لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

میزان اکتشافات نفت و گاز به پایین‌ترین حد در ۶۰ سال گذشته رسیده است


کشف میادین نفت و گاز در جهان به پایین‌ترین میزان در ۶۰ سال گذشته رسیده است.

به گزارش «فایننشال تایمز» به نقل از گروه تحقیقاتی «آی اچ اس مارکیت»، در سال گذشته میلادی، تنها ۱۷۴ منبع جدید نفت و گاز در سراسر دنیا کشف شده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ منبع بود.

کاهش نرخ اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که جهان در دهه‌های آینده احتمالاً به سمت استفاده از منابع غیرمتعارف انرژی مانند نفت و گاز شل آمریکا حرکت می‌کند.

به طور معمول، پنج تا هفت سال بین اکتشاف و تولید زمان لازم است. بنابراین کمبود اکتشافات نفت و گاز در حال حاضر به معنی کاهش عرضه در دهه آینده است.

با این وجود، نشانه‌هایی از رشد موقت اکتشافات منابع متعارف در سال جاری وجود دارد و برخی شرکت‌ها مانند «استات اویل» نروژ در نظر دارند فعالیت‌های حفاری را افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۵، اکتشافات به پایین‌ترین حد در شش دهه گذشته رسید، سال گذشته بار دیگر کاهش یافت و در میزان هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه معادل نفت و گاز متوقف شد.

این موضوع هم نشان‌دهنده تلاش شرکت‌ها برای حفظ منافع موجود از طریق کاهش اکتشافات پس از پایین آمدن قیمت‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون است و هم بیانگر تغییر ساختاری در این صنعت به سمت ذخایر نفت شل در خشکی و منابع شبیه آن به خصوص در آمریکای شمالی است.

اغلب اکتشافات مرزی در مناطق دریایی انجام می‌شود که در آنجا حفر یک چاه حدود ۱۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و نرخ موفق بودن عملیات اکتشاف یک به پنج است.

طبق گزارش شرکت تحقیقاتی «وود مکنزی»، مخارج مربوط به اکتشاف از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ به ۴۰ میلیارد دلار در سال گذشته کاهش یافت.

این گزارش حاکی است که شرکت آمریکایی «شورون» بودجه اکتشافی خود را از سه میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به یک میلیارد دلار در سال ۱۷-۲۰۱۶ کاهش داد و شرکت «کونوکوفیلیپس» اکتشاف در آب‌های عمیق را به طور کامل کنار گذاشته است.

کشف میادین جدید در مقایسه با ۱۹۰ میلیارد بشکه معادل نفت و گاز که به ذخایر آمریکای شمالی در طول یک دهه گذشته اضافه شده است به واسطه پیشرفت در فناوری صورت گرفته که تولید از منابع شل و دیگر ذخایر صخره‌ای را ممکن ساخته است.

یک منبع نفت شل در خشکی بین ۴ تا ۱۰ میلیون دلار هزینه دارد و می‌تواند در مقایسه با اکتشافات آب‌های عمیق که پنج سال یا بیشتر زمان می‌برد در عرض چند هفته به بهره‌برداری برسد.

شرکت وود مکنزی پیش‌بینی کرده است اکتشافات امسال کمی افزایش داشته باشد به طوری که بیش از ۵۰۰ چاه در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با ۴۳۰ چاه در سال ۲۰۱۶ حفر شود.

فعالیت «اکسون موبیل» در گویان، «انی» در ایتالیا، استات اویل در دریای بارنت و در موریتانی به وسیله «کاسموس انرژی» و «بی پی» از جمله مواردی هستند که به احتمال فراوان به اکتشافات جدید منجر خواهند شد.

بر اساس این گزارش، بزرگترین اکتشافات سال هر دو در آمریکا اتفاق افتادند: کشف شرکت «کائلوس انرژی» در خلیج اسمیت در آب‌های کم‌عمق شمال ساحل آلاسکا با بیش از چهار میلیارد بشکه ذخیره قابل برداشت، و کشف «کونوکو فیلیپس» در سواحل آلاسکا با حدود ۳۰۰ میلیون بشکه ذخیره.

سال گذشته اکتشافات بزرگ دیگری نیز شامل کشف میادین گازی به وسیله کاسموس انرژی در سنگال و به وسیله «کوبالت اینرنشنال انرژی» در آنگولا انجام شدند.

نکته مهم در مشکلات کنونی حوزه اکتشاف این است که اغلب اکتشافات مرزی در سال‌های اخیر منجر به یافتن نواحی محدود و کوچک می شود تا نواحی بزرگ مانند میادین دریایی در برزیل. در این مورد، بزرگترین مخزن، میدان گازی «زُهر» بود که توسط انی در سال ۲۰۱۵ کشف شد.

XS
SM
MD
LG