لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

ترامپ: شورای امنیت باید برای تحریم‌های جدید علیه کره شمالی آماده باشد


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که این شورای باید خود را برای اعمال تحریم‌های تازه‌ای علیه کره شمالی آماده کند.

بر پایه گزارش رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار که در کاخ سفید صورت گرفت، وضعیت موجود در کره شمالی را «غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد باید به گونه‌ای عمل شود که اگر مشکل بزرگی [مانند کره شمالی] برای دهه‌ها «نادیده گرفته شده»، نهایتاً نیازمند راه حل است.

آقای ترامپ یادآور شد که شورای امنیت باید برای اعمال «تحریم‌های اضافی و قدرتمندتر» علیه برنامه هسته‌ای و برنامه موشک‌های بالیستیک کره شمالی آماده باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «بخواهیم از آن صحبت کنیم یا نه، این تهدیدی واقعی برای دنیاست. کره شمالی یک تهدید بزرگ جهانی است و مشکلی است که ما باید در نهایت آن را حل کنیم».

رویترز در گزارش خود اشاره می‌کند که دونالد ترامپ به چارچوب زمانی خاصی برای اعمال تحریم‌های جدید اشاره نکرده، و در عین حال به نقل از مقام‌های رسمی آمریکا می‌نویسد که دولت آقای ترامپ سرگرم بررسی آن است که آیا چنین تحریم‌هایی باید در پاسخ به آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای آتی کره شمالی باشد، یا به محض مشخص شدن چارچوب آن اعمال شود.

این خبرگزاری یادآوری می‌کند رئیس‌جمهور چین پیشتر در گفت‌وگوی تلفنی با آقای ترامپ در مورد کره شمالی خواستار خویشتن‌داری همه‌طرف‌ها شده و این در شرایطی است که ژاپن خود را برای رزمایش مشترک با آمریکا در آب‌های کره آماده می‌کند.

در همین حال نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی تأکید کرد که آمریکا و جامعه جهانی فشار بر رهبر کره شمالی را ادامه می‌دهند اما «برای نبرد با او تلاش نمی‌کنند».

خانم هیلی همچنین در پاسخ به احتمال در نظر داشتن «حمله پیشگیرانه» علیه کره شمالی تأکید کرد که «ما دست به هیچ اقدامی نمی‌زنیم مگر آنکه او برای این کار دلیلی در اختیارمان بگذارد».

او افزود «اگر شاهد حمله به یک پایگاه نظامی، یا استفاده از نوعی موشک بالیستیک بین‌قاره‌ای بودیم، مسلماً اقدام می‌کنیم، اما در حال حاضر تنها تأکید می‌کنیم که آزمایش‌های موشکی یا استفاده از موشک‌های هسته‌ای و اقداماتی از این دست ادامه نیابد».

اخیراً مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در سفر به کره جنوبی، به مقام‌های کره شمالی هشدار داده بود که دوران «صبر استراتژیک» آمریکا در مورد این کشور به پایان رسیده است.

هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، نیز تأکید کرده بود که واشینگتن به همراه متحدان خود و چین در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای پااسخ مناسب به آزمایش موشکی اخیر کره شمالی است.

او در عین حال با اشاره به شکل‌گیری اجماع بین‌المللی علیه کره شمالی، گفته بود گزینه‌ها مورد بررسی شامل «اقدام نظامی علیه پیونگ‌یانگ نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG