لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

«ضرب و شتم دانش‌آموزان»؛ احتمال معرفی عاملان به دادگاه پس از بررسی موضوع


Iran -- video grab of alleged student hitting in a school in the city of Aligoodarz, undated.
Iran -- video grab of alleged student hitting in a school in the city of Aligoodarz, undated.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره ضرب و شتم تعدادی از دانش‌آموزان در مناطقی در استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، و کرمان، چند نماینده مجلس از بررسی این موضوع و احتمال معرفی معلمان «متخلف» به دادگاه خبر داده‌اند.

در این زمینه محمدمهدی زاهدی، نماینده کرمان و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، خبر داده است که به زودی برای بررسی این گزارش‌ها نمایندگانی به استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و گلستان اعزام می‌شوند و در صورت احزار تخلف، معلمان برای محاکمه به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

آقای زاهدی روز شنبه ۲۴ مهر، به وب‌سایت خانه ملت گفته است که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، مأموریت بررسی ماجرا را برعهده «کمیته آموزش و پرورش مجلس» گذاشته شده است.

او تأکید کرده که کمیسیون آموزش «به شدت پیگیر تخلفات صورت گرفته در مدارس چند شهر کشور است»، اما یادآور شده «ابتدا باید صحت و سقم این حوادث بررسی شود و در صورت تأیید، برخورد لازم انجام گیرد».

آقای زاهدی اشاره‌ای به زمان دقیق اعزام نمایندگان این کمیسیون و وزارت آموزش و پرورش به استان‌های سیستان و بلوچستان٬ کرمان و گلستان نکرده است.

در همین حال خبرگزاری برنا نیز به نقل از محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، نوشته است که «مستندات» حادثه کتک خوردن یک دانش‌آموز در منطقه بمپور در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته و آنها «این تخلف را پیگیری خواهند کرد».

برنا اظهارات آقای صادقی را تحت عنوان «ابعاد جدیدی از بررسی خشونت در مدارس روستایی» منتشر کرده است.

این خبرگزاری نوشته در حالی که در شهرهای بزرگ «کادر آموزشی مدرسه حق ندارند به دانش‌آموز نگاه چپ داشته باشند، مدارسی در کشور هستند که مسئولانشان به دلیل ناتوانی دانش‌آموزان در پرداخت پول یا توانایی کافی نداشتن در فراگرفتن درس‌ها، آنها را به سختی تنبیه می‌کنند».

وب‌سایت محلی «کلاله خبر» به تازگی خبر داده که یک معلم در یکی از مدارس کلاله در استان گلستان، روز دوشنبه ۱۹ مهر، پنج دانش‌آموز را «ضرب و شتم» کرده و به آنان «الفاظ رکیک» گفته است.

بر اساس این گزارش، این معلم با «سیلی و مشت» دو دانش‌آموز را کتک زده و «با پیچاندن دست» یک دانش‌آموز دیگر «ضرباتی به ناحیه کمر» او وارد کرده که او پس از مراجعه به کلانتری و پزشک، تحت درمان قرار گرفته است.

این وب‌سایت به نقل از یکی از دانش‌آموزان اعلام کرده که دو نفر از دانش‌آموزان در حین کتک خوردن از کلاس فرار کردند که «یکی از آنها در راه از پله افتاد و سرش به جایی خورد اما خوشبختانه حادثه جبران‌ناپذیری رخ نداد».

در این زمینه محمدرضا سنچولی، سرپرست آموزش و پرورش کلاله، وعده داده که این موضوع «به جد» پیگیری می‌شود، اما احمد غلامی‌مقدم، مدیر مدرسه گفته است که خانواده دو نفر از این دانش‌آموزان پس از «رایزنی» با آنها «اظهار رضایت» کرده‌اند.

به گفته آقای غلامی، با هدف اینکه «مشکل در داخل مدرسه حل شود و خاتمه یابد» با حضور این معلم و «برخی از خانواده‌های شاکی» جلسه‌ای برگزار و قرار شده که این خانواده‌ها روز شنبه برای «رضایت» دادن به مدرسه بروند.

با این حال شهرام کوسه غراوی، نماینده مینودشت و کلاله در مجلس، گفته است که این حادثه را از طریق مدیر آموزش و پرورش و فرماندار منطقه پیگیری کرده و قرار است گزارش اقدامات انجام شده توسط مدیر آموزش و پرورش اعلام شود.

پیش از این حادثه نیز خبرگزاری‌های ایران خبر داده بودند که روز یکشنبه ۱۸ مهرماه قیصر قادری دانش‌آموز پنجم دبستان در روستای «خیرآباد» در استان سیستان و بلوچستان، از سوی معلم خود کتک خورده و به دلیل شدت مصدومیت در بیمارستان ایرانشهر بستری شده است.

در پی این حادثه مدیر آموزش و پرورش این منطقه استعفا کرد و مدیر این مدرسه «تعلیق» شد.

در حادثه‌ای دیگر وب‌سایت تابناک نیز روز یک‌شنبه ۱۸ مهر خبر داد که مدیر مدرسه روستای «مختار‌آباد» شهرستان «رودبار جنوب» در استان کرمان، برخی از دانش‌آموزان این مدرسه را به خاطر ناتوانی والدین آن‌ها در پرداخت ۳۰ هزار تومان «شلاق» زده و از مدرسه اخراج کرده است.

آموزش و پرورش استان کرمان اما این گزارش‌ها را «کذب، ساختگی و مغرضانه» خوانده است.

با وجود ممنوع بودن تنبیه کودکان در مدارس ایران، پیش از این گزارش‌های متعددی درباره تنبیه برخی از دانش آموزان و عواقب جدی برای آن‌ها از جمله بستری شدن در بیمارستان منتشر شده است.

۱۵ اردیبهشت سایت محلی «هنجس» از ضرب و جرح یک دانش آموز مدرسه «نامجو» در دهستان «اولاد قباد» دراین شهرستان خبر داده بود، اما معلم این مدرسه و مقامات آموزش و پرورش این منطقه این گزارش‌ها را تکذیب کرده بودند.

آذر ماه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش ایران از تنبیه بدنی چند دانش آموز در شهرستان الیگودرز در استان لرستان توسط معلمشان «عذرخواهی» کرده و گفته بود که اداره تخلفات اداری آموزش و پرورش با این معلم «به شدت» برخورد کرده‌ است.

در این زمینه محمدباسط درازهی، نماینده سراوان در مجلس، از اینکه «با وجود تکرار ضرب‌ و شتم دانش‌آموزان، هنوز کمیته‌ای در آموزش‌وپرورش آن را مشخصاً بررسی نکرده» انتقاد کرده است.

او از مسئولان آموزش و پرورش خواسته موضوع ضرب و شتم دانش‌آموزان در مدارس را «بررسی روانشناختی» کنند و اضافه کرده «متأسفانه باید پذیرفت این اتفاق بیش از آنچه در رسانه‌ها منتشر شده٬ اتفاق می‌افتد».

XS
SM
MD
LG