لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

مصباحی مقدم: از کمک ناطق نوری به اصولگرایان ناامیدیم


سخنگوی گروه اصولگرای جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس ایران، اصولگرایان را از «بهره‌برداری» از شخصیتش «محروم کرده»، اعلام کرد که از «کمک ناطق‌نوری به اصولگرایان ناامید شده‌ایم».

غلامرضا مصباحی‌مقدم، روز جمعه ۲۵ دی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت که آقای ناطق نوری خیلی جلوتر «موضعی اتخاذ کرد که ما را از بهره‌برداری از شخصیتشان محروم کرد و گفت که وارد موضوع انتخابات نمی‌شود.

وی اضافه کرد: «البته قبل از آن صحبت‌هایی با ایشان شده بود اما ما به نقطه ناامیدی نسبت به کمک ایشان رسیده‌ایم».

غلامعلی حداد عادل، سخنگوی «شورای ائتلاف اصولگرایان»، روز نهم دی‌ ماه گفته بود که «آقای ناطق نوری با اصولگرایان است» و «کمک و مساعدت لازم» را به این جریان می‌کند.

دو روز پس از این گفته‌ها، دفتر آقای ناطق نوری گزارش‌های منتشر شده درباره حمایت وی از «جریان خاص سیاسی» را تکذیب کرد.

ناطق نوری از اعضای ارشد جامعه روحانیت مبارز و رقیب محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ بود، اما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ خبرهایی درباره حمایت او از میرحسین موسوی کاندیدای اصلاح‌طلبان منتشر شد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران، در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با نام بردن از پسران اکبر هاشمی رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق نوری آنان را تلویحاً به فساد اقتصادی متهم کرد.

پس از این سخنان آقای احمدی‌نژاد، مصطفی ناطق نوری پسر علی‌اکبر ناطق نوری، در نامه‌ای به میرحسین موسوی شیوه مناظره تلویزیونی وی با رقیب انتخاباتی‌اش را ستود و برای او آرزوی پیروزی کرد.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، روز پنجم آبان ۹۳ گفته بود که آقای ناطق نوری از «ظلمی» که به گفته او در دولت نهم و دهم به وی شده و «توطئه‌هایی که صورت گرفت» دلخور است.

«اعلام تصمیم» درباره هاشمی رفسنجانی منوط به جلسه جامعتین است

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از سخنان خود گفت که این گروه درباره حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصمیم‌گیری کرده اما این تصمیم را «تا حصول نتیجه در کمیته مشترک جامعتین » اعلام نخواهد کرد.

جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که اصولگرایان از آنها با عنوان «جامعتین» نام می‌برند، دو تشکل اصلی روحانیون اصولگرا هستند.

وب سایت «پایش» پیش از این در گزارش‌های جداگانه‌ای اعلام کرده بود که جامعه روحانیت مبارز به حمایت از اکبر هاشمی رفسنجانی رأی مثبت داده اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حمایت از او مخالفت کرده است.

پس از انتشار این گزارش‌ها، محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، اعلام کرد که این گروه هنوز برای حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی «تصمیم نهایی را اخذ» نکرده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هنوز به صورت رسمی نظر خود را درباره حمایت از آقای هاشمی رفسنجانی اعلام نکرده است.

«شخصیت‌های درجه یک اصلاح‌طلب امکان تائید صلاحیت ندارند»

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در مصاحبه خود همچنین گفت که «شخصیت‌های نامی و درجه یک» اصلاح‌طلب در حوادث سال ۸۸ «دچار آسیب شدند» و امکان تأیید صلاحیت «ندارند».

آقای مصباحی مقدم تأکید کرد که اصلاح طلبان «ناگزیرند از شخصیت‌های درجه دو و درجه سه» خود در انتخابات مجلس استفاده کنند.

وی پیش‌بینی کرد که اکثریت مجلس آینده اصولگرا خواهد بود اما «اقلیت قابل توجهی» از اصلاح‌طلبان هم در مجلس آینده حضور خواهند داشت.

برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان از جمله شماری از امامان جمعه ضمن هشدار درباره «نفوذ آمریکا» به مجلس خبرگان رهبری و مجلس از شورای نگهبان خواسته‌اند که اصلاح‌طلبان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و حامیان آنان را رد صلاحیت کند.

در همین حال محمدعلی موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، روز جمعه ضمن هشدار دوباره درباره قصد آمریکا برای «نفوذ» به مجلس تأکید کرد که منتخبان مجلس آینده باید «همانند رهبر به جنگ و مقابله با آمریکا بروند».

آقای موحدی کرمانی روز یکشنبه، ۲۰ دی، نیز گفته بود که آمریکا «می‌خواهد در مجلس شورای اسلامی و اگر بتواند در مجلس خبرگان نفوذ کند».

به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، از ۱۲ هزار و ۱۲۳ کاندیدای انتخابات مجلس، ۱۰ هزار و ۹۵۴ کاندیدا «احزار صلاحیت» شده‌اند، ۸۱۴ کاندیدا «احراز صلاحیت» نشده‌اند و ۸۷۶ نفر استعفا داده‌اند.

محمد حسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه هیئت‌های اجرایی، وابسته به وزارت کشور، را متهم کرده بود که وظایفشان را «درست انجام ندادند» و شورای نگهبان مجبور است «کسری کار» آنان را «جبران کند».

وی تأکید کرده بود که پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان «قطعاً افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند».

صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس پس از تأیید یا رد از سوی هیئت‌های اجرایی، دوباره از سوی شورای نگهبان بررسی خواهد شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیامک ره‌پیک، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، اعلام کرد که بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان روز شنبه، ۲۶ دی، به اتمام می‌رسد و دلایل رد صلاحیت‌ها «به‌طور مستند» به رد صلاحیت‌شدگان اعلام خواهد شد.

به گفته آقای ره‌پیک، شورای نگهبان برای بررسی اعتراض‌ها و اعلام نظر دوباره حدود ۲۰ روز فرصت دارد.

وی اعلام کرد که بیش از هشت هزار نفر برای اولین بار در انتخابات مجلس کاندیدا شده‌اند.

در همه انتخابات‌های ایران تعدادی از کاندیداها به دلیل رد صلاحیت شورای نگهبان امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی را پیدا نمی‌کنند.

در همین حال براساس گزارش‌ها در انتخابات مجلس هشتم که در آن اصلاح‌طلبان نیز حضور داشتند، نزدیک به ۴۰ درصد از داوطلبان رد صلاحیت شدند.

در سال ۹۰ نیز برای انتخابات مجلس نهم، پنج هزار و ۳۸۲ نفر ثبت نام کردند که اما به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان تنها «۵۵ درصد تأیید صلاحیت شدند».

XS
SM
MD
LG