لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

رهبر ایران: نباید در دانشگاه‌ها از گرایش‌های مخالف انقلاب حمایت شود


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با شماری از استادان دانشگاه‌ها، با تأکید بر انقلابی ماندن فضای دانشگاه‌ها هشدار داده که به هیچ وجه نباید در دانشگاه‌ها به از «گرایش‌های مخالف انقلاب» حمایت شود.

رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار که شامگاه شنبه ۲۹ خرداد صورت گرفته و گزارش آن در وب‌سایت رسمی دفتر او منتشر شده است، از مسئولان آموزش عالی خواسته است که «مراقب باشند دانشگاه تبدیل به جایگاهی برای واگرایی از مفاهیم و ارزش‌های انقلاب نشود».

او دانشگاه را محیطی برای «تضارب آرا و بحث و چالش» خوانده اما گفته است که «اشکال کار آنجاست که از این محیط برای مخالفت با انقلاب و ارزش‌های انقلاب بهره‌برداری شود» و پس از آن از استادان دانشگاه‌ها خواسته است که این فضای چالشی را «به سوی مبانی و اهداف انقلاب اسلامی» هدایت کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای که پیشتر با وجود گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ تأکید کرده بود که همچنان یک انقلابی است و نه دیپلمات، در اردیبهشت امسال در دیدار با شماری از طلاب و روحانیان بر «استمرار حرکت صحیح و انقلابی کشور» و «ضرورت انقلابی بودن حوزه‌های علمیه» تأکید کرده بود.

او در اسفند سال ۹۴، نیز خواستار آن شده بود که حوزه علمیه قم همچنان یک «حوزه انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و گفته بود در حال حاضر انگیزه‌ها و طرح‌هایی برای «انقلاب‌زدایی» از حوزه علمیه وجود دارد.

رهبر جمهوری اسلامی در بهمن ماه سال گذشته نیز در دیدار با اعضای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، بر ایستادگی در مقابل جریان «مخالف تفکر انقلابی» تأکید کرده بود.

اما انقلابی بودن تنها خواسته رهبر جمهوری اسلامی از دانشگاه‌ها نیست و او خواستار آن شده که هویت اسلامی دانشگاه‌ها نیز حفظ شود.

آقای خامنه‌ای از مسئولان دانشگاه‌ها خواسته است که «در مقابل هر اقدام و موضوعی که هویت اسلامی دانشگاه‌ها را خدشه‌دار می‌کند، حساس باشند و با آن برخورد کنند».

رهبر ایران در این زمینه از «برگزاری اردوهای مختلط» به عنوان مصداقی از خدشه‌دار شدن هویت اسلامی دانشگاه یاد کرده است.

جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی مدت‌هاست که از دغدغه‌های رهبر جمهوری اسلامی است.

از جمله در آبان سال گذشته او با انتقاد از برگزاری کنسرت موسیقی در دانشگاه‌ها و اردوهای مختلط دانشجویی گفت: «کار فرهنگی را در دانشگاه بعضی با کنسرت و اردوی مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ غربی‌ها چه بهره‌ای بردند از اختلاط؟ اسلام، انسان را شناخته که حکم حجاب و عدم اختلاط را داده است».

اندکی بعد با استناد به انتقاد چندباره رهبر جمهوری اسلامی از برگزاری اردوهای مختلط، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار تهیه گزارش مستندی در این باره شده است.

تأکید بر «افزایش سرعت رشد علمی» و «هوشیاری در ارتباطات علمی»

دو محور دیگری که در سخنان شنبه‌شب رهبر ایران مورد تأکید قرار گرفته، «کاهش سرعت رشد علمی» و موضوع «دیپلماسی علمی» است.

آقای خامنه‌ای در مورد پیشرفت علمی تأکید کرده که از «کاهش سرعت رشد علمی کشور» راضی نیست و در این زمینه تذکر داده است.

او گفته است که «دولت‌های خائن و غافل» باعث «عقب‌ماندگی ۶۰ تا ۷۰ ساله» ایران در عرصه علمی بوده‌اند و «برای جبران فاصله عقب‌ماندگی علمی، چاره‌ای جز افزایش سرعت علمی وجود ندارد».

در موضوع دیپلماسی علمی نیز او تأکید کرده که به رغم اهمیت ارتباطات و دیپلماسی علمی، «باید هوشیار بود که فریب نخوریم و بستر ارتباطات علمی به دریچه‌ای برای نفوذ دشمن تبدیل نشود».

رهبر ایران گفته است که «دشمن از هر وسیله‌ای از جمله ارتباطات علمی برای نفوذ استفاده می‌کند، و این در گذشته اتفاق افتاده و اکنون نیز در مواردی دیده می‌شود».

از زمان توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، رهبر ایران و نزدیکانش، بارها در مورد نفوذ آمریکا به کشور از طریق توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند.

گرچه به طور خاص و در حوزه علمی رهبر ایران پیش از این هم در دیدار آبان ماه گذشته خود با مسئولان دانشگاه‌ها، نسبت به تاثیرات فکری نظام‌های خارجی بر دانشگاهیان و نخبگان کشور هشدار داده بود.

XS
SM
MD
LG