لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

صدای دیگر: موسیقی و زنان در جمهوری اسلامی ایران


هفدهمين برنامه صدای ديگر به امر موسيقی و زنان، در دين اسلام و هم در حکومت اسلامی ايران، اختصاص يافته است.


در مهر ماه گذشته چند کنسرت زنانه در تهران برگزار شد. از کنسرت پاپ ارکيده تا کنسرت‌های موسيقی سنتی با خوانندگی هنرمندانی چون سيمين غانم و پری زنگنه.


همچنين هفته گذشته خاطره پروانه درگذشت. خواننده پر ارزشی که پس از انقلاب اسلامی مقام‌های فرهنگی حکومتی صدای اورا ، چون ديگر خوانندگان زن، به بهانه منافات با اسلام ، نه فقط برصحنه و در حضور مردان، بلکه حتی در نوار و سی دی و غيره ممنوع و حرام شمردند.


از آن پس خوانندگان زن ايرانی با هر سبک خواندنی که داشتند، از کلاسيک غربی و سنتی ايرانی و پاپ و محلی وادار به سکوت شدند. مرضيه و دلکش و الهه و پوران و خاطره پروانه در کنار پريسا وهنگامه اخوان و سيما بينا و سيمين غانم وهايده و مهستی و گوگوش وبسياری ديگر وادار به سکوت شدند.


بسياری از آنان تنها برای آن که بتوانند بخوانند، راه غربت وغريبی را در پيش گرفتند و عده‌ای ديگر که در کشور ماندند، با داير کردن‌کلاس های آواز کوشيدند در پستوی خانه‌های امن و با آموزش به ديگران، خودشان را و هنرشان را زنده نگاه دارند.


چرا اين زنان هنرمند از ارائه و اشاعه هنر خود ممنوع و محروم شدند؟ آيا اين حکم قران واسلام است؟
در اين برنامه صدای ديگر در گفت و گو با فريده کاکاوند، فيلم ساز در تهران که اخيراً فيلمی از زندگی خاطره پروانه تهيه کرده است، ضمن آشنايی با زندگی و کار خاطره پروانه، يادش را گرامی می‌داريم.


پای درد دل سيما بينا در آلمان و پريسا می‌نشينيم تا ببينيم اين دو خواننده موسيقی شناس و نام‌آور چگونه با حرمت هنرشان کنار آمده‌اند. همچنين، سيد جواد اکبرين پژوهشگر دينی و اسلام شناس در بيروت، سيمين بهبهانی شاعر نام‌دار و ترانه‌سرا در تهران و دکتر محمود خوشنام موسيقی شناس در آلمان در اين برنامه به تحليل و توضيح چگونگی حرمت هنر موسيقی از ديدگاه فقه و قرآن و دلايل ممنوعيت زنان موسيقی‌دان از خواندن و تفکيک جنسيتی مخاطبان آنان می‌پردازند.


نظر شما درباره مسئله موسيقی در ايران و به‌ويژه زنان خواننده و نوازنده چيست؟
از سه راه می‌توانيد نظرهای خود را با ما و با ديگران درميان بگذاريد:
با فرستادن ايميل به نشانی: Zan@radiofarda.com
با تماس با شماره پيام گير راديو فردا : ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳
يا با فرستادن اس ام اس (پيامک) به شماره: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰


«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت هفت و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد.


اين برنامه دوشنبه‌ها در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.


XS
SM
MD
LG