد برای ملاقات با حمید بقایی معاون خود، پیشنهاد کرده‌ بودند که چهره‌هایی چون محمد خاتمی و حسن خمینی به عیادت مهدی کروبی بروند.

پس از آن تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله محمدرضا تابش، محمود صادقی، الیاس حضرتی و احمد مازنی خواستار ملاقات با مهدی کروبی شدند اما محمود صادقی روز پنجشنبه در پیامی توئیتری اعلام کرد که تلاش نمایندگان برای ملاقات با مهدی کروبی «بی‌نتیجه» بوده‌است.

در این زمینه الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس، روز جمعه گفت که با درخواست ملاقات تعدادی از نمایندگان با آقای کروبی موافقت نشده، گرچه نگفت که چه نهاد و یا مقامی با این ملاقات مخالفت کرده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از بهمن سال ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به سر می‌برند.

گزارش‌های مربوط به «عارضه قلبی آقای کروبی» در شرایطی است که وب‌سایت کلمه نیز به نقل از فرزندان میرحسین موسوی خبر داده بود که آنها در مقالات روز سه‌شنبه سوم مرداد با پدرشان، متوجه شده‌اند او دچار «نوسان شدید فشار خون و سرگیجه شدید» است.

روز جمعه اما الیاس حضرتی، نماینده تهران، خبر داد که قرار است شنبه و یکشنبه برای مذاکره درباره رفع حصر این سه نفر «با مقام‌های مسئول» دیدار کند.

او ابراز عقیده کرد که «می‌توان با صدور مجوز برای انجام ملاقات‌های موردی برای دوستان و اطرافیان محصورین، آهسته آهسته گام‌هایی برداشت».

چند روز پیش علی مطهری، نایب رئیس مجلس، نیز گفته بود که بستری شدن مهدی کروبی در بیمارستان فرصتی برای پایان دادن به حصر خانگی او است.

حسن روحانی در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ و ۹۶ وعده رفع حصر رهبران جنبش سبز را مطرح کرده و پیش از این نیز خانواده میرحسین موسوی و مهدی کروبی از محقق نشدن این وعده‌ها انتقاد کرده‌اند.

از جمله در اسفند ماه سال ۹۵ فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی، در نامه‌ای به وزیر اطلاعات، به «بی‌مسئولیتی عامدانه» این وزارتخانه در قبال جان همسرش اعتراض کرده بود.

خانم کروبی از جمله گفته بود که مأموران امنیتی هنگام رخ دادن حادثه‌ای برای آقای کروبی، اجازه ندارند با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و باید فقط با بیمارستان وزارت اطلاعات تماس بگیرند.

رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از جمله خواسته‌هایی است که حامیان حسن روحانی در گردهمایی‌های متعددی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امسال بر آن پافشاری کردند.

گروه‌ها و چهره‌های سیاسی از جمله مجمع مدرسین حوزه علمیه قم، انجمن اسلامی جامعه پزشکی، تعدادی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان و هزاران تن، از جمله شماری از فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی در ایران خواستار پایان زندان خانگی رهبران جنبش سبز شده‌اند.

XS
SM
MD
LG