لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

حملات تهران؛ روایت زندگی قربانیان


دو حمله روز چهارشنبه گروه حکومت اسلامی در تهران، ۱۷ کشته و بیش از ۵۰ مجروح به جا گذاشته است.

در دو روزی که از این حملات می‌گذرد، رسانه‌های خبری به نقل از مقام‌های مسئول در تهران، اطلاعاتی را در مورد عاملان این حمله منتشر کرده‌اند.

اما نکته‌ای که در میان خبرهای فراوان در مورد این حادثه کمتر مورد توجه قرار گرفت، این بود که قربانیان این حملات چه کسانی بودند، و در زمان این حملات در صحنه حادثه چه می‌کردند.

قربانی حمله به آرامگاه آیت‌الله خمینی:

مازیار سبزعلی‌زاده، از کارگران خدماتی شاغل در فضای سبز آرامگاه آیت‌الله خمینی بود. آقای سبزعلی‌زاده متولد سال ۱۳۵۱ و متولد صومعه‌سرا معرفی شده و از او دو فرزند برجا مانده است.

مراجعان به مجلس:

حسین بنی‌اردلان، رئیس هیئت تنیس خراسان شمالی و دبیر اجرایی هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای استان بجنورد بود که برای رسیدگی به اعتراض برخی از نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا که اخیراً برگزار شد، به دفتر علی قربانی نماینده بجنورد مراجعه کرده بود.

آقای بنی‌اردلان پیشتر در سال ۸۸، مسئول ستاد ارتباطات مردمی میرحسین موسوی در خراسان شمالی بود. او همچنین رئیس هیئت بولینگ و بیلیارد استان خراسان شمالی بود.

سیدرضا ثابتی از کارمندان اداره بندر و دریانوردی آبادان بود. آقای ثابتی که ۴۰ سال داشت، پیشتر بازیکن تیم‌های فوتبال نفت و جم بود. او برای پیگیری برخی امور به مجلس رفته بود. از او دو فرزند دختر بر جا مانده است.

صیاف‌علی همتی، اهل روستای گیلانکشه در استان زنجان بود. او که ۵۰ ساله بوده، برای پیگیری برخی امور شخصی و دیدار با نمایندگان زنجان و طارم به بخش مراجعات مجلس مراجعه کرده بود. از او چهار فرزند بر جا مانده است.

مهدیه هراتی، مدرس دانشگاه علمی کاربردی لرستان بود. خانم هراتی ۳۲ ساله همچنین از فعالان‌مدنی انجمن «پایان کارتن‌خوابی لرستان» بود. او برای دیدار با نماینده خرم‌آباد به مجلس رفته بود.

هانیه اکبریان پیردوستی ۳۷ سال داشت. او از نیروهای حق‌التدیسی نهضت سوادآموزی بود که برای پیگیری مطالبات به تهران آمده بود و به گفته همسرش نامه‌ای برای استخدام داشته و در صدد دیدار با نماینده خرم‌آباد در مجلس بود.

خانم اکبریان از اعضای طایفه ایتیوند شمالی معرفی شده و از او یک فرزند به جا مانده است.

علی قلی‌زاده جوانی ایلامی بود که برای دیدار با یکی از نمایندگان استان در مجلس به تهران سفر کرده بود.

بنا بر گزارش‌ها این جوان ۲۸ ساله مداح بوده و برای تحویل نامه هیئت امنای یک مسجد در روستای بابامرادی علیا از توابع بخش آسمان‌آباد شهرستان چرداول به تهران سفر کرده بود.

مسئولان دفتر نمایندگان و کارکنان اداری:

علی‌جواد زارع سال ۱۳۴۲ در روستای دهگلان از توابع اسدآباد متولد شد. او در سال‌های ۶۳ و ۶۴ در جنگ ایران و عراق در چند عملیات شرکت کرده بود و دچار جراحت‌هایی هم شده بود.

آقای زارع از کارکنان مجلس شورای اسلامی و مسئول دفتر نماینده شاهین‌شهر اصفهان بود.

حسین جلالی راد، مسئول دفتر نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی بود. او که از فعالان فرهنگی اجتماعی استان خراسان شمالی بود، در سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن یا ان‌جی‌او)، از جمله در زمینه حفاظت از محیط زیست فعالیت می‌کرد.

جعفر جعفرزاده، مسئول دفتر هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بود.

مهدی تقوی، مشاور فرهنگی نماینده شاهین‌شهر بود. او پیشتر در جنگ ایران و عراق شرکت داشته است. آقای تقوی از جمله رئیس پشین سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان ایران و همچنین مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایکنا بود.

حمید امدادی ۳۱ سال داشت. او مسئول دفتر هادی بهادری نماینده ارومیه در مجلس بود.

احسان آقاجانی معمار، ورودی ۸۳ رشته اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) و دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق(ع) بود. او ۳۲ ساله و کارشناس دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس بود.

آشنایان آقای آقاجانی می‌گویند او در خانواده‌ای مذهبی در خیابان خراسان تهران بزرگ شده است. بنا بر این گفته‌ها او به تازگی به کمیسیون اقتصادی مجلس منتقل شده و تنها چند ماه پیش ازدواج کرده بود.

جواد تیموری متولد سال ۱۳۷۰ و از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از مسئولان حفاظت مجلس شورای اسلامی بود.

او که برادر بزرگترش را در جنگ ایران و عراق از دست داده بود، از سال ۹۰ در سپاه انصار، ویژه حفاظت از نهادها خدمت می‌کرد.. روز حملات تهران، سومین سالگرد ازدواج او بود.

علی توده‌فلاح از کارمندان اداری مجلس بود.

-----

در مورد مرادحسین چهارمحالی اطلاعات چندانی منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG