لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

ظریف: تبلیغات انتخاباتی آمریکایی ها درباره برجام را نباید جدی گرفت‎


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید برجام تعهد حقوقی دولت آمریکاست و ارتباطی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد. محمدجواد ظریف همچنین گفته است که نباید ادعاهایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، جدی گرفت.

در روزهای گذشته توافق هسته‌ای با ایران یکی از محورهای سخنان تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا بوده تا آنجا که دونالد ترامپ تأکید کرده اولویت اصلی‌اش لغو این توافق است، و تد کروز آن را به توافق مونیخ تشبیه کرده است.

جان کیسیک دیگر نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات درون‌حزبی نیز گفته است که ترجیح می‌دهد در پاسخ به آزمایش‌های موشکی اخیر در ایران، توافق اتمی را معلق کند.

هر سه اظهار نظرها در سخنان این چهره‌های جمهوری‌خواه در نشست سالانه آیپک عنوان شده و در ایران، در واکنش به این اظهار نظرها احمد خاتمی، خطیب جمعه تهران این گفته‌ها را «جسارت به ملت ایران» خوانده است.

آقای خاتمی روز جمعه گفته است که مطرح‌کنندگان «برجام دو و سه» و آنهایی که امیدشان به غرب است، باید به صحبت‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا دقت کنند و ببینند که آنها چه طور به ملت ایران «جسارت می‌کنند».

اما محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه در گفت‌وگو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی تأکید کرده نباید ادعاهای نامزدها در دوران تبلیغات انتخاباتی «جدی گرفته شود»، چرا که به زعم او «برجام تعهد حقوقی دولت آمریکاست و ارتباطی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد».

آقای ظریف تصریح کرده که «دولت آمریکا ناگزیر است تعهداتی را که داده، نه تنها روی کاغذ بلکه در عمل نیز اجرا کند».

او با ابراز تأسف از اظهار نظرهای اخیر نامزدهای انتخابات آمریکا در مورد برجام، این سخنان را تحت تأثیر «فضاسازی صهیونیست‌ها در آمریکا» دانسته و اضافه کرده که «این‌ها شعار می‌دهند و نباید به این شعارها توجه کرد».

علاوه بر سه نامزد جمهوری‌خواهی که در سخنان خود در آیپک، توافق هسته‌ای با ایران را به باد انتقاد گرفتند، هیلاری کلینتون هم در سخنرانی خود در جمع این لابی قدرتمند هوادار اسرائیل به موضوع برجام اشاره داشت.

خانم کلینتون در نشست آیپک از توافق اتمی دفاع کرد، اما در عین حال افزود که تهران به هر شکلی که آن را نقض کند، پاسخگو خواهد بود و حتی اگر لازم باشد در این زمینه از زور استفاده خواهد کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پاییز امسال برگزار خواهد شد، و کمتر از ۱۰ ماه دیگر باراک اوباما، جای خود را به رئیس‌جمهور جدید خواهد داد و از این رو چگونگی مواجهه دولت آینده آمریکا با توافق هسته‌ای در اظهار نظرهای بخشی از چهره‌ها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی بازتاب داشته است.

اما آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حتی دولت اوباما را هم متعهد به اجرای برجام ندانسته و در سخنرانی نوروزی خود در مشهد، با متهم کردن دولت آمریکا را به «بدعهدی در قضیه برجام»، گفته است که وی افزود که آمریکایی‌ها «بر روی کاغذ» تعهد کردند اما «از راه‌های متعدد جلوی مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند».

او در تشریح این «بدعهدی» گفته است که «هم‌چنان معاملات بانکی دچار مشکل است. بازگرداندن ثروت ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، و وقتی می‌پرسیم می‌بینیم که بانک‌ها از آمریکایی‌ها می‌ترسند».

آیت‌الله خامنه‌ای این گونه ادامه داده که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده «اما از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها به‌وجود نیاید و مطلقاً تأثیر نکند».

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در پیام نوروزی خود با اشاره به رفع تحریم‌ها در قالب توافق هسته‌ای گفته بود که ممکن است برای مردم ایرانی مدتی طول بکشد تا مزایای رفع تحریم‌ها را در زندگی عادی خود احساس کنند، اما این مزایا غیرقابل انکار هستند.

XS
SM
MD
LG