لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

بازداشت چندین مظنون در عملیات ضدتروریستی پلیس بلژیک


پلیس بلژیک روز یکشنبه در قالب ۱۳ عملیات ضدتروریستی چندین نفر را بازداشت کرد. همزمان گزارش‌ها حاکی است که پلیس ضد شورش برای متفرق کردن صدها معترض در قلب بروکسل متوسل به ماشین‌های آب‌پاش شده است.

حملات روز سه‌شنبه هفته گذشته در فرودگاه و مترو بروکسل، پایتخت بلژیک، بیش از ۳۰ کشته و حدود ۳۰۰ نفر زخمی بر جا گذاشت، و در حالی که گروه‌هایی از شهروندان خود را برای یک راهپیمایی حمایتی در روز یکشنبه آماده می‌کردند، وزیر کشور بلژیک خواستار لغو این راهپیمایی شد.

با این حال گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که به رغم درخواست دولت برای لغو راهپیمایی همدردی با قربانیان ترور در روز یکشنبه، صدها نفر از معترضان در میدان بورس این شهر گرد هم آمدند.

رسانه‌های محلی این معترضان را بیشتر لباس سیاه بر تن داشتند، ملی‌گرایان راست‌گرا توصیف کرده‌اند که شعارهایی علیه داعش سر می‌دادند اما شهردار بروکسل از این گروه که با تلاش پلیس ضدشورش متفرق شده‌اند، به عنوان «اراذل و اوباش» نام برده است.

گزارش رویترز حاکی است که به رغم آنکه بیشتر اعتراض‌های روز یکشنبه مسالمت‌آمیز بوده، اما پلیس ضدشورش برای متفرق کردن آن از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرده است.

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک، در واکنش به این اعتراض‌ها گفته است که «بر هم زدن فضای آرام میدان بورس، اقدام نامناسبی بوده و من به شدت این اقدام را محکوم می‌کنم».

خبرگزاری آلمان، معترضان را ۴۵۰ هوادار فوتبال توصیف کرده که لباس‌های سیاه بر تن داشتند، و برخی از آنها کلاه به سر داشتند یا مست به نظر می‌آمدند. آنها در تجمع خود شعار می‌دادند که «هولوگان‌های بلژیک؛ اینجا خانه ماست».

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع محلی نوشته است که این افراد از شهر ویلورد در شمال بروکسل، وارد پایتخت شده بودند.

همزمان با این گزارش‌ها پلیس بلژیک اعلام کرد که در بروکسل و دو شهر دیگر، چهار نفر را در ارتباط با عملیات ضد تروریستی بازداشت کرد.

روز یکشنبه پلیس بلژیک جمعاً در ۱۳ محل عملیاتی برای ردیابی افراد مرتبط با عملیات خرابکارانه انجام داد و ۹ نفر را دستگیر کرد، که پنج تن از آنها پس از بازجویی‌های اولیه آزاد شدند.

همزمان دادستانی بلژیک یک نفر را که چند روز پیش دستگیر شده بود، به برنامه‌ریزی برای عملیات خرابکارانه در پاریس متهم کرد.

در همین روز پلیس ایتالیا نیز یک شهروند الجزایری را به اتهام تهیه مدارک قلابی برای حمله‌کنندگان بروکسل دستگیر کرده است، اما فرد بازداشت شده حاضر به پاسخ دادن به سؤال‌های پلیس نشده است.

تا کنون در ده‌ها عملیات ضد تروریستی در بلژیک، آلمان، ‌فرانسه و ترکیه چندین نفر به اتهام ارتباط با گروه‌های اسلام‌گرای تندرو و برنامه‌ریزی برای عملیات خرابکارانه بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG