لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

«رشد اقتصادی به ۴.۴ درصد رسید»؛ وعده روحانی برای راه‌اندازی هزاران بنگاه اقتصادی


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست سال ۹۵ به ۴.۴ درصد رسیده، و وعده داد که تا پایان سال جاری بیش از هفت هزار بنگاه اقتصادی در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز یکشنبه ۲۴ مرداد، در شهر یاسوج اعلام کرد که رشد اقتصادی کشور که در ابتدای دولت او منفی ۶.۸ درصد بوده، در سه ماهه نخست سال جاری به بیش از ۴.۴ درصد رسیده است.

آقای روحانی تأکید کرد که دولت او همانطور که توانست تورم را تک رقمی کند «با حمایت مردم رونق را نیز به اقتصاد کشور باز خواهد گرداند».

او وعده داد که تا پایان سال ۹۵، هفت هزار و ۵۰۰ بنگاه اقتصادی در ایران راه‌اندازی خواهد شد.

آقای روحانی همچنین گفت که توافق اتمی وین توانست شرایط را برای «برداشتن دیوارها» فراهم کند تا «رونق اقتصادی ایجاد شود».

روز یکشنبه همزمان با انتشار این سخنان، مرکز آمار ایران نیز در گزارشی اعلام کرد که رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال ۹۵ به ۴.۴ درصد رسیده است.

به گفته مرکز آماز در این دوره زمانی، رشد اقتصادی در بخش صنعت ۸.۸ درصد، در بخش کشاورزی چهار درصد، و در بخش خدمات ۲.۹ درصد بوده است.

آقای روحانی و مقامات دولت او پیش از این ابراز امیدواری کرده بودند که رشد اقتصادی در سال ۹۵ به پنج درصد برسد.

پیش از ارائه این آمار، بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده بودند که بر اساس آمارها، دولت آقای روحانی اگرچه در کنترل نرخ تورم موفق عمل کرده است، اما در بازگرداندن رونق به اقتصاد ایران توفیق چندانی نداشته است.

نرخ رشد اقتصادی که در سال ۹۱ منفی ۶.۸ درصد بود، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۹۲ به منفی ۱.۹ درصد و در سال ۹۳ به سه درصد افزایش یافته بود.

با این حال این رقم در سال ۹۴ به حدود یک درصد کاهش پیدا کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵ را صفر درصد اعلام کرده و پیش‌بینی کرده بود که این نرخ در سال ۲۰۱۶ به چهار درصد برسد.

تأکید حسن روحانی بر تأثیر برجام در رونق اقتصادی کشور در حالی که رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او، در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، انتقادهای تندی را در مورد ملموس نبودن نتایج توافق هسته‌ای در زندگی مردم مطرح کرده‌اند.

از سوی دیگر برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله محمدرضا باهنر هشدار داده‌اند که حمایت اصولگرایان از روحانی در انتخابات سال ۹۶، مشروط به موفقیت او در موضوعات اقتصادی است. آقای باهنر حتی پیش‌بینی کرده که پیروزی حسن روحانی در انتخابات منوط به رونق اقتصادی است و در صورتی که این انتخابات به دور دوم برود، روحانی شکست خواهد خورد.

«خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به آمریکا نیست»

رئیس‌جمهور ایران در سخنان خود در یاسوج همچنین تأکید کرد که «زنجیر تحریم» از دست و پای ایران باز شده و «زنجیرهایی» که برای عدم ارتباط بین بانک‌های ایرانی و خارجی ایجاد کرده بودند «در هم شکسته» شده است.

آقای روحانی با اشاره به سفر ۳۵۰ هیئت اقتصادی و ۱۶۰ هیئت سیاسی خارجی به ایران، خبر داد که پس از توافق اتمی وین ۸۲ تفاهم و قرارداد با کشورهای خارجی منعقد شده که ۲۹ قرارداد «اجرایی شده» است.

او اضافه کرد: «ممکن است عده کمی از اینکه تحریم‌ها برداشته شده ناراحت باشند چرا که این برای منافع آنها خوشایند نیست اما ملت بزرگ ایران از لغو تحریم‌ها شاد و مسرور است».

رئیس‌جمهور ایران همچنین با اشاره به «ناراحتی» اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از توافق اتمی وین افزود که «خوش‌بینی به برجام به معنای خوش‌بینی به آمریکا نیست».

آقای روحانی روز دوشنبه ۱۱ مرداد، نیز در دفاع از توافق اتمی گفته بود که برجام برای ایران «عزت آورد»، در حالی که در دوران تحریم‌ها «همواره دستمان به سوی دیگران دراز بود».

در مقابل با وجود تأیید توافق اتمی وین از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد و از به گفته آنان «خوش‌بینی دولت به آمریکا» انتقاد می‌کنند.

در همین حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز جمعه ۱۵ مردادماه، حسن روحانی را فرد «ساده‌لوحی» توصیف کرده بود که معتقد است ایران به‌‌واسطه توافق اتمی به عزت رسیده است.

رهبر جمهوری اسلامی نیز ضمن اعتراض به برداشته نشدن «یکباره» تحریم‌ها علیه ایران، توافق اتمی وین را «یک تجربه بی‌نتیجه» از مذاکره با آمریکا خوانده و تأکید کرده که «مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای» دو کشور با مذاکره قابل حل نیست.

مقام‌های ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما آمریکا و کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

در عین حال مقام‌های وزارت خارجه ایران اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

مقام‌های آمریکایی نیز با رد ادعای ایران می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG