لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

لغو محدودیت‌های مربوط به سفر به آمریکا در اجرای رأی قاضی فدرال واشینگتن


ساعتی پس از اعتراض دونالد ترامپ به رأی یک قاضی فدرال در مورد فرمان اجرایی او برای منع موقت سفر اتباع هفت کشور، وزارت امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که در اجرای این رأی، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این وزارتخانه در مورد لغو موقت ویزا تجدید نظر می‌کند. این وزارتخانه روز گذشته اعلام کرده بود که در اجرای فرمان دونالد ترامپ، ۶۰ هزار ویزا لغو شده‌اند.

بر اساس این گزارش آن دسته از ویزاهایی که بر آنها مهر لغو ثبت نشده، همچنان برای ورود به آمریکا معتبر خواهند بود.

این سخنگوی وزارت خارجه که به نام او اشاره نشده، گفته است که دولت آقای ترامپ، در حال همکاری با وزارت امنیت ملی و بخش حقوقی وزارت خارجه است تا بررسی کاملی در مورد شکوائیه دادستانی ایالت واشینگتن انجام شود.

شامگاه جمعه یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن آمریکا، با بررسی شکوائیه دادستانی ایالتی واشینگتن، دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا دایر بر منع موقت شهروندان هفت کشور از جمله ایران را «به طور موقت»، «در سراسر آمریکا» متوقف کرد.

آن طور که رویترز گزارش کرده بود، حکم این قاضی فدرال مهم‌ترین چالشی است که تاکنون در برابر دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شده، گرچه دولت دونالد ترامپ اعلام کرده با شکایت به دادگاه تجدید نظر، رأی این قاضی فدرال را لغو خواهد کرد.

در این زمینه روز شنبه دونالد ترامپ رأی قاضی فدرال واشینگتن را «مضحک» خواند، و وعده داد که این رأی ملغی خواهد شد.

آقای ترامپ که همچنان از توئیتر برای اطلاع‌رسانی در مورد دیدگاه‌هایش استفاده می‌کند، بامداد شنبه در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت که «نظر این به اصلاح قاضی که از اساس در اجرای قانون در کشورمان اخلال می‌کند، مضحک است و لغو خواهد شد».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود که «وقتی کشوری دیگر نتواند بگوید چه کسی می‌تواند یا نمی‌تواند وارد یا خارج شود، مخصوصاً به دلایل ایمنی و امنیت، این دردسری بزرگ است».

آقای ترامپ در ادامه یادآور شد که «جالب است که برخی کشورهای خاورمیانه با این محدودیت موافقند. آنها می‌دانند اگر چنان کسانی اجازه ورود پیدا کنند، [نتیجه] مرگ و ویرانی است».

پیشتر کاخ سفید در بیانیه‌ای از حکم قاضی فدرال در ایالت واشینگتن، انتقاد کرده و اعلام کرده بود که در اسرع وقت، وزارت دادگستری خواستار توقف اضطراری این حکم (دادگاه فدرال) خواهد شد و از دستور اجرایی قانونی و مناسب رئیس‌جمهور دفاع خواهد کرد.

همین موضوع در بیانیه وزارت امنیت داخلی آمریکا نیز مورد اشاره قرار گرفته و یادآوری شده وزارت دادگستری در اولین زمان ممکن در این زمینه درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

در عین حال بیانیه وزارت امنیت ملی تأکید می‌کند که در اجرای رأی قاضی فدرال، این وزارتخانه همه اقدامات اعمال شده تحت تأثیر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور را معلق می‌کند، و مأموران این وزارتخانه در چارچوب سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها استاندارد به بازرسی مسافران خواهند پرداخت.

این بیانیه همچنین تصریح می‌کند که فرمان اجرایی رئیس‌جمهور با حفاظت از کشور و شهروندان آمریکایی را مد نظر داشته؛ موضوعی که رئیس‌جمهور وظیفه و مسئولیتی بالاتر از آن بر عهده ندارد.

آن طور که منابع خبری در آمریکا می‌گویند وزارت دادگستری احتمالاً روز شنبه از دادگاه تجدید نظر منطقه ۹ که ایالت واشینگتن در حوزه آن قرار دارد، تجدید نظرخواهی خواهد کرد، و اگر این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شود، امکان مراجعه به دیوان عالی آمریکا وجود دارد.

XS
SM
MD
LG