لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

ایران: اجلاس نفتی دوحه به رغم شکست گام مثبتی بود


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران می‌گوید که اجلاس هفته گذشته دوحه برای تثبیت تولید نفت به رغم شکست، گامی مناسب بود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت شانا، وزیر نفت ایران، روز شنبه چهارم اردیبهشت، در حاشیه دیدار با وزیر انرژی آفریقای جنوبی، اظهار داشت که نشست دوحه قدم خوبی برای همکاری اوپک و کشورهای غیر اوپک بود.

آقای زنگنه در این دیدار تأکید کرده که ایران از هر اقدامی برای تنظیم و پایدار کردن بازار حمایت می‌کند.

اجلاس دوحه با حضور برخی اعضای اوپک و غیر اوپک که روی هم رفته ۴۵ درصد از نفت جهان را تولید می‌کنند، در ۱۷ آوریل برگزار شد، اما وزیر نفت ایران با این استدلال که ایران مصمم به افزایش تولید نفت خود به سطح پیش از تحریم‌هاست، از حضور در این نشست خودداری کرد. اجلاس در نظر داشت توافق عمومی برای تثبیت تولید نفت این کشورها در سطح ماه ژانویه حاصل شود.

با این حال آقای زنگنه تصریح کرده اگرچه نشست اوپک نتوانست به نتیجه برسد اما شروع بحث خوب بود، به این صورت که بین اعضای اوپک و غیراوپک همکاری شود و تولیدکنندگان بزرگ اوپک هم بپذیرند که باید کاری برای تغییر وضع بکنند.

عربستان که یک سوم تولید اوپک و ۱۱ درصد کل تولید نفت جهان را انجام می دهد، اصرار دارد که این کشور تنها به شرطی حاضر به تثبیت (عدم افزایش تولید) نفت خود دارد که ایران نیز اقدام مشابهی انجام دهد.

بر اساس گزارش اوپک، از ژانویه سال جاری که تحریم‌ها علیه ایران لغو شد، این کشور طی سه ماه تولید نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و در ماه گذشته میلادی به حدود ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

آقای زنگنه البته در اظهارات روز شنبه خود گفت که تولید نفت ایران هم اکنون به دوران قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک شده است. او اضافه کرد که «تولید نفت‌مان یک میلیون بشکه بعد از لغو تحریم‌ها افزایش یافته که این روند تا رسیدن به سهم ایران پیش از تحریم‌ها از بازار ادامه دارد».

ایران قبل از تحریم‌ها حدود ۳.۸ میلیون بشکه تولید نفت خام و ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی داشت که روی هم رفته ۴.۲ میلیون بشکه می‌شد. میعانات گازی نوعی نفت خام سبک است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و معمولاً در گزارش‌های بین‌المللی، مانند اوپک یا آژانس بین‌المللی انرژی، در رده آمارهای نفت خام گنجانده نمی‌شود.

ایران طی دو سال گذشته تولید میعانات گازی خود را به مدد راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی بیش از ۲۰ درصد افزایش داده است.

اما، بر اساس آمارهای بین‌المللی، تولید روزانه نفت خام ایران در ماه مارس نسبت به متوسط تولید سال ۲۰۱۵، حدود ۵۰۰ هزار بشکه و نسبت به ماه ژانویه سال جاری حدود ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

هنوز سازمان‌های بین‌المللی آماری برای ماه جاری تولید نفت ایران ارائه نداده‌اند، اما به تازگی خبرگزاری رویترز گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه آوریل به بالای ۱.۷ میلیون بشکه در روز بالغ شده است. این رقم نسبت به ماه مارس بیش از ۱۵۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG