لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

سوریه با لبنان روابط کامل دیپلماتیک بر قرار کرد


بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه. (عکس: EPA)
بشار اسد، ریيس جمهوری سوريه. (عکس: EPA)

بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، روز سه شنبه، فرمان ازسرگيری مناسبات ديپلماتيک با لبنان، در سطح سفير را رسماً امضا کرد.


اين نخستين بار پس از استقلال سوريه و لبنان از دهه ۱۹۴۰ و خروج از زيرتسلط فرانسه است که سوريه موجوديت لبنان را به رسميت می‌شناسد و برای اعزام سفير به لبنان ابراز آمادگی می‌کند.



درعين حال، دراين «فرمان» موعد دقيق ازسرگيری مناسبات تعيين نشده اما آمده است، روابط ديپلماتيک درعالی‌ترين سطح خواهد بود و سوريه سفارت درلبنان می‌گشايد.


يک مقام رسمی وزارت امور خارجه سوريه سه‌شنبه اعلام کرد که اين مصوبه تا پيش از پايان سال ۲۰۰۸ اجرا می‌شود.


بشار اسد اين فرمان را دو ماه پس ازسفر ميشل سليمان، ریيس جمهوری لبنان به سوريه امضا کرد. سليمان سيزدهم اوت با سفر به دمشق، با بشار اسد برای عادی سازی مناسبات به توافق رسيد.


رسانه‌های لبنان اعلام کردند که وليد المعلم، وزير امورخارجه سوريه، چهارشنبه، پانزدهم اکتبر، وارد بيروت می‌شود تا پس ازامضای مصوبه، روابط رسمی ديپلماتيک بين دو کشور، امور مربوط به آن را پيگيری کند.


مناسبات لبنان با سوريه پس از قتل رفيق الحريری نخست وزيرپيشين لبنان درفوريه ۲۰۰۵ بحرانی شد و ملی‌گرايان لبنان همواره سران سوريه را به آمريت در اين قتل سياسی متهم می‌کردند.


اين اتهام به حاکميت سوريه درمورد قتل شمار ديگری از سياستمداران، روزنامه‌نگاران و چهره‌های برجسته لبنانی مخالف نفوذ سوريه نيز تکرارشد.


اين اتهامات گسترده سرانجام به خروج نيروهای اطلاعاتی و ارتش سوريه ازلبنان منجر شد. تا پيش ازآن، سوريه به مدت سه دهه در لبنان نيروی نظامی و اطلاعاتی داشت.


بحران روابط دمشق - بيروت با وضعيت داخلی لبنان گره خورد اما پس ازحل معضلات داخلی لبنان و تشکيل دولت جديد و روی کارآمدن ميشل سليمان به عنوان رئيس جمهوری جديد در اواسط تابستان، سوريه و لبنان به سوی بهبود مناسبات تا موافقت با گشايش سفارتخانه پيش رفتند.


نگرانی سوريه و لبنان از يکديگر


درعين حال، بشار اسد درهفته‌های اخير از تنش در مرزهای لبنان با سوريه و کشانده شدن پای برخی عوامل عربی افراطی در سوريه ابرازنگرانی صريح کرد.


پس از سلسله رخدادهای دو ماه اخير سوريه، ازجمله انفجار بمب درماه سپتامبر در دمشق که ۱۷ کشته برجای نهاد، بشار اسد درهفته‌های اخير، آشکارا خواهان تدابير امنيتی شديد درمرزها با لبنان شد.


انتشار گزارش‌های فزاينده دراين مورد که سوريه شمار زيادی از نيروهای نظامی خود را در نزديکی مرز با لبنان مستقرکرده، موجب شد که وزارت امور خارجه آمريکا هفته گذشته به سوريه نسبت به احتمال وارد کردن نيروهايش به خاک لبنان هشدار بدهد.


اما محسن بلال وزيراطلاع رسانی سوريه دوشنبه گفت: سوريه حق دارد، برای حفظ مرزهايش تدابير امنيتی لازم را به عمل آورد.


محسن بلال از انتقادهای گسترده در محافل سياسی لبنان درمورد استقرار سربازان سوری در نزديکی مرز با لبنان ابراز «شگفتی» کرد، و گفت: «نمی‌دانيم چرا لبنانی‌ها اينقدر نگران هستند؟»


ميشل عون در تهران


همزمان، ژنرال مسيحی ميشل عون که هم پيمان اصلی با سازمان حزب‌الله لبنان است، درسفری کم سابقه به ايران رفته و با سران جمهوری اسلامی به گفتگو پرداخته است.


ميشل عون در اين نخستين سفرخود به ايران دوشنبه با منوچهر متکی وزيرخارجه ايران گفتگو کرد.


وی با محمود احمدی‌نژاد رئيس جمهوری و علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی نيز گفتگو می کند.


درنشست خبری دوشنبه تهران، ميشل عون در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه گروه وی ازکمک مالی و تسليحاتی ايران برخوردار شده است، گفت: «اين ادعاها کذب است».


ميشل عون گفت، از انتقادهایی نيز که در صحنه سياست لبنانی و رسانه‌های لبنانی از نزديکی او با ايران به عمل می‌آيد، «شگفت‌زده» است.


پس از برپایی سازمان حزب الله دراوائل دهه هشتاد ميلادی، تقويت نفوذ ايران در لبنان، متوجه شيعيان، به ويژه حزب الله بود، اما پس ازهم پيمان شدن ژنرال ميشل عون و گروه «جريان آزاد ملی لبنان» با حزب الله در بحران دو سال اخير لبنان، مناسبات ايران با ميشل عون تقويت شد.


پيش از ژنرال ميشل عون، عمر کرامی و سليم الحص نيز در ماه‌های اخير به ايران سفرکرده‌اند.


اين دو نخست وزير پيشين لبنان نيز دررخدادهای داخلی دو سال اخير لبنان، از هم پيمانان با حزب الله بودند.


XS
SM
MD
LG