لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

مؤتلفه حمایت خود را از نامزد «اصلحش» سلب کرد؛ میرسلیم: انصراف نداده‌ام‎


پس از آنکه حزب مؤتلفه اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با انصراف از نامزدی مصطفی میرسلیم، نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری، از ابراهیم رئیسی حمایت می‌کند، آقای میرسلیم در بیانیه‌ای انصراف خود از کاندیداتوری را تکذیب کرد.

حزب مؤتلفه اسلامی، شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای با اعلام «انصراف از نامزدی مصطفی میرسلیم»، تأکید کرد که آقای میرسلیم را به عنوان «نامزد اصلح» معرفی کرده بود، اما با هدف «وحدت جبهه متحد ملت» و «براساس مشورت با بزرگان و علما» این تصمیم را گرفته است.

با این حال ساعتی بعد مصطفی میرسلیم در بیانیه‌ای گفت که «این جانب انصراف نداده‌ام و کلیه بیانیه‌های مبنی بر انصراف را تکذیب می‌کنم».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود که «از همه علاقه‌مندان، دوستان و همراهان دعوت می‌کنم بدون توجه به این شایعات که حتی به نام حزب صادر می‌شود، اعتنا نکنند و با اطمینان به پای صندوق‌های رأی حاضر شوند».

مصطفی میرسلیم شامگاه چهارشنبه و دقایقی قبل از انتشار بیانیه حزب مؤتلفه در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و انتقادات شدیدی را از دولت حسن روحانی مطرح کرد.

او روز چهارشنبه به همراه ابراهیم رئیسی به مشهد سفر کرده و گفته بود که هر دو نامزد توافق کرده‌اند که حضور آنها «لازم و ضروری» است.

جبهه پیروان خط امام و رهبری، ائتلافی از ۱۷ گروه سیاسی اصولگرا که حزب مؤتلفه اسلامی از جمله آنها است، نیز از ابراهیم رئیسی در انتخابات حمایت کرده بود.

در روزهای گذشته محمدباقر قالیباف به نفع ابراهیم رئیسی، و اسحاق جهانگیری به نفع حسن روحانی انصراف داده بودند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و گروه جبهه پایداری، از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند.

در مقابل میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی رهبران جنبش سبز، محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران و گروه‌های اصلاح طلب از حسن روحانی حمایت کرده‌اند.

علی‌اکبر ناطق نوری از چهره‌های اصولگرا و حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، از دیگر حامیان حسن روحانی در انتخابات هستند.

فرصت تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۸ صبح روز جمعه پایان می‌یابد.

در همین حال ستاد حسن روحانی شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «شب‌نامه‌هایی به صورت گسترده در شهرهایی مانند قم در حال پخش است» که در آن ادعاهای «دروغی» درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو و «برای هدف قرار دادن احساسات و اعتقادات مذهبی مردم» منتشر شده است.

سند ۲۰۳۰ یونسکو بر مسائلی همچون آموزش محیط زیست، برابری جنسیتی و فرصت‌های برابر اجتماعی برای زنان و مردان، حقوق بشر، رفع تبعیض از اقلیت‌ها، و فرهنگ صلح و عدم خشونت تأکید دارد.

مقام‌های دولت ایران می‌گویند که جمهوری اسلامی تعهدی برای اجرای کامل سند ۲۰۳۰ یونسکو ندارد و بخش‌هایی از این سند را که با «موازین شرعی» مغایرت داشته باشد، کنار خواهد گذاشت.

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از این اقدام دولت، اجرای سند را «غیرمجاز» دانسته و یادآوری کرده که «اینجا جمهوری اسلامی است».

رسانه های نزدیک به حسن روحانی در روزهای گذشته تصاویر بولتن‌هایی را منتشر کردند که به گفته آنان توسط مخالفان آقای روحانی توزیع شده و در آنها ادعا شده با اجرای سند ۲۰۳۰ همجنس‌گرایی در مدارس ایران «ترویج» خواهد شد.

روز چهارشنبه حسن روحانی در سخنرانی انتخاباتی خود در مشهد انتقادهای بی‌سابقه‌ای را از سپاه پاسداران، صدا و سیما، قوه قضائیه و آستان قدس رضوی، چهار نهاد زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرد.

در مقابل ابراهیم رئیسی نیز در همین شهر در واکنش به انتقادهای حسن روحانی از او خواست که «منافع ملی را فدای منافع شخصی» نکند.

XS
SM
MD
LG