لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

کاهش چشمگیر فروش در اکران پاییزی فیلم‌ها در ایران


صحنه‌ای از فیلم پل چوبی؛ یکی از پرفروش‌های هفته‌های اخیر
صحنه‌ای از فیلم پل چوبی؛ یکی از پرفروش‌های هفته‌های اخیر
در شرایطی که حاشیه‌های مربوط به منازعات مدیریتی باقی مانده از دولت قبلی بر فضای سینمای ایران سنگینی می‌کند، وضعیت فروش فیلم‌ها در سینماها نیز کاهش چشمگیری نشان می‌دهد و عملاً پس از فصل اکران تابستانی، فیلم‌های به نمایش درآمده نتوانسته‌اند تماشاگر چندانی جذب سینماها کنند.

پس از فروش خوب فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» تنها فیلم «پل چوبی» بود که بدون در اختیار داشتن سینماهای حوزه هنری توانست به فروشی بیش از یک میلیارد تومان در تهران دست یابد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:43 0:00
لینک مستقیم
سایر فیلم‌های در حال نمایش فروش کمتری داشته‌اند و این در حالی است که همچنان هشدارهای سینماداران درباره احتمال تعطیلی سینماها با تداوم چنین وضعیتی ادامه دارد. سعیده خدابخش، روزنامه‌نگار سینمایی در تهران، کاهش استقبال از سینماها را به نبود فیلم‌های جذاب و مشکلات اقتصادی اخیر در ایران مربوط می‌داند:
«به طور کلی فکر می‌کنم کیفیت سینمای ما در چند سال اخیر به لحاظ فیلمنامه و ساخت فیلم‌ها مشکل پیدا کرده است. نکته دیگری که وجود دارد این است که از قبل از این که این اتفاقات بیفتد و فیلمی نباشد که ببینیم، بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها سینماداران اعلام ورشکستگی کردند. عملاً گفتند که با این وضع نمی‌توانیم فیلم‌هایی را اکران کنیم، فروش فیلم‌ها کفاف خرج سینما را نمی‌دهد و این شد که فیلم‌هایی که قرار بود نظرشان را برای پخش و فروش خوب جلب کند، فیلم‌هایی بود که حتماً باید سوپر استارهای زیادی داشته باشد و یا به لحاظ محتوا خیلی فیلم‌های خاصی باشد که نظر سینماداران را جلب کند، که متأسفانه اساساً چنین فیلم‌هایی الان وجود ندارد. شما نگاه کنید، فیلم‌نامه‌هایی که داد می‌شود و ما می گوییم کارگردانش صاحب نام است، اما در واقع این فقط یک اسم است و مغزی که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد. یا حتی اگر چنین باشد اما حضور سوپراستارها نباشد، سینماداران می‌گویند که نمی‌فروشد. یعنی اگر فیلم خوبی هم تک و توک تولید شود، نظر سینمادارها را برای اکران جلب نمی‌کند.»

کاهش فروش فیلم‌ها در حالی ادامه دارد که ماه‌های محرم و صفر هم آغاز شده و به طور سنتی فروش فیلم‌ها در این ماه‌ها کاهش پیدا می‌کند. در کنار آن فهرست فیلم‌هایی که به عنوان برنامه ‌آینده سینماها اعلام شده، نشانی از آثار بحث‌انگیز ندارد.

به این ترتیب چشم‌انداز فروش سینماها در ماه‌های پیش رو تا برگزاری جشنواره فیلم فجر چندان دلگرم‌کننده به نظر نمی‌رسد. سعیده خدابخش درباره احتمال تداوم چنین وضعیتی در ماه‌های پیش رو می‌گوید:
«بسیار بد است، یعنی الان در وضعیتی که می‌بینیم بعضی فیلم‌هاشان را کلید زده‌اند، آقای کیمیایی فیلم دارند، کارگردان‌هایی که صاحب نامند یا بازیگرهایی که مشهور هستند، حتماً می‌دانید که بسیاری از بازیگران مشهور ما جذب تئاتر شده‌اند و دارند تئاتر کار می‌کنند. به دلیل اینکه واقعاً هیچ فیلمنامه خوبی وجود ندارد، کارگردان‌ها انگیزه ساخت فیلم ندارند، آقای کمال تبریزی گفته‌اند که بعد از چهار سال می‌خواهند فیلم بسازند اما دو فیلم دارند که توقیف است. ما فکر می‌کردیم که در ابتدای دولت جدید اتفاقی می‌افتد و کارگردان‌ها با روحیه بهتری به سراغ فیلم‌نامه‌هایی بهتری می‌روند. اما متأسفانه با گذشت این مدت از عمر دولت جدید، ما این اشتیاق را در سینمایی‌ها نمی‌بینیم.»

در اکران سینماها فعلاً فیلم «دربند» ساخته پرویز شهبازی فروش روزانه بیشتری نسبت به فیلم‌های دیگری دارد و به احتمال زیاد مجموع فروشش را در تهران به رقم یک میلثیارد تومان خواهد رساند.

از نکات قابل توجه اکران این روزهای سینماهای ایرن فروش بسیار پایین فیلم‌هایی چون «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان و «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» است که از بازیگران شناخته شده‌ای هم استفاده می‌کنند.

فیلم‌هایی چون «۵۷۸ روز انتظار»، «آزادراه» و «خاک و مرجان» که بازیگران و عوامل چندان شناخته شده‌ای ندارند، فروش‌های بسیار کمتری دارند و احتمالا در رده‌های آخر جدول فروش سالیانه قرار خواهند گرفت.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG