لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

روحانی «دستاوردهای اجرای برجام» را در نامه‌ای به رهبر ایران گزارش داد


رئیس‌جمهور ایران در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اجرایی شدن توافق اتمی وین اعلام کرد که دولت براساس دستورات آیت‌الله خامنه‌ای اجرای تعهدات طرف مقابل را «با دقت و جدیت» رصد کرده و «در برابر هر خلف وعده اقدام متناسبِ متقابل» خواهد کرد.

حسن روحانی در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز دوشنبه ۲۸ دی، در وب‌سایت ریاست جمهوری و رسانه‌های ایران منتشر شده، ۱۱ مورد از «دستاوردهای» اجرای توافق اتمی وین را برشمرد.

ورود بیش از ۲۰۰ تُن کیک زرد به ایران، پیوستن ایران به «جمع کشورهای صادرکننده» اورانیوم، لغو ۱۲ قطعنامه و پنج تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، و لغو شش قطعنامه فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل، لغو تحریم‌ها و آزاد شدن دارایی‌های مسدودشده ایران از جمله این «دستاوردها»ست.

رئیس‌جمهور ایران در این نامه خطاب به آقای خامنه‌ای اعلام کرد که «دولت مصمم است» با توجه به دستورهای او «اجرای تعهدات طرف مقابل را با دقت و جدیت رصد نموده و با واقع‌بینی هوشمندانه و به دور از هر گونه خوش‌بینی افراطی، در برابر هر خُلف وعده، اقدام متناسبِ متقابل» انجام دهد.

آقای روحانی همچنین تأکید کرد که «دولت مصمم است» تا «ابتکار عمل در روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پساتحریم را در اختیار گرفته و هرگونه تلاش دشمنان برای سوء استفاده جهت نفوذ را ناکام گذارد».

رهبر جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی وین بارها درباره به گفته او تلاش آمریکا برای «نفوذ» در ایران هشدار داده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای همچنین روز ۲۹ مهرماه امسال در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران برای تایید توافق اتمی وین خواستار تشکیل کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر اجرای تعهدات طرف مقابل شده بود.

وی تأکید کرده بود که «در سراسر دوره هشت ساله» وضع هر گونه تحریم «در هر سطح و به هر بهانه‌ای» از جمله «تروریسم و حقوق بشر» توسط کشورهای طرف مذاکره ایران «نقض» توافق اتمی وین «محسوب خواهد شد» و دولت موظف است اجرای این توافق را متوقف کند.

با این حال وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز یکشنبه و ساعاتی پس از آغاز اجرای توافق اتمی وین و لغو تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، در واکنش به آزمایش «موشک عماد» ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با برنامه موشکی تهران به فهرست تحریم‌های آمریکا افزود.

یک روز پس از اقدام آمریکا، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، نیز گفت که اتحادیه اروپا این هفته این موضوع را بررسی می‌کند.

وزارت خارجه ایران تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی را «فاقد مشروعیت قانونی و اخلاقی» دانسته است.

در همین حال حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، نیز روز دوشنبه گفت که جمهوری اسلامی «در عمل و با رونمایی از دستاوردهای جدید موشکی» نشان خواهد داد که تحریم افراد و شرکت‌ها «تأثیری در روند توسعه و تقویت» برنامه موشکی‌اش ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، نیز تأکید کرد که «گام‌برداشتن آمریکا و اروپا در مسیر فریبکاری و انجام اقداماتی از جمله بازگرداندن تحریم‌ها به‌بهانه‌های واهیِ دیگر به هیچ عنوان برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست».

رسانه‌های تندرو نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله رونامه کیهان و وطن امروز روز دوشنبه تحریم‌های موشکی آمریکا را نشانه ناکامی توافق اتمی وین دانسته‌اند.

XS
SM
MD
LG