لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

درخواست اکثریت سنا از اوباما برای افزایش کمک نظامی به اسرائیل


بخشی از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در نزدیکی اشدود در جنوب اسرائیل
بخشی از سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در نزدیکی اشدود در جنوب اسرائیل

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی خبر داده است که بیش از ۸۰ درصد از نمایندگان مجلس سنای آمریکا با امضای نامه‌ای از باراک اوباما خواسته‌اند هر چه سریع‌تر برای افزایش کمک‌های نظامی به اسرائیل با مقامات آن کشور به توافق برسد.

در حال حاضر کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل سالانه سه میلیارد دلار است.

این نامه که تهیه‌کنندگان آن لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه و کریس کونز سناتور دمکرات هستند، به امضای ۸۳ سناتور از مجموع صد عضو مجلس سنا رسیده است.

سناتور تد کروز از نامزدان حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری نیز یکی از ۵۱ سناتور جمهوری‌خواهی است که این نامه را امضا کرده، اما برنی سندرز، سناتور مستقل و یکی از دو نامزد حزب دموکرات در انتخابات مقدماتی، جزو ۳۲ دموکرات امضاکننده نامه نیست.

در بخشی از این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفته، نوشته شده: «با توجه به افزایش چالش‌های دفاعی اسرائیل، ما آماده‌ایم از یک توافق جدید برای تقویت قابلیت‌های دفاعی آن کشور و حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه حمایت کنیم».

در این نامه اما به رقم مشخصی برای افزایش کمک نظامی به اسرائیل اشاره نشده است. دولت اسرائیل می‌خواهد پس از پایان قرارداد کنونی همکاری‌های نظامی دو کشور در سال ۲۰۱۸، حجم کمک‌های نظامی سالانه آمریکا به آن کشور تا سقف ۴ الی ۴.۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

به نظر می‌رسد مقام‌های دولت آمریکا رقم پایین‌تری در حدود ۳.۷ میلیارد دلار را در نظر دارند. آنها امیدوارند قبل از پایان دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در ژانویه آینده این قرارداد نهایی شود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که هدف از افزایش کمک آمریکا تقویت بنیه نظامی اسرائیل و حفظ برتری فناوری‌های دفاعی آن بر همسایگان عرب آن کشور است.

در این نامه همچنین گفته شده که مجلس سنا همچون سال‌های اخیر، برای همکاری دو کشور در سامانه‌های دفاع ضد موشکی، افزایش بودجه در نظر خواهد گرفت.

باراک اوباما برای این بخش از همکاری دفاعی دو کشور بودجه‌ای ۱۵۰ میلیون دلاری را تقاضا کرده است، ولی تصور می‌شود که اعضای مجلس سنا آماده‌اند تا بودجه مربوط به سامانه ضد موشکی معروف به گنبد آهنین و یا سامانه دیوید اسلینگ را که مخصوص مقابله با موشک‌های دوربرد و برد متوسط است، تا چند صد میلیون دلار افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG