لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

سايه تهديد موشکی پوتين بر اجلاس سران گروه هشت


ولاديمير پوتين، تهديد کرده است در صورت اجراي طرح موشکی توسط آمريکا، قاره اروپا، توسط موشک های روسی هدف گيری خواهد شد.
ولاديمير پوتين، تهديد کرده است در صورت اجراي طرح موشکی توسط آمريکا، قاره اروپا، توسط موشک های روسی هدف گيری خواهد شد.

رهبران هشت کشوربزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هشت در حالی اجلاس هفته جاری خود را در آلمان برگزار می کنند که سخنان تهديد آميزرييس جمهوری روسيه در مورد طرح سپر دفاع موشکی آمريکا، بر اين اجلاس سايه افکنده است.


ولاديمير پوتين، روز دوشنبه چهاردهم خرداد، تهديد کرد در صورت اجرای اين طرح موشکی، که مسکو معتقد است عليه روسيه به کار خواهد رفت، قاره اروپا، توسط موشک های روسی هدف گيری خواهد شد.


در اين ميان، مقام های کرملين می گويند که نمی خواهند اين موضوع، اجلاس سران گروه هشت را تحت تاثير قرار دهد و از طرف ديگر، رهبران ساير کشورهای گروه هشت به منظور پرهيز از ايجاد اختلاف، از واکنش شديد در قبال سخنان آقای پوتين خودداری کرده اند.


با اين همه، بسياری از تحليلگران می گويند تهديد رييس جمهوری روسيه برای رهبران هفت کشور اين گروه، ناراحت کننده بوده است و استفان هدلی، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری آمريکا، بر اين باور است که تهديد آقای پوتين، نااميدکننده است.


در اين ميان، روزنامه نزاويسيمايا، چاپ مسکو، نوشت:«موضوع بحث برانگيز دفاع موشکی، اجلاس گروه هشت را تحت تاثير قرار داده است، اگرچه، به طور رسمی در دستور کارمذاکرات نشست سران گروه هشت نيست».


در عين حال، طرح سپر موشکی فقط يکی از موضوعاتی است که در ديدارهای ولاديمير پوتين با جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، تونی بلر، نخست وزير بريتانيا و ساير رهبران گروه هشت مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


روزنامه نزاويسيمايا، چاپ مسکو، نوشت موضوع بحث برانگيز دفاع موشکی، اجلاس گروه هشت را تحت تاثير قرار داده است، اگرچه، به طور رسمی در دستور کارمذاکرات نشست سران گروه هشت نيست

مخالفت مسکو با استقلال کوسوو از صربستان، موضوع دموکراسی در روسيه و قتل الکساندر ليتويننکو در لندن، در اين ديدارها مطرح خواهند شد. البته ايگور شووالوف، مشاور آقای پوتين در مسايل گروه هشت می گويد که اين موضوعات، حتی اگر مورد مشورت قرار گيرند، مباحث اصلی اجلاس نخواهند بود.


وی افزود: «به رغم مطالبی که روزنامه ها در مورد اختلاف نظرهای روسيه و ساير کشورهای عضو گروه هشت می نويسند، فکر می کنم که اجلاس هيلگندام درآلمان، اجلاس موفقيت آميزی باشد».


«گروه هشت برنامه منسجم ارائه دهد»


کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، می گويد:«رهبران کشورهای عضو گروه هشت بايد يک برنامه منسجم را برای مهار تغييرات آب و هوا در جهان فرمول بندی کنند».


وی بااشاره به اينکه رشد مباحث و افزايش شواهد علمی در خصوص تاثيرگذاری بشر بر تغييرات آب و هوا در جهان، بر ضرورت رسيدگی سريع به اين موضوع دراجلاس سران گروه هشت گفت: «اين موضوع مهم است که غول های اقتصادی در حال توسعه مانند چين، هندوستان و برزيل در جهت مبارزه با تغييرات آب و هوا اقدام کنند، اما در عين حال، کشورهای ثروتمند نيز بايد به آنان ياری رسانند».


آقای عنان تاکيد کرد که فرصت کم است و کره زمين نياز به اقدام فوری دارد.


XS
SM
MD
LG