لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

اختلاف آماری وزارت کشور و شورای نگهبان در مورد تأیید صلاحیت‌ها


در حالی که سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، از تأیید صلاحیت «۵۵ درصد» کاندیداهای انتخابات مجلس خبر داده، قائم مقام وزیر کشور در آماری متفاوت تعداد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را «۵۱ درصد» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، روز شنبه ۱۷ بهمن، گفت که با تأیید صلاحیت هزار و ۵۰۰ کاندیدای دیگر، تعداد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده انتخابات مجلس به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر افزایش یافت.

به گفته آقای ره‌پیک، تعداد نامزدهای تأیید صلاحیت شده در هیئت نظارت برانتخابات، ۴۰ درصد بود که این رقم در شورای نگهبان به« ۵۵ درصد» افزایش یافت.

ساعاتی پس از انتشار این سخنان، حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور، در آماری متفاوت از تأیید صلاحیت شش هزار و ۱۸۰ نامزد انتخابات مجلس دهم، یعنی « بیش از ۵۱ درصد از ثبت نام‌کنندگان اولیه» در شورای نگهبان خبر داد.

روز جمعه نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرده بود که صلاحیت نزدیک به ۲۵ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس که به رد صلاحیت خود توسط هیئت‌های نظارت اعتراض کرده بودند، از سوی شورای نگهبان تأیید شده است.

با این حال سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، روز شنبه گفت که ۱۵ درصد از کاندیداهای رد صلاحیت شده ،تأیید صلاحیت شده‌اند.

شورای نگهبان ۱۱ بهمن گفته بود که حدود شش هزار نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس به تصمیمات هیئت نظارت اعتراض کرده‌اند.

اما عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، گفته بود که رقم دقیق معترضان به رد صلاحیت انتخابات مجلس پنج هزار و ۵۰۰ نفر است.

در حالی که هیئت‌های اجرایی، وابسته به وزارت کشور، ۱۰ هزار و ۹۵۴ داوطلب را تأیید، و ۸۱۴ کاندیدا یعنی حدود هفت درصد از کاندید‌ها را رد صلاحیت کرده بودند، هیئت‌های نظارت، وابسته به شورای نگهبان، تنها صلاحیت «قریب به ۴۰ درصد» از کاندیدا‌ها را تأیید کرده بودند.

«رئیس‌جمهور مانع از ارسال لیست نامزدها به فرمانداری‌ها نشده»

اما در شرایطی که شورای نگهبان قرار بود تا ۱۶ بهمن، با بررسی شکایات نامزدهایی که تأیید صلاحیت نشده بودند، در مورد آنها اعلام نظر کند، بر اساس گزارش‌ها این شورا بامداد روز شنبه فهرست داوطلبان تأیید صلاحیت‌شده را به وزارت کشور فرستاده است.

در همین حال ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۵ خود اعلام کرد که داوطلبانی که در هیئت‌های اجرایی و نظارت تأیید صلاحیت شده اما توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، سه روز فرصت دارند تا به رد صلاحیت خود اعتراض کنند.

به گفته قائم مقام وزیر کشور، ۱۴۷ کاندیدا که در مراحل قبلی در هیئت‌های اجرایی و نظارت تأیید صلاحیت شده بودند، در شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند.

آقای امیری همچنین در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، گزارش‌های منتشر شده درباره ممانعت رئیس‌جمهور ایران از ارسال فهرست نامزدهای تائید صلاحیت شده به فرمانداری‌ها را تکذیب کرد و گفت که «آقای روحانی هیچ توصیه‌ای در این زمینه نداشته‌اند».

صبح روز شنبه خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، «مانع ارسال لیست تأیید و ردصلاحیت‌ها به فرمانداری‌ها شده و در حال رایزنی با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت بیشتر نامزدهای انتخابات مجلس است».

XS
SM
MD
LG