لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

طعنه لاریجانی به ترکیه: دوره امپراتوری‌گری به سر رسیده است


دو هفته پس از انتقاد رئیس‌جمهور ترکیه از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، رئیس مجلس ایران بدون ذکر نام، بعضی از کشورهای منطقه را به تلاش برای «زنده کردن امپراتوری‌های گذشته خود» متهم کرد و گفت که «دوره امپراتوری‌گری به سر رسیده» و «تفکری واهی» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی لاریجانی، شامگاه چهارشنبه، دوم دی ماه، تأکید کرد که «این گونه سیاست‌ها» هزینه‌های بسیاری برای منطقه به دنبال دارد.

رئیس مجلس ایران، شرایط کنونی منطقه را «بسیار ویژه و استثنایی» خواند و گفت که «شاید هیچ دوره‌ای مصاف ایران در این حوزه‌ها چندوجهی نبود».

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های ایران مقامات ترکیه را متهم کرده بودند که به دنبال احیای امپراتوری عثمانی هستند.

ایران و ترکیه درباره درگیری‌های سوریه اختلاف جدی دارند، و در حالی که جمهوری اسلامی از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند، ترکیه خواستار کناره‌گیری آقای اسد از قدرت شده است.

در همین حال برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی «اسناد و فیلم‌های مسیر نقل و انتقال محموله‌های نفتی را که داعش به ترکیه می‌فروشد، در اختیار دارد».

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اما در واکنش به چنین گزارش‌هایی اعلام کرده که به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نسبت به اتهام‌زنی رسانه‌های ایرانی به خانواده او درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است.

سخنانی که واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت و او آقای اردوغان را به «رعایت نزاکت» دعوت کرد.

آقای اردوغان روز چهارشنبه، ۱۸ آذر، نیز در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته بود که سیاست‌های منطقه‌ای ایران و عراق به فرقه‌گرایی در سوریه دامن زده است.

«رفتار دوگانه» کشورهای منطقه

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه خود کشورهای غربی و «برخی کشورهای منطقه» را متهم کرد که از «جریان‌های تروریستی» در افغانستان، سوریه و عراق «حمایت» می‌کنند.

وی روز پنجشنبه نیز گفت که کشورهای غربی و «برخی کشورهای منطقه» در «رفتاری دو گانه» اعلام می‌کنند که علیه تروریسم «ائتلاف کرده‌اند ولی در پنهان به آنها کمک می‌کنند».

مقامات جمهوری اسلامی بارها عربستان سعودی و آمریکا را متهم کرده‌اند که در عین تشکیل ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) به این گروه کمک می‌کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها کشورهای غربی از جمله آمریکا و بریتانیا را متهم کرده که گروه حکومت اسلامی و القاعده را «برای مقابله با جمهوری اسلامی و بیداری اسلامی درست» کرده‌اند.

در همین حال محمود هاشمی شاهرودی، نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز پنج‌شنبه گفت که هدف اصلی از تشکیل گروه‌های «تکفیری» نابود کردن «محور مقاومت» و جمهوری اسلامی است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از برخی گروه‌های اسلام‌گرا و به‌ویژه از داعش به عنوان «جریان تکفیری» و از حزب‌الله، حماس و سایر گروه‌های فلسطینی مخالف صلح خاورمیانه و همچنین حکومت سوریه به عنوان «جبهه مقاومت» علیه اسرائیل نام می‌برد.

XS
SM
MD
LG