لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

هشدار دوباره پوتين درباره طرح سپر ضد موشکی


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، هشدار داد اهداف جديدی در اروپا برای موشکی های روسی به وجود خواهند آمد.
ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، هشدار داد اهداف جديدی در اروپا برای موشکی های روسی به وجود خواهند آمد.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز دوشنبه چهاردهم خرداد، هشدار داد در صورتی که واشينگتن برنامه ايجاد يک سيستم دفاعی موشکی برای اروپا موسوم به طرح سپر ضد موشکی را به اجرا درآورد، مسکو گام های متناسب با آن را اتخاذ خواهد کرد و اهداف جديدی در اروپا برای موشکی های روسی به وجود خواهند آمد.


آقای پوتين گفت: «مسلما اگر بخشی از توان اتمی استراتژيک آمريکا در اروپا مستقر شود و به اعتقاد کارشناسان نظامی تهديدی برای ما به حساب آيد، ما مجبور به اتخاذ گام های متناسب خواهيم بود و البته، اهداف جديدی در اروپا پديد خواهند آمد.»


رييس جمهوری روسيه افزود: «اينکه چه ابزاری برای منهدم سازی مراکزی که از نظر کارشناسان نظامی برای ما تهديد محسوی می شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت، يک موضوع فنی است.»


رييس جمهوری روسيه پيشتر هم از طرح آمريکا برای ايجاد سپر دفاع موشکی در اروپا انتقاد کرده بود.


اين طرح شامل يک سيستم راداری در جمهوری چک و يک پايگاه ضد موشکی در لهستان است و آمريکا می گويد که هدف از استقرار اين سيستم دفاع موشکی، مقابله با تهديد احتمالی از سوی ايران است.


رييس جمهوری روسيه، اين اظهارات را در يک مصاحبه مطبوعاتی و پيش از سفر به آلمان برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان(گروه هشت) و ديدار با جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا و رهبران بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن و کانادا ابراز داشت.


ولاديمير پوتين در اين مصاحبه افزود:«نه ايران و نه هيچ کشور ديگری مانند کره شمالی، راکت هايی در اختيار ندارند که برای مقابله با آنها نياز به چنين طرحی باشد.»


رييس جمهوری روسيه گفت:«به ما گفته شده است که سيستم دفاع موشکی عليه چيزی به کار خواهد رفت که وجود ندارد. آيا اين مسخره نيست؟»


سيستم موشکی عليه روسيه و با هدف تخريب مناسبات مسکو و اروپا به کار خواهد رفت.
پوتين

به گفته آقای پوتين، اين سيستم موشکی عليه روسيه و با هدف تخريب مناسبات مسکو و اروپا به کار خواهد رفت.


وی گفت:«سپر موشکی مورد نظر آمريکا سرزمين روسيه تا کوهستان اورال را تحت پوشش قرار خواهد داد.»


رييس جمهوری روسيه ابراز اميدواری کرد که مقام های آمريکايی در افکار خود در مورد اين سيستم موشکی تجديد نظر کنند.


جوک سال!


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران نيز روز يکشنبه سيزدهم خرداد، در واکنش به اظهارات مقامات آمريکايی اعلام کرد که موضع آمريکا مبنی بر استقرار سيستم موشکی در اروپا برای مقابله با حملات احتمالی موشکی ايران را نبايد جدی تلقی کرد.


وی به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: «اين روزها، آمريکايی ها از اين جوک ها زياد مطرح می کنند. استقرار سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا، برای مقابله با موشک های ايرانی، جوک سال است.»


علی لاريجانی افزود: «برد موشک های ايران، اصلا در حد اروپا نيست و بعيد است آنها اين مسئله را ندانند».


به گفته وی، اروپا بزرگ ترين شريک تجاری ايران است و آمريکا از طرح استقرار تجهيزات موشکی در اروپا، اهداف ديگری را دنبال می کند.


علی لاريجانی گفت: «در واقع، اين حرف ها، سپر موشکی تبليغاتی آمريکا برای انحراف اذهان از اهداف و اقدامات عملياتی ديگر هستند.»


XS
SM
MD
LG