لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

افزایش بی‌سابقه صادرات نفت آمریکا به آسیا در پی کاهش تولید اوپک


فروش نفت خام آمریکا به خریداران آسیایی در هفته‌های آتی به حجم بی‌سابقه‌ای خواهد رسید. صادرات نفت آمریکا به قاره آسیا که پیش از این نیز به میزان زیادی صورت می‌گرفت، به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به نفت اوپک افزایش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، تاجران نفتی تخمین می‌زنند روزانه حدود ۷۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار بشکه نفت در ماه فوریه از آمریکا صادر شود و بخش عمده محموله‌ها به مقصد آسیا خواهد بود.

طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، این حجم از صادرات بیشترین مقدار ماهانه خواهد بود و باعث کاهش ذخایر این کشور می‌شود که برای مدت دو سال قیمت‌ها را پایین نگه داشته بود.

به گفته تاجران نفتی، سرازیر شدن نفت آمریکا ممکن است باعث مازاد عرضه در آسیا شود و احتمالاً قیمت انواع نفت منطقه‌ای را کاهش می‌دهد زیرا پالایشگاه‌های محلی توان فرآوری این حجم از نفت خام را ندارند.

بر مبنای آمارکشتیرانی و اطلاعات منابع تجاری، محموله‌های نفت خام آمریکا که شامل هردو نوع سبک و سنگین می‌شود به چین، ژاپن، و سنگاپور حمل خواهد شد. برخی از محموله‌ها نیز به اروپا و آمریکای لاتین صادر خواهند شد.

به گفته یک مقام مسئول در یکی از پالایشگاه‌های ژاپن، اکنون زمان خوبی برای خرید نفت خام آمریکاست زیرا در حال حاضر تولید نفت اوپک کاهش پیدا کرده است.

شرکت «مرکوریا» نفتکش «فرانت بالدر» که یک نفتکش از نوع «سوئز مکس» است را برای حمل نفت خام از خلیج مکزیک به چین در اختیار گرفته است. به نظر می‌رسد این نفتکش در میانه راه در کلمبیا توقف کرده است.

شرکت «بی پی» هم یک نفتکش دیگر از نوع «سوئز مکس» را هفته آینده برای حمل نفت از آمریکا به سنگاپور می فرستد. هنوز معلوم نیست آیا جزئیات این محموله تغییر خواهد کرد یا نه.

شرکت «شل» هم یک نفتکش از نوع «افرا مکس» را به سنگاپور خواهد فرستاد. روز جمعه، این نفتکش خارج از تگزاس لنگر گرفته است.

همچنین، گفته می‌شود شرکت‌های بی پی و ترافیگورا در حال بازاریابی برای فروش دست کم ۳ میلیون بشکه نفت خام در آسیا هستند. دو نفتکش غول پیکربه نام‌های «آوتاد» و «مانیفا» هم برای حمل نفت به چین و سنگاپور ثبت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG