لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

نخست‌وزیر بریتانیا: از برجام حمایت می‌کنیم اما نسبت به رفتار ایران هشیاریم


ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو همتای اسرائیلی‌اش، اعلام کرد که دولت لندن ضمن حمایت از برجام، موافق است که باید نسبت به تکرار رفتارهای ایران در بی‌ثبات کردن منطقه هوشیار بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانم می این سخنان را در واکنش به این اظهارات آقای نتانیاهو بیان کرده که گفته بود، کشورهای مسئول باید مانند دولت دونالد ترامپ، ایران را دوباره تحریم کنند.

نتانیاهو دوشنبه هجدهم بهمن در سفر رسمی به بریتانیا، اولین دیدار کاری با همتای بریتانیایی‌اش را، در ۹ ماهی که از احراز پست نخست‌وزیری خانم می سپری شده، انجام داد.

نخست‌وزیر اسرائیل در این دیدار، این موضع‌گیری روزهای گذشته خود را تکرار کرد که رژیم ایران در روزهای گذشته «رفتارهای خصمانه بیشتری نشان می‌دهد؛ امری که نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند».

نتانیاهو گفت، اسلام رادیکالی برای ما چالش ایجاد کرده است؛ ایران صریحاً خواهان نابودی اسرائیل است؛ در فکر تسلط بر خاورمیانه است؛ اروپا و غرب را تهدید می کند؛ تهدیدی برای جهان است؛ از فتنه انگیزی پشت سرهم باز نمی‌ایستد».

نخست‌وزیر اسرائیل در روزهای اخیر درخواست برای تشکیل «جبهه متحد در برابر ایران» را در هر فرصتی تکرار کرده است.

نتانیاهو یکشنبه در نشست دولت خود گفته بود، «رژیم ایران در روزهای گذشته دوباره نشان داد که گستاخی‌اش در محک زدن مرز (شکیبایی) حد و مرزی ندارد؛ ضرورت دارد که در ائتلافی جهانی با رهبری آمریکا، حد و مرزها برایش روشن شود».

نبود چشم‌اندازی برای از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها و مسئله شهرک‌سازی‌های اسرائیل در شرق اورشلیم و کرانه باختری نیز در دیدار نخست وزیران بریتانیا و اسرائیل مطرح شده است.

بریتانیا ماه گذشته به قطعنامه شورای امنیت در محکوم کردن ساخت و سازهای اسرائیلی رأی موافق داد و موجب ناخشنودی اسرائیل شد.

اما نخست‌وزیر بریتانیا اندکی پیش از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، از انتقادهای تند جان کری وزیر خارجه پیشن آمریکا از اسرائیل، فاصله گرفت و دولت اسرائیل را نیز برآمدی از رأی مردم اسرائیل در دموکراسی این کشور نامید.

خانم می در دیدار دوشنبه به نتانیاهو گفت، «ما به وجود دو کشور (اسرائیل و فلسطین) متعهد هستیم زیرا بهترین راهکار برای رسیدن به صلح و ثبات آتی منطقه‌ای است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو به خانم می «اطمینان» داد که دولت او طرفدار صلح است.

نتانیاهو که ملاقات خود را «بسیار خوب» توصیف کرد، این را نیز گفت که «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نرمشی را برای موفقیت بیشتر گفت و گوهای بریتانیا با اسرائیل در تقویت همکاری های اقتصادی و فن آوری بین دو کشور ایجاد کرده است».

دیدار نتانیاهو با همتای بریتانیایی‌اش در آستانه یکصدمین سالروز صدور «اعلامیه بالفور» صورت گرفته است.

نامه لرد بالفور وزیر خارجه بریتانیا در سال ۱۹۰۷ به رهبران یهودیان کشورش، به موافقت بریتانیا به تشکیل کشوری برای یهودیان در سرزمین مورد نزاع با فلسطینی‌ها تعبیر شده بود.

چهل سال بعد از «اعلامیه بالفور»، سازمان ملل متحد در ۱۹۴۷ رأی به تقسیم سرزمین مورد نزاع به دو کشور برای یهودیان و فلسطینی‌ها داد.

اسرائیل یک سال بعد، در ۱۹۴۸، در شب پایان دوران قیمومیت بریتانیا بر سرزمین مورد نزاع، اعلام استقلال کرد.

اما محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان به تازگی گفته است که فلسطینی‌ها در آستانه یکصدمین سالگرد «اعلامیه بالفور» می‌خواهند از بریتانیا شکایت کرده و خواهان پوزشخواهی این کشور شوند.

XS
SM
MD
LG