لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

برگزاری دور سوم گفت و گوهای آشتی ملی لبنان


گفت وگوهای آشتی ملی لبنان از آن رو که پیش از انتخابات پارلمانی که سال ۲۰۰۹ برگزار می‌شود، از اهمیت فراوانی برخوردار است. (عکس: Afp)
گفت وگوهای آشتی ملی لبنان از آن رو که پیش از انتخابات پارلمانی که سال ۲۰۰۹ برگزار می‌شود، از اهمیت فراوانی برخوردار است. (عکس: Afp)

دور جدید از گفت وگوهای آشتی ملی لبنان با محوریت تمرکز جنگ‌افزار در دست ارتش این کشور آغاز شده است.


در این نشست که سومین دور از گفت وگوهای آشتی داخلی لبنان ۱۴ تن از مقام‌های ارشد فراکسیون‌های پارلمانی لبنان به ریاست میشل سلیمان، در کاخ ریاست جمهوری، بعبده، گرد آمدند.


پیش از این اعلام شده بود که سمیر جعجع، رهبر حزب فالانژهای مسیحی در این نشست طرح «الگوی سوئیس» را در مورد سلاح مطرح می‌کند.



این طرح ۱۲ صفحه‌ای تأکید دارد که دولت لبنان تنها تصمیم گیرنده در مورد جنگ و صلح خواهد بود و ارتش لبنان تنها مرجعی است که سلاح در دست خواهد داشت.


«حزب الله» و هم پیمان آن، میشل عون ژنرال مسیحی مارونی، خواهان آن هستند که «سلاح مقاومت» در دست آنان بماند، اما در سوی دیگر سران فراکسیون «المستقبل»، ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان، و سایر سران «گروه ۱۴ مارس» با این پیشنهاد قاطعانه مخالفت می‌کنند.


سران گروه ۱۴ مارس می‌گویند، «طرح عون هرج و مرج به دنبال خواهد داشت» و در بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند، سیاست‌های راهبردی باید براساس مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت باشد.


این قطعنامه، که برلزوم خلع سلاح همه گروه‌ها و تشکل‌های لبنانی تأکید دارد، ژوئیه ۲۰۰۶ به نبرد «۳۳ روزه» اسرائیل و حزب الله پایان داد.


بر اساس آخرین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد به شورای امنیت، خلع سلاح حزب‌الله صورت نگرفته و ارسال کاروان‌های جنگ‌افزاربرای حزب‌الله ادامه دارد.


دبیرکل سازمان ملل در این گزارش از ایران و سوریه خاسته بود که از نفوذ خود برای تبدیل شدن حزب‌الله به یک مهره کاملاً سیاسی استفاده کنند.


با این حال، انتظار زیادی از نشست دوشنبه لبنان نمی‌رود و بیشتر ارزیابی‌ها حاکی از آن است که اتخاذ تصمیم با تأخیر روبه‌رو خواهد شد.


گفت وگوهای آشتی ملی لبنان از آن رو که پیش از انتخابات پارلمانی که سال ۲۰۰۹ برگزار می‌شود، از اهمیت فراوانی برخوردار است.


پیش از این دو نشست دیگر در زمینه تعیین سیاست‌های راهبردی و دستیابی به آشتی ملی در لبنان برگزاری شده است.


دور نخست از گفت وگوهای ملی لبنان ۱۶ سپتامبر و با هدف اجرای «توافق دوحه» برگزار شد.


«توافق دوحه»، ماه مه برای تقویت روند گفت و شنود میان نیروهای مختلف لبنانی، اجتناب از اقدامات تحریک‌آمیز و اجرای مفاد «پیمان طائف»، با حضور سیاستمداران مهم لبنانی با میزبانی امیر قطر امضا شده بود.


دور دوم از گفت وگوهای آشتی ملی نیز پنجم نوامبر، و پس از آن صورت گرفت که میان حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله و سعدالدین الحریری، رئیس فراکسیون اکثریت «المستقبل» دیدار بی‌سابقه‌ای برگزار شد.


با این حال این نشست نتیجه‌ای در بر نداشت.


XS
SM
MD
LG