لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

رسانه‌های ترکیه: فرمانده سابق نیروی هوایی دست داشتن در کودتا را رد کرد


تصاویری که از آکین اوزتورک پس از بازداشت منتشر شده، او را با چهره مضروب و گوش باندپیچی شده نشان می‌دهد.
تصاویری که از آکین اوزتورک پس از بازداشت منتشر شده، او را با چهره مضروب و گوش باندپیچی شده نشان می‌دهد.

به رغم گزارش اولیه خبرگزاری دولتی ترکیه در مورد اعتراف فرمانده پیشین نیروی هوایی ترکیه، به رهبری کودتای نافرجام اخیر در این کشور، رسانه‌های غیردولتی ترکیه روز دوشنبه گزارش داده‌اند که ژنرال آکین اوزتورک، نقش خود را در هدایت این اقدام رد کرده است.

شبکه تلویزیونی ان.تی‌.وی و شبکه خبری خبرترک، بعد از ظهر دوشنبه ۲۸ تیرماه گزارش کردند که آکین اوزتورک نقش داشتن در کودتای جمعه‌شب گذشته در ترکیه را رد کرده و گفته است که سعی در پیشگیری در این رویداد داشته است.

در این زمینه شبکه خبری خبرترک هم روز دوشنبه نوشت که ژنرال اوزتورک به دادستان‌ها گفته است که از طراحان و رهبری کودتا بی‌خبر بوده، و در آن نقش نداشته است.

این شبکه خبری همچنین ضمن انتشار گزارش دادستانی در مورد این اعترافات و با استناد به متن بازجویی‌هایی ژنرال اوزتورک نوشت که او مدعی شده برای پیشگیری از کودتا تلاش کرده است.

گفته شده که او در اعترافات خود یادآوری کرده پیش از وقوع کودتا در ازمیر بوده و حوالی بعد از ظهر به همراه فرمانده نیروی زمینی به آنکارا بازگشته، و تا شب با او بوده است.

این در حالی است که پیش از این خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داده بود ژنرال اوزتورک در بازجویی‌های خود گفته است که او «قصد انجام کودتا داشته است».

آناتولی البته دقایقی بعد این گزارش را به این شکل اصلاح کرد که این ژنرال بلندپایه گرچه اعتراف کرده که قصد انجام کودتا داشته، اما در «این کودتا» دست نداشته و از آن بی‌خبر بوده است.

تصاویری که از آکین اوزتورک پس از بازداشت منتشر شده، او را با چهره مضروب و گوش باندپیچی شده نشان می‌دهد، و پس از بازجویی روز دوشنبه هم خبر رسید که دادگاه به تمدید بازداشت او حکم داده است.

فرمانده پیشین نیروی هوایی ترکیه، پیش از دستگیری هم در بیانیه‌ای دست داشتن در کودتای اخیر را رد کرده بود و تأکید کرده بود که برای خنثی کردن کودتا عمل کرده است.

از نخستین ساعات پس از کودتای نافرجام جمعه شب، رسانه‌های از احتمال دست داشتن ژنرال اوزتورک در این رویداد خبر دادند و حتی گفته شد که پیشتر برخی از افسران نسبت به قصد این ژنرال بلندپایه برای کودتا هشدار داده بودند.

ساعتی پیش از انتشار این خبر، خبرگزاری‌ها به نقل از وزیر کشور ترکیه نوشتند که در ادامه پاکسازی‌های پس از کودتا، نزدیک به ۹ هزار پلیس و مأمور دولتی وابسته به این وزارتخانه از کار برکنار شده‌اند.

در اظهارات وزیر کشور ترکیه که در خبرگزاری دولتی آناتولی بازتاب یافته، تعداد مأموران برکنار شده، هشت هزار و ۷۷۷ تن ذکر شده که در شمار آنها ۳۰ استاندار، ۵۲ بازرش خدمات عمومی، و ۱۶ مشاور حقوقی به چشم می‌خورند.

در همین حال موج دستگیری‌ها و پاکسازی‌های پس از کودتای اخیر، نگرانی‌هایی را برانگیخته و از جمله مقام‌های مختلف اروپایی به ترکیه هشدار داده‌اند که این رویداد نباید بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان باشد.

فدریکا موگرینی، مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفت که تحولات اخیر نباید از سوی دولت اردوغان به عنوان «بهانه‌ای» برای کنار گذاشتن حاکمیت قانون استفاده شود.

پیش از او، ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه نیز گفته بود که رئیس‌جمهور ترکیه نباید از این رویداد به عنوان یک «چک سفید» برای سرکوب مخالفان استفاده کند.

روز دوشنبه در واکنش به این گفته‌ها، وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش هرگز از دستاوردهای دموکراتیک و حاکمیت قانون پا پس نمی‌گذارد.

XS
SM
MD
LG