لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

هویت ضارب عضو سابق دومای روسیه در اوکراین افشا شد


دنیس وروننکوف، عضو سابق دوما که سال گذشته به اوکراین گریخته بود، ۲۳ مارس در روز روشن به ضرب گلوله کشته شد.
دنیس وروننکوف، عضو سابق دوما که سال گذشته به اوکراین گریخته بود، ۲۳ مارس در روز روشن به ضرب گلوله کشته شد.

وزارت کشور اوکراین روز جمعه هویت فرد مسلحی را که مظنون به ترور عضو سابق مجلس دومای روسیه است، اعلام کرد. دنیس وروننکوف عضو سابق دوما که سال گذشته به اوکراین گریخته بود، ۲۳ مارس در روز روشن به ضرب گلوله کشته شد.

یک سخنگوی وزارت کشور اوکراین به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت تصاویر دوربین‌های امنیتی نشان می‌دهند فردی که به سوی عضو سابق دوما و محافظش تیراندازی کرده یک تبعه اوکراین و اهل ناحیه کریمه به نام پاولو پارشوف است.

پاولو پارشوف بر اثر جراحات ناشی از تیراندازی متقابل با محافظ آقای وروننکوف که خود مجروح شده، در بیمارستان درگذشت.

همزمان آنتون هاراشچنکو یک عضو ناسیونالیست پارلمان اوکراین و مشاور وزیر کشور در صفحه فیسبوک خود ادعا کرد که پاولو پارشوف مأمور مخفی نهادهای امنیتی- اطلاعاتی روسیه است.

او مدعی شد روس‌ها به پاولو پاراشوف کمک کردند تا با عبور از خاک بلاروس به روسیه برود و در آنجا آموزش خرابکاری دیده است.

به گفته این نماینده ناسیونالیست پارلمان بعد به او دستور داده می‌شود تا به اوکراین بازگردد و در یک واحد از نیروهای گارد ملی نفوذ کرده و منتظر بماند؛ تا اینکه اخیراً مسئولان روسی او به وی مأموریت می‌دهند تا دنیس وروننکوف را ترور کند.

از قرار معلوم پاولو پارشوف قبل از ترک واحدهای گارد ملی اوکراین حدود ۱۳ ماه در این نیرو خدمت کرده است.

با وجود پوشش خبری گسترده این موضوع سخنگوی وزارت کشور اوکراین گفت ترجیح می‌دهند دادستانی مسئول بررسی این قتل مسئله تشخیص هویت پاولو پارشوف را رسماً اعلام کند.

موضوعی حیثیتی

مقام‌های حکومت اوکراین روسیه را مسئول این ترور معرفی می‌کنند ولی نه مقامات دولتی و نه دادستانی تاکنون هیچ مدرکی در اثبات دخالت روسیه ارائه نداده‌اند.

دولت روسیه ادعاهای کیف مبنی بر دخالت آن کشور را «مسخره» توصیف کرده است.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه ۲۴ مارس گفت: «برای نیروهای انتظامی و امنیتی اوکراین تحقیقات موفقیت‌آمیز در مورد ترور دنیس وروننکوف و پاول شرمت، خبرنگاری که سال گذشته در کیف به قتل رسید، یک موضوع حیثیتی است».

آقای پوروشنکو به فاصله چند ساعت پس از وقوع قتل نماینده سابق مجلس دومای روسیه گفته بود «این اقدام، تروریسم دولتی از جانب حکومت روسیه است».

در وبسایت وزارت کشور اوکراین، پاولو پارشوف به جرم تأسیس مؤسسات اقتصادی جعلی و پولشویی به عنوان «فردی تحت تعقیب» طبقه‌بندی شده است. تاریخ تولدی که در کنار عکس او چاپ شده ۲۸ ژوئیه ۱۹۸۸ را نشان می‌دهد.

دنیس وروننکوف و همسرش که او نیز عضو سابق مجلس دومای روسیه بود و در ماه اکتبر به اوکراین گریختند، از منتقدان علنی ولادیمیر پوتین بوده و حکومت او را با آلمان نازی مقایسه می‌کردند.

در عین حال گفته می‌شود او در تحقیقات دولت اوکراین مربوط به اعزام نظامیان روس توسط ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور سابق اوکراین برای مقابله با تظاهرکنندگان در بهار سال ۲۰۱۴ شهادت می‌داد.

تمامی اوکراینی‌ها به دنیس وروننکوف اعتماد نداشتند و برخی به وفاداری او شک داشته و با تصمیم دولت برای دادن تابعیت اوکراینی به او مخالف بودند.

دنیس وروننکوف در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از فراکسیون حزب کمونیست نماینده مجلس سفلای پارلمان روسیه بود و قبل از گریختن یکی از کسانی بود که سال گذشته نامش در تحقیقات مربوط به سرقت میلیونی مستقلات مطرح شد.

XS
SM
MD
LG