لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

مقام دستگاه قضایی: شرط‌بندی مجازی عملی مجرمانه و زمینه‌ساز تعقیب کیفری است


معاون قضایی دادستان کل کشور شرط‌بندی را «اقدامی مجرمانه» خوانده که زمینه‌ساز «تعقیب کیفری» است و تهدید کرده است که سایت‌های شرط‌بندی فیلتر و با گردانندگان آنها «برخورد» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، عبدالصمد خرم‌آبادی روز یکشنبه چهارم مهر، گفته است که شرط‌بندی «نوعی قمار است و مطابق قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود».

او که با حفظ دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی است، تأکید کرده چنانچه شخصی در فضای مجازی به شرط‌بندی اقدام کند، «عمل مجرمانه مرتکب شده و مستوجب تعقیب کیفری است»، و سایت‌های شرط‌بندی نیز فیلتر خواهند شد.

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نهادی است که نظارت بر محتوای پایگاه‌های اینترنتی و در صورت نیاز فیلترینگ آنها را برعهده دارد.

پیش از این نیز مقام‌های قوه قضائیه و نیروی انتظامی ایران تهدید کرده بودند که با سایت‌های شرط‌بندی برخورد خواهد شد.

برخی رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌اند از پنج سال پیش تعداد قابل‌توجهی سایت راه‌اندازی شده که هدف نخست آن‌ها پیش‌بینی نتیجه فوتبال است، اما در واقع آن‌ها «بنگاه‌های مجازی شرط‌بندی فوتبال» هستند.

از جمله باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، در اردیبهشت سال ۹۳ در گزارشی نوشته بود که در سال‌های اخیر در ایران «سایت‌های متعددی مرتبط با پیش‌بینی فوتبال ایجاد شده است و هر روز به تعداد این سایت‌ها افزوده می‌شود».

بر اساس این گزارش، سایت‌های شرط‌بندی درآمدهای «میلیونی و گاهی میلیاردی» دارند و «پرداخت اینترنتی» به آنها از حساب‌های بانکی ایرانی امکان‌پذیر است.

در دی‌ماه همان سال کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتای ایران، از «کشف و متلاشی شدن یک شبکه گسترده شرط‌‌بندی فوتبال» در استان مازندران خبر داده بود.

او پیش از آن نیز گفته بود که ۳۰۰ سایت به گفته او «قمار و شرط‌بندی» در سال ۹۲ تعطیل شده‌اند.

در فروردین ماه امسال نیز حسین رضایی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی استان یزد، از گسترش شرط‌‌بندی‌ فوتبال در فضای مجازی فارسی زبان خبر داده و آن را مصداق «قمار بازی» دانسته بود.

این مقام انتظامی در آن زمان گفته بود که «شرط‌بندی» فوتبال اقدامی «مجرمانه» است که براساس ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی در زمره «قمار‌بازی» قرار می‌‌گیرد، و مرتکبان آن به «یک تا شش ماه حبس، یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم» خواهند شد.

XS
SM
MD
LG