لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

«دستگیری چهار شورشی وابسته به ایران»


نقشه کشور عراق.
نقشه کشور عراق.

ارتش آمریکا اعلام کرد که نظامیان آمریکایی در عراق، روز دوشنبه چهار فرد مظنون به عضویت در یک گروه شورشی -که به گفته این ارتش- ایران از آن حمایت می‌کند را دستگیر کردند.


بیانیه ارتش ایالات متحده در مورد دستگیری این چهارتن، بازداشت شدگان را وابسته به یک گروه شورشی با نام «کتائب حزب‌الله» معرفی کرده است.


اعضای گروه «کتائب حزب‌الله»، بر اساس آنچه در بیانیه ارتش آمریکا آمده، مسئول حملات اخیر علیه شهروندان عراقی و نیروهای ائتلاف هستند.



به گزارش خبرگزاری رویترز، در یک ماه گذشته دستکم ۳۳ شبه‌نظامی «مورد حمایت ایران در عراق» دستگیر شده‌اند، اما مشخص نیست دستگیرشدگان روز دوشنبه نیز در این شمار هستند یا نه.


ارتش آمریکا ۲۳ مرداد امسال نیز در اطلاعیه‌ای، از دستگیری دو برادر در بغداد، که فیلم‌های ویدیویی تبلیغاتی گروه موسوم به «کتائب حزب الله» را در سایت‌های اینترنتی می‌گذاشتند، خبر داده بود.


این نوارهای ویدیویی بر اساس اطلاعیه ارتش آمریکا، شورشیانی را نشان می‌داد که به سربازان آمریکایی حمله می‌کردند.


در اطلاعیه آن زمان نیروهای آمریکایی نیز «کتائب حزب الله» گروهی معرفی شده بود که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را آموزش نظامی داده و سلاح و پول و جنگ افزار در اختیار آن می‌گذارد».


ایالات متحده، ایران را به ایجاد، آموزش و تجهیز شبه‌نظامیانی متهم می‌کند که علیه نیروهای آمریکایی و عراقی اقدام می‌کنند.


ایران این موضوع را رد می‌کند و حضور نیروهای آمریکایی در عراق را عامل خونریزی‌های سال‌های اخیر می‌داند.


نیروهای نظامی آمریکا، در ماه گذشته (۲۹ آبان ماه) یک شهروند ایرانی را در فرودگاه بغداد بازداشت کردند و در بیانیه‌ای که روز بعد منتشر شد وی را «عضو نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران» معرفی کردند.


در بیانیه نیروهای آمریکا همچنین گفته شده بود که این فرد در پوشش بازسازی زیارتگاه‌های شیعه، به شبه‌نظامیان عراق اسلحه می‌رسانده است.


همچنین در آن بیانیه، شخص بازداشت شده متهم به حمل «مقادیری کوکائین» شده بود.


چند روز بعد در دوم آبان ماه لبید علاوی، معاون وزارت خارجه عراق، به خبرگزاری «رویترز» گفت که نیروهای آمریکایی فرد بازداشت شده را، که نادر قربانی معرفی شده است، «به خواست دولت عراق» آزاد کرده‌اند.


در مورد دستگیری و آزادی آقای قربانی، جزئیات بیشتری منتشر نشد اما در آن زمان سفارت ایران اعلام کرد که عاملان دستگیری این فرد یک پاکت نمک همراه وی را با کوکائین اشتباه گرفته‌اند.


XS
SM
MD
LG