لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

لاریجانی خواستار تهیه «طرح مقابله با بسته تحریمی جدید آمریکا» علیه ایران شد


در ادامه واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی، علی لاریجانی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواسته است که «طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا» درباره بسته تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی را هر چه سریع‌تر ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی رئیس مجلس، روز یکشنبه ۲۱ خرداد، گفت که این نهاد «واکنش جدی» به مصوبه سنای آمریکا نشان خواهد داد و «پاسخ روشنی» به این مصوبه می‌دهد.

او از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا در اولین فرصت «طرح مقابله» با این مصوبه را تهیه و به مجلس ارائه کند.

سنای آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ خرداد، با ۹۷ رأی موافق و تنها دو رأی مخالف، یک بسته تحریمی تازه در زمینه برنامه موشکی ایران، صدور اسلحه و حمایت از گروه‌های مسلح در خاورمیانه را بررسی کرد.

این طرح پیشتر در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب رسیده بود و رأی روز چهارشنبه اعضای سنا راه را برای رأی‌گیری نهایی در این زمینه در روزهای آینده هموار کرد.

در صورت تصویب نهایی،‌ این قانون اجازه تحریم افراد مرتبط با برنامه موشکی ایران و هر شخصی را که با آنها وارد تجارت شود، خواهد داد.

پیش از انجام رأی‌گیری در روز چهارشنبه،‌ چند سناتور دموکرات ایالات متحده از جمله برنی سندرز، از منتقدان جدی دونالد ترامپ، با اشاره به حملات اخیر در تهران، خواستار به تعویق افتادن این جلسه شدند، اما تلاش‌شان ناکام ماند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، اعلام کرده که مصوبه کنگره درصورت تصویب نهایی، در راستای نقض توافق اتمی وین ارزیابی خواهد شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، نیز روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد، در اعتراض به بررسی بسته تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای آمریکا همزمان با حوادث «تروریستی» در تهران و همچنین بیانیه کاخ سفید درباره این حوادث اعلام کرده بود که «مردم ایران این گونه ادعاهای دوستی از طرف آمریکا را رد می‌کنند».

XS
SM
MD
LG