لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

روستای کوچکی در جمهوری چک، محل مناقشه آمريکا و روسيه


تظاهرات در جمهوری چک در مخالفت با استقرار سپر دفاع موشکی
تظاهرات در جمهوری چک در مخالفت با استقرار سپر دفاع موشکی

استيتوف stitov نام روستايی در جنوب غربی جمهوری چک است که اين روزها کانون بحث ها برسر طرح ساخت سپر دفاع موشکی آمريکا است.


مساله ساخت سپر دفاع موشکی آمريکا در جمهوری چک و لهستان و سفر جورج بوش به پراگ پايتخت جمهوری چک، اين روزها مخالفت گروه های اپوزيسيون چک را بر انگيخته است.


به گزارش خبرگزاری رويترز بيشتر ساکنان روستای ۵۸ نفره استيتوف به شدت با ساخت رادار های آمريکايی در منطقه نظامی مجاور خود، مخالف هستند.


نظرسنجی های اخير نشان می دهد که بيش از ۶۰ درصد مردم جمهوری چک مخالف طرح سيستم دفاع موشکی هستند.


ايالات متحده آمريکا می گويد اين طرح درصورت حمله موشکی ايران، از جمهوری چک و اروپا حفاظت می کند.


مخالفان اين طرح نگران آن هستند که اين اقدام موجب تحريک روسيه شود و يا جمهوری چک را هدف حملات تروريستی در آينده قرار دهد.


واتسلاو هودتس، ۴۷ ساله ده دار روستايی که قرار است ميزبان سيستم دفاع موشکی آمريکا باشد، ماه گذشته نامه ای به نانسی پلوسی رييس مجلس نمايندگان و رابرت بِرد رييس کميته تخصيص بودجه سنای آمريکا نوشت که در آن، جزييات مخالفت ده ها ده دار و شهردار چک را با نصب رادارهای آمريکا در همسايگی خود شرح داد.


مخالفان طرح سپر دفاع موشکی نگران هستند که اين اقدام موجب تحريک روسيه شود و يا جمهوری چک را هدف حملات تروريستی در آينده قرار دهد

واتسلاو هودتس دهدار روستای استيتوف به رويترز گفته است: «با خودم فکر کردم که سياستگذاران چک به فکر ما نيستند و تصميم گرفتم از دمکرات های آمريکا کمک بخواهم. کمک خواستن از جمهوری خواهان آمريکا فايده ای ندارد.» آقای هودتس هنوز جواب نامه خود را دريافت نکرده است.


ساکنان روستا می گويند اگر اين طرح در همسايگی شان اجرا شود، خانه های خود را ترک خواهند کرد.


مخالفان اين طرح قرار است همزمان با سفر جورج بوش به پراگ در روزهای دوشنبه و سه شنبه، چهارم و پنجم ژوئن، در محوطه خارجی قصر تاريخی پراگ دست به تظاهرات بزنند.


با اين حال رهبران چک که پيشتر سربازان اين کشور را نيز برای کمک به آمريکا به افغانستان و عراق فرستاده اند، معتقدند نصب سيستم سپر دفاع موشکی در اين کشور منطقی است.

ميرک توپولانک نخست وزير جمهوری چک اين اقدام را گامی ضروری خواند که امنيت اين کشور، همسايگان و متحدان اروپايی اش را افزايش ميدهد و گفت دولت چک آماده پذيرش اين طرح است.


واتسلاو هاول نخست وزير پيشين چک چهره معروف به صلح طلبی و رهبر انقلاب مخملين ۱۹۸۹ در جمهوری چک که به حکومت کمونيستی چکسلواکی پايان داد، در واکنش به مخالفت های روسيه با نصب چنين رادارهايی در خاک چک گفت: «اين کار ماست که درباره داشتن رادار تصميم بگيريم.»


نخست وزير جمهوری چک ستقرار سپر دفاع موشکی را گامی ضروری خواند که امنيت اين کشور، همسايگان و متحدان اروپايی اش را افزايش مي دهد

آقای هاول که در کنفرانس امنيت و دمکراسی پراگ با جورج بوش ملاقات خواهد کرد گفت روسيه بايد اين پرسش را مطرح کند که آيا اگر مکان استقرار اين رادارها، جايی در سيبری بود آيا هنوز هم اعتراض می کرد؟


مسکو مخالف جدی سپر دفاعی


اوايل هفته جاری پس از آن که روسيه موشک باليستيک جديد خود را آزمايش کرد ولاديمير پوتين رييس جمهوری اين کشور هشدار داد که ساخت سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپای مرکزی منطقه را تبديل به بشکه باروت می کند.


به رغم اظهارات آمريکايی ها مبنی بر اين که اين سيستم رادار تهديدی عليه روسيه نيست، کرملين همچنان به شدت با هرگونه حضور نظامی آمريکا در جمهوری چک و لهستان مخالف است.


اين دو کشور که اکنون عضو اتحاديه اروپا و ناتو هستند در دوران جنگ سرد زير کنترل شوروی سابق قرار داشتند.


بيشتر مردم لهستان نيز با استقرار سيستم موشکی آمريکا در خاک خود مخالف هستند و بر پايه آمارها از هر چهار لهستانی تنها يک نفر با اجرای اين طرح موافق است.


همزمان برخی از مردم لهستان معتقدند چنين سيستمی باعث ايجاد حس امنيت بيشتری در مردم می شود.


يک کارخانه دار ۶۴ ساله لهستانی می گويد: «شايد هدف از ساخت اين سيستم موشکی دفاع دربرابر موشک های ايران باشد، اما چنين سيستمی لهستان را در مقابل تهديد روسيه نيز امن تر ميکند.»

مذاکرات دو جانبه ميان واشينگتن، پراگ و ورشو در ماه مه درباره استقرار سپر دفاع موشکی آمريکا در چک و لهستان برگزار شده است.


پراگ خواستار آن است که اين طرح در چارچوب سيستم دفاعی ناتو انجام شود، اين درخواست موجب بروز برخی اختلاف نظرها در مذاکرات شده است.


XS
SM
MD
LG