لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

دولت بلژیک خواستار لغو تظاهرات حمایت از قربانیان در روز یکشنبه شد


میدان بورس بروکسل از چند روز پیش میزبان انسان‌های بسیاری شده که برای همدردی با قربانیان انفجارهای بورکسل، گل و شمع می‌آورند
میدان بورس بروکسل از چند روز پیش میزبان انسان‌های بسیاری شده که برای همدردی با قربانیان انفجارهای بورکسل، گل و شمع می‌آورند

وزیر کشور بلژیک از ساکنان بروکسل خواست تا تظاهرات روز یک‌شنبه خود را که قرار است در حمایت از قربانیان انفجارهای روز سه‌شنبه برگزار شود، فعلاً ملغی کنند.

یان یامبون از شهروندان خواسته است که این تظاهرات حمایت‌گرایانه را متوقف کنند، با این حال اعلام نکرده که این تجمعات ممنوع است.

پیش‌تر اعلام شده بود که روز یک‌شنبه تظاهراتی از میدان بورس شهر بروکسل به سوی گَرْدونور برگزار خواهد شد تا به این ترتیب مردم هم‌دردی خود را با خانواده قربانیان و مجروحان انفجارهای بروکسل نشان دهند.

در روزهای اخیر میدان بورس بروکسل شاهد تجمعات بسیاری بوده و انبوهی از گل و شمع به یاد قربانیان در میان این میدان گذاشته شده است.

وزیر کشور بلژیک می‌گوید که احساسات همه کاملاً درک می‌شود و این که مردم می‌خواهند این احساسات را بروز دهند، با این همه به مردم توصیه کرده که فعلاً تظاهراتی برگزار نکنند تا پلیس کار تحقیقات خود را انجام دهد.

در همین حال دادستانی فدرال بلژیک نیز در آخرین اقدام خود روز شنبه اعلام کرد که حکم دستگیری سه مظنون جدید در رابطه با انفجارهای روز سه‌شنبه صادر شده است.

بر اساس بیانیه دادستانی، یکی از این افراد فیصل سی (شین) نام دارد و به دلیل «مشارکت در گروه‌های تروریستی، کشتارهای تروریستی و تلاش برای انجام کشتارهای تروریستی» تحت تعقیب است.

رسانه‌های بلژیکی گزارش داده‌اند که مردی به نام فیصل شفو (که به نظر می‌رسد همان فرد موردنظر دادستانی باشد)، همان مردی است که پس از منفجر شدن دو تن از همدستان‌اش در فرودگاه بین‌المللی بروکسل، توانسته فرودگاه را ترک کند.

مظنون دوم رَبَه نون نام دارد و در رابطه با نقشه‌ای تروریستی که چندی یش توسط پلیس فرانسه خنثی شد، تحت تعقیب است. فرد سوم ابوبکر الف نام دارد و جزئیاتی در رابطه با وی منتشر نشده است.

نیروهای پلیس در جریان یک عملیات ضد تروریستی به خانه فیصل شین هجوم برده‌اند با این حال هیچ مواد منفجره یا اسلحه‌ای در آن نیافته‌اند.

مقام‌های بلژیک معتقدند که هم حملات پاریس در آبان‌ماه و هم انفجارهای بروکسل در روز سه‌شنبه، همگی در شهر بروکسل برنامه‌ریزی شده‌اند.

پلیس بروکسل روز جمعه با تجهیزات و تسلیحات سنگین عملیاتی را در چندین محله مختلف بروکسل از جمله اِسْخائربیک انجام داد که همچنان در روز شنبه نشانه‌های انجام این عملیات مشهود بود. عملیاتی که طی آن پلیس به یک مرد در ایستگاه ترام اسخائربیک تیراندازی کرد.

لحظه تیراندازی به این مرد توسط دوربین یک موبایل ضبط و پخش شده است.

پلیس به این مرد که همراه با دختر جوانی در ایستگاه ترام نشسته بود و کیسه‌ای را حمل می‌کرد، اخطار می‌دهد که کیسه را کنار بگذارد و پس از آن‌که مرد چنین می‌کند، پلیس دو بار به او تیراندازی می‌کند.

اتفاقی که احساساتی ضدونقیض میان سکنه این محله برانگیخته است. هنوز روشن نیست که این مرد از مظنونان انفجارها بوده است.

بروکسل همچنان در حال احیای خود پس از انفجارهاست، و این در حالی است که ادوارد اسنودن، از کارمندان سابق اداره امنیت ملی آمریکا، می‌گوید مقامات بلژیکی می‌توانستند جلوی این انفجارها را بگیرند.

اسنودن که از طریق ویدئو در یک کنفرانس در آریزونای آمریکا سخن می‌گفت، با اشاره به صحبت‌های اخیر رجب طیب اردوغان، می‌گوید که ترکیه به اندازه کافی اطلاعات در اختیار بلژیک گذاشته بود تا این کشور بتوانند جلوی این رویدادها را بگیرد.

از روز سه‌شنبه که انفجارهایی انتحاری فرودگاه بین‌المللی بروکسل را لرزاند، فعالیت‌های این فرودگاه به حالت تعلیق درآمده و مقام‌های فرودگاه بروکسل اعلام کرده‌اند که پروازها پیش از سه‌شنبه آتی از سر گرفته نخواهند شد؛ چرا که آن‌ها همچنان مشغول بررسی خسارات وارده به این فرودگاه پس از انفجارها هستند.

جاهایی از فرودگاه که انفجارها در آن صورت گرفته، توسط پلیس و کارشناسان آگاهی بازرسی شده، اما حال باید ماموران امنیتی فرودگاه زیرساخت‌ها و سیستم‌ها را بازرسی کرده و مطمئن شوند که فرودگاه امن و آماده بازگشایی است.

سالیانه ۲۳ میلیون و پانصد هزار مسافر وارد فرودگاه بروکسل شده یا از آن خارج می‌شوند. این فرودگاه شهر بروکسل را به ۲۲۶ مقصد جهانی متصل می‌کند و ۷۷ خطوط هوایی در آن فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG