لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

روحانی و پوتین در میان نامزدهای ۲۰۱۵ «فرد برگزیده تایم»


مجله آمریکایی تایم طبق سنت همه ساله خود، نامزدهای «فرد یا گروه برگزیده سال ۲۰۱۵» را منتشر کرده و در میان نامزدهای امسال نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز به چشم می‌خورد.

در فهرست امسال علاوه بر حسن روحانی، نام رهبران سیاسی دیگری از جمله ولادیمیر پوتین، و آنگلا مرکل نیز به چشم می‌خورد و یک گروه فعال در زمینه برابری نژادی هم نامزد عنوان شخص یا گروه برگزیده سال است.

علاوه بر اینها نام ابوبکر بغدادی، رهبر داعش هم در میان نام‌هایی است که «به خاطر تأثیر و نقش آنها در حوادث مهم جهان» در فهرست امسال گنجانده شده‌اند.

فهرست هشت‌گانه سال ۲۰۱۵ تایم از این قرارند:

ابوبکر البغدادی؛ رهبر گروه موسوم به «خلافت اسلامی» یا داعش که علاوه بر جذب پیروانش برای جنگ در راه خلافت خودخوانده این گروه در سوریه و عراق، حملات تروریستی خونباری را در کشورهای مختلف خاورمیانه و فرانسه انجام داده است.

گروه فعالان برابری نژادی؛ به نام «زندگی سیاهان مهم است» که علیه نابرابری در حق آمریکاییان آفریقایی‌تبار و به خصوص نحوه رفتار نیروهای انتظامی با آنها، اعتراض‌های گسترده‌ای را سازمان داده است.

کایتلین جنر؛ که سابقاً با نام بروس جنر شناخته می‌شد و یک شخصیت تلویزیونی معروف آمریکایی است. او امسال اعلام کرد که یک زن ترانس‌جندر (فراجنسیتی) است، و با این کار خود بحث‌های گسترده‌ای را در مورد هویت جنسی افراد و همچنین برابری حقوق دگرباشان جنسیتی به راه انداخت.

تراویس کالانیک؛ مؤسس و مدیر عامل شرکت تاکسی‌رانی اینترنتی «اوبر» که طی سال جاری میلادی ارزش مالی آن به حدود ۷۰ میلیارد دلار رسید. در عین حال او به خاطر نقاط ضعف و مشکلات حقوقی این روش مشارکتی حمل و نقل شهری مورد انتقاد قرار گرفته است.

آنگلا مرکل؛ که امسال نیز در مرکز اخبار و تصمیم‌گیری‌های مهمی مثل احتمال فروپاشی حوزه یورو و بحران مالی یونان و همینطور تداوم بحران مهاجرت در اروپا بوده است.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه که ضمن مقاومت و سرکشی در برابر تحریم‌های غرب علیه دخالت نظامی روسیه در اوکراین، از اواخر تابستان به این سو با دخالت نظامی در سوريه نقش مهمی در مبارزه علیه گروه «خلافت اسلامی» برعهده گرفته است.

حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور ایران که با تداوم مذاکرات و رسیدن به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تلاش کرده از انزوای ایران بکاهد و به تحریم‌های بین‌المللی که اقتصاد ایران را شدیداً تحت فشار قرار داده، پایان دهد.

دونالد ترامپ؛ یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا که با شعارهای پوپولیستی و موضع‌گیری و رفتار جنجال‌انگیز خود تاکنون از سایر رقبایش جلوتر است و مباحث مهمی را در مورد آینده سیاسی حزب جمهوری‌خواه به راه انداخته است.

فرد یا گروه برگزیده سال توسط مجله تایم روز چهارشنبه این هفته از طریق وبسایت این مجله و شبکه خبری ان بی سی اعلام خواهد شد و تا آن زمان علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت این دو مؤسسه خبری، در رأی‌گیری برای انتخاب فرد یا گروه برگزیده سال ۲۰۱۵ شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG