لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۰

تأکید امیر قطر بر «تقویت روابط با ایران» در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی


رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر در یک گفت‌وگوی تلفنی بر افزایش همکاری‌ها بین دو کشور و حل مشکلات منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز شنبه ششم خرداد، در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی «فرقه‌گرایی را از آفت‌های بزرگ و برهم زننده امنیت منطقه برشمرد».

آقای روحانی تأکید کرد که «کشورهای منطقه نیاز به همفکری و رایزنی بیشتر برای حل و فصل و مهار بحران‌های منطقه‌ای» دارند.

او اضافه کرد: «ما می‌خواهیم جهان اسلام که از چند دستگی رنج می‌برد، به سمت صلح و برادری گام بردارد و در این راستا آماده مذاکره با هدف رسیدن به توافقی واقعی هستیم».

رئیس‌جمهور ایران همچنین تأکید کرد که راه مبارزه با «تروریسم» در منطقه همکاری مشترک است.

بر اساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با تبریک پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: «روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، دیرینه، تاریخی و مستحکم است و ما خواهان تقویت بیش از پیش این روابط هستیم».

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تأکید کرد که «در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد» و به دستگاه‌های ذیربط در کشورش دستور خواهد داد همکاری‌های خود با ایران را افزایش دهند.

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور ایران با امیر قطر سه روز پس از جنجال‌ها درباره انتشار سخنان منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی انجام شده است.

قطر روز چهارشنبه سوم خرداد اعلام کرده بود که خبرگزاری دولتی این کشور هک شده و اظهاراتی به نقل از امیر این کشور، در انتقاد از آمریکا و در تمجید از ایران، حزب‌الله،‌ حماس و اخوان‌المسلمین در این خبرگزاری منتشر شده است.

به رغم تکذیب حکومت قطر اما خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عربستان و امارات متحده عربی به انتشار اظهارات منسوب به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی پرداختند و وزارت خارجه قطر از این گفته‌ها ابراز تعجب کرد.

در این زمینه خبرگزاری رویترز نوشت که تنش تازه بین قطر و این کشورها بیانگر آن است که احتمالاً اختلافات بین این کشورها در پشت پرده در حال افزایش است.

قطر در سال ۹۲ نیز به دلیل حمایت از جنبش‌های اسلام‌گرا در ناآرامی‌های مصر و سوریه از جمله گروه اخوان‌المسلمین، با کشورهای عربستان، امارات و بحرین دچار اختلاف شده بود و این سه کشور در اقدامی بی‌سابقه سفرای خود را از قطر فراخوانده بودند.

نقل‌قول‌هایی که دولت قطر اعلام کرده جعلی هستند، اندکی پس از آن منتشر شده که رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به عربستان سعودی و دیدار با سران کشورهای اسلامی، به‌شدت از ایران انتقاد کرد.

روابط ایران و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

عربستان سعودی و تعدادی از متحدان این کشور در زمستان ۹۵ و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با تهران را قطع کردند.

در آن زمان قطر نیز از جمله کشورهایی بود که سفیر خود را از ایران فراخواند.

مقام‌های ایرانی در ماه های پایانی سال گذشته گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام دادند، گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرف‌ها صورت گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، به عمان و کویت در بهمن ماه ۹۵ را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته بود.

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت، نیز در فروردین ماه نشست سران اتحادیه عرب از گفت‌وگوهای «سازنده» با ایران استقبال کرد.

در همین حال امیر قطر در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی مذاکره و گفت‌وگو را «تنها راه رفع مشکلات» منطقه دانست و گفت که گفت‌وگوهایی که کویت به نمایندگی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز کرده، باید ادامه پیدا کند.

همزمان با این تماس تلفنی اما آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به عربستان سعودی حمله کرد و از مقام‌های این کشور با عناوینی چون «مرتجع» و «نالایق» نام برد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز ۱۵ شهریور ۹۵ نیز در پیام شدیداللحنی به مناسب مراسم سالانه حج، رهبران عربستان را با صفاتی چون «شیطان‌هایی خرد و حقیر»، «بی‌دین و بی‌وجدان»، «گمراه» و «روسیاه»، «فتنه‌انگیز» و «از خدا بی‌خبر»، «طواغیت» و «شجره خبیثه ملعونه» خطاب کرده بود.

سه روز بعد، وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب این سخنان را «ستیزه‌جویانه و شرم‌آور» توصیف کرده و آن را «با شدیدترین عبارت‌ها» محکوم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG