لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

سقوط بی‌سابقه بهای نفت در بازارهای آسیا


بهای نفت از زمان رسیدن به رکورد ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه، نزدیک به ۴۴ درصد کاهش یافته است.(عکس: AFP)
بهای نفت از زمان رسیدن به رکورد ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه، نزدیک به ۴۴ درصد کاهش یافته است.(عکس: AFP)

بهای نفت خام روز جمعه در بازار معاملات آ سیا با بیش از چهار دلار کاهش، به کمترین حد خود در یک سال گذشته رسید .


گزارش منابع خبری از سنگاپور حاکی از آن است که نفت برنت دریای شمال برای نخستین در یک سال گذشته برای تحویل در ماه نوامبر، کمتر از ۸۰ دلار قیمت ‌گذاری شده است.


قیمت نفت خام سبك و شیرین آمریكا برای تحویل در ماه نوامبر نیز كه پیش از این در بازار روز پنجشنبه نیویورك با دو دلار و ۳۶ سنت كاهش به ۸۶ دلار و ۵۹ سنت در هر بشكه رسیده بود، با یك كاهش دیگر چهار دلار و هشت سنتی در بازارهای آسیا روبه ‌رو شد و به بشكه‌ای ۸۲ دلار و ۵۱ سنت تنزل یافت .


این میزان از ماه اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون بی ‌ سابقه بوده ‌ است.



بهای نفت همچنین از زمان رسیدن به رکورد ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه در ۱۱ ژوئیه (۲۱ تیر) ، نزدیک به ۴۴ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران، کاهش بی‌سابقه بهای را تحت تأثیر بحران مالی جهانی ارزیابی می‌کنند و معتقدند که سیر نزولی اقتصاد جهانی به میزان تقاضا برای نفت لطمه خواهد زد.


این گزارش‌های در حالی است که وزیر نفت ایران روز پنجشنبه از رایزنی در بین اعضای اوپک برای برگزاری یک نشست اضطراری، در اواسط ماه نوامبر جهت بررسی وضعیت بازار نفت خبر داده بود.


ایران پیش از این نگرانی خود را کاهش‌های اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی اعلام کرده و آقای نوذری، نفت زیر یکصد دلار را هم برای تولیدکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان، «نامناسب» خوانده بود.


وی از اعضای اوپک خواسته بود که «سهمیه صدور خود را رعایت کنند تا وضع عرضه بیش از حد نفت از این بدتر نشود.»


در حال حاضر، سقف توافق شده رسمی تولید نفت خام اوپک ۲۹میلیون و ۶۷۳ هزار بشکه در روز است.


ایران، به عنوان چهارمین صادرکننده نفت در جهان، همواره با هر گونه افزایش در صدور نفت خام توسط اوپک با این دلیل که باعث افت قیمت‌ها خواهد شد، مخالفت کرده ‌است.


پیش‌بینی می‌شود سازمان تولیدکنندگان نفت، اوپک، که در تدارک نشست اضطراری اعضای خود در ۱۸ نوامبر در وین است، با کاهش میزان تولید خود در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کند.


در شهریور ماه امسال، محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک گفته بود که براساس اعلام شرکت‌های بین‌المللی نفتی، «در برخی میادین جدید نفت» تولید هر بشکه نفت خام ۸۰ دلار هزینه در برداشته است. لذا با در نظر گرفتن سود معقولی برای تولید، قیمت نفت نمی‌تواند کمتر از این میزان باشد.


در حال حاضر، تولید نفت ایران ۴.۲ میلیون بشکه در روز است و میزان منابع نفت بازیافتنی آن در حدود ۱۳۷ میلیارد بشکه یا حدود ۱۲درصد کل منابع جهان تخمین زده می‌شود.
XS
SM
MD
LG