لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

هشدار اردوغان به روحانی درباره اتهام‌زنی رسانه‌های ایران به خانواده او


رجب طیب اردوغان اتهام به خانواده او مبنی بر تجارت نفت قاچاق با داعش را غیراخلاقی دانسته است
رجب طیب اردوغان اتهام به خانواده او مبنی بر تجارت نفت قاچاق با داعش را غیراخلاقی دانسته است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، گفت که به حسن روحانی،رئیس جمهور ایران، نسبت به اتهام‌زنی رسانه‌های ایرانی به خانواده او درباره تجارت نفت قاچاق با داعش هشدار داده است. تهران اما آقای اردوغان را به «رعایت نزاکت» دعوت کرده است.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای حریت، رئیس جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر در نطقی تلویزیونی به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر دست داشتن رجب طیب اردوغان و خانواده او در قاچاق نفت از عراق و سوریه واکنش داد و همزمان از انتشار این اتهامات در رسانه‌های داخل ایران نیز انتقاد کرد.

آقای اردوغان اظهار داشت: «به‌خصوص وارد آوردن چنین اتهاماتی به خانواده من کاری غیراخلاقی است... حتی روسیه خودش هم چنین چیزی را باور ندارد.»

اظهارات آقای اردوغان واکنشی به ادعاهای مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه است که یک روز قبل از آن در کنفرانسی خبری از در اختیار داشتن اسنادی سخن گفتند که به گفته آنان اثبات می‌کند رهبری عالی سیاسی ترکیه در قاچاق نفت عراق نقش دارد. مسئولان وزارت دفاع روسیه همچنین نقشه‌ای را به نمایش گذاشتند که مسیرهای سه‌گانه انتقال نفت کشور را به ترکیه نشان می‌دهد.

اما رجب طیب اردوغان تاکید دارد که این خود روسیه است که از قاچاق نفت عراق سود می‌برد و نه ترکیه. وی اظهار داشت: «ما مستندات آن را در اختیار داریم و به جهان نشان می‌دهیم. جورج هاساوی، شهروند سوریه‌ای با پاسپورت روسی، بزرگ‌ترین دلال نفت قاچاق بود که این نفت را از داعش می‌گرفت.»

به گفته وی، چهره اصلی دیگری نیز که در قاچاق نفت عراق دست دارد، یک تاجر و شطرنج‌باز اهل روسیه به نام کیرسان ایلیومژینوف است.

آقای اردوغان سپس این وعده خود را تکرار کرد که اگر اتهامات روسیه به او مبنی بر دست داشتن در قاچاق نفت ثابت شود، از منصب ریاست جمهوری ترکیه استعفا خواهد کرد، اما وی در عین حال گفت که اگر مسکو نتوانست چنین اتهاماتی را اثبات کند، آن وقت باید ولادیمیر پوتین از ریاست جمهوری روسیه کناره‌گیری کند.

آقای اردوغان در ادامه با اشاره به انتشار این اتهامات در رسانه‌های ایرانی اعلام کرد که در این باره رئیس جمهور ایران هشدار داده است. وی اظهار داشت: «این [اتهام‌زنی‌ها در رسانه‌های ایرانی] برای ۱۰ روز ادامه داشت تا آن که خودشان از وبسایت‌هایشان آن را حذف کردند.»

این سخنان اما واکنش وزارت خارجه ایران را به دنبال داشت که آقای اردوغان را «به رعایت نزاکت، احترام متقابل در روابط، پرهیز از ماجراجویی و مسئولیت‌پذیری در اتخاذ مواضع سیاسی» دعوت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسین جابر انصاری، سخنگوی این وزارتخانه، سیاست‌های ترکیه را به مثابه حمایت «خواسته یا ناخواسته» از «تروریسم» در عراق و سوریه دانست و تاکید کرد که این سیاست‌ها «تنها به تشدید بحران جاری در منطقه» و افزایش مشکلات خود ترکیه منجر می‌شود.

آقای جابر انصاری در نهایت گفت: «جمهوری اسلامی ایران از تغییر این سیاست‌ها و همراهی همه کشور‌های منطقه در روند مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری، استقبال و برای تحقق این هدف آماده همکاری و هماهنگی با همسایگان خود است.»

رخدادهای سوریه مبنای اختلاف میان ایران و ترکیه شده است، جایی که تهران به شدت بر تداوم حکومت بشار اسد پافشاری می‌کند، اما آنکارا در جست‌وجوی راهکاری برای کناره‌گیری اسد از قدرت و تغییر حکومت سوریه است.

XS
SM
MD
LG