لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را دو برابر کرد


کره جنوبی واردات نفت از ایران در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته را ۱۱۵ درصد افزایش داد.

به گزارش رویترز، کره جنوبی بزرگترین خریدار آسیایی میعانات گازی است که نوعی نفت فوق سبک محسوب می شود و کاهش قیمت نفت ایران در بازارهای آسیا دلیل افزایش خرید این محصول از ایران بوده است.

آمارهای گمرک کره نشان می‌دهد ماه گذشته سئول ۱.۰۴ میلیون تن، که نسبت به ۴۸۵ هزار و ۱۸۲ تن در ماه ژوئن سال گذشته که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

کره جنوبی که پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام در جهان است در نیمه نخست امسال ۶.۱۲ میلیون تن، معادل ۲۴۶ هزار و ۵۲۲ بشکه در روز، نفت خام از ایران وارد کرد که تقریباً ۱۰۸ درصد بیش از ۲.۹۵ میلیون تن واردات در مدت مشابه سال گذشته است. واردات نفت خام کره جنوبی همیشه با در نظرگرفتن میعانات گازی محاسبه می‌شود.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.

اگرچه صادرات میعانات گازی ایران به کره جنوبی افزایش یافته، اما آمارهای گمرکی حاکی از کاهش چشمگیر صادرات این محصول خام نفتی در بهار سال جاری است.

ایران در سه ماهه اول سال جاری ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار تن صادرات میعانات گازی داشته که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

گزارش رسمی گمرک ایران حاکی است که در سه ماهه اول، کل صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی، (ایران میعانات گازی را در سبد صادرات اقلام غیرنفتی قرار می‌دهد) ۱۴ بار افزایش یافته و به رقم ۸۵۰ میلیون دلار اوج گرفته است.

رویترز می‌نویسد که طبق گفته منابع تجاری، انتظار می‌رفت خرید نفت کره جنوبی در ماه ژوئن افزایش زیادی داشته باشد زیرا دو پالایشگر عمده این کشور، «اس کا انرژی» و «هانوا توتال پترولیوم» قصد داشتند این ماه دست کم شش میلیون بشکه میعانت گازی از پارس جنوبی ایران وارد کنند. این رقم در ماه‌های آوریل و می به ترتیب سه میلیون و چهار میلیون بشکه بود.

در صورتی که ایران قراردادی با شرکت کره‌ای «هیوندای» برای عرضه نفت به واحد جدید ۱۱۰ هزار بشکه‌ای این شرکت امضا کند، خرید میعانات گازی کره از ایران در سه ماهه چهارم امسال باز هم افزایش خواهد یافت. این واحد جدید در نیمه دوم امسال راه‌اندازی خواهد شد.

با این وجود، مقامات شرکت کره‌ای در مورد قرارداد مدت‌دار خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران توضیحی نداده‌اند.

از سوی دیگر، کره جنوبی که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می‌شود، ماه گذشته ۱۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن، معادل دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه درروز، نفت خام وارد کرد که ۵.۵ درصد بیشتر از ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تن وارد شده در ژوئن ۲۰۱۵ بود.

در نیمه نخست امسال، کره جنوبی ۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تن، معادل دو میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه درروز، نفت خام خریده است.

XS
SM
MD
LG