لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

پیش‌بینی‌های ورزشی ایران؛ دوم آسیا، بیستم در المپیک، یکی از سه قدرت ورزشی


محمود احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزشی
محمود احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از مدال‌آوران ورزشی
«بايد به نحوی برنامه‌ريزی كنيم كه در دور بعدی بازی‌های آسیایی در رتبه‌ دوم قرار بگيریم.»

این بخشی از اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در مراسم تجليل از قهرمانان بازی‌های آسيایی ۲۰۱۰ گوانگژو بود. این مراسم روز یکشنبه در سالن وزنه‌برداری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.

آقای احمدی‌نژاد در بخشی از اظهارات خود گفت: «من ورزشكار نيستم، ولی ورزشكاران را دوست دارم.» این جمله او تکرار اظهارات آیت‌الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ورزشکاران بود. جمله‌ای که در آن مقطع زمانی، روی سر در ورزشگاه‌های سراسر کشور ثبت شد.

رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران، قرار گرفتن در جایگاه دوم بازی‌های آسیایی را امری ممکن دانست و در توضیح آن گفت: «ممكن است برخی بگويند تحقق اين موضوع سخت است، ولی سخت نيست و برای اين سخن خود دو دليل دارم. من فرمول اين موضوع را به آقای سعيدلو گفتم كه چه‌كار بايد بكنيد.»

در بازی‌های آسیایی گوانگژو، کره جنوبی با ۷۶ مدال طلا، ۶۵ نقره و ۹۵ برنز و مجموع ۲۳۲ مدال در رده دوم قرار گرفت. این در حالی است که ایران با ۲۰ طلا، ۱۴ نقره و ۲۵ برنز، چهارم شد. یعنی اگر مدال‌های نقره و برنز ایران را نیز طلا فرض کنیم، باز هم این کشور فاصله زیادی با ورزش کره جنوبی دارد.

وعده‌های سعیدلو و علی آبادی

آقای احمدی‌نژاد در شرایطی از دوم شدن در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ سخن گفت که هنگام برگزاری آن مسابقات، موعد فعالیت دولت دهم به سر رسده و او دیگر رئیس‌جمهور ایران نخواهد بود.

در این مراسم همچنین علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی گفت: «ما برنامه‌های دقيقی داريم تا در المپیک ۲۰۱۲ لندن به جمع ۲۰ كشور اول دنيا راه پيدا كنيم. چرا كه ما در بخش‌های مختلفی پيشرفت كرده‌ايم كه يكی از مهم‌ترين آنها توسعه در اماكن ورزشی بوده و ظرف پنج سال، به اندازه ۵۰ سال در اين زمينه پيشرفت كرده‌ایم.»

این در حالی است که کسب چنین رتبه‌ای در المپیک، نیاز به چهار مدال طلا دارد. با توجه به اینکه رشته‌های ووشو و کاراته المپیکی نیستند و تکواندو هم فقط می‌تواند دو نماینده داشته باشد، مشخص نیست تأکید سعیدلو روی کدام رشته‌های ورزشی است. زیرا سطح رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی بازی‌های المپیک نیز، قابل قیاس با بازی‌های آسیایی نیست.

محمد علی‌آبادی رئیس کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: «در برنامه بلندمدتی كه در دولت برای آينده ورزش ترسيم شده، در نهايت بايد بين سه كشور بزرگ جهان قرار گيريم. دكتر احمدی‌نژاد با شعار ما می‌‌توانيم به ما ياد داد كه هيچ وقت متوقف نشويم.»

در حال حاضر چین، آمریکا و روسیه سه کشور برتر ورزش جهان هستند و تعداد مدال‌های طلای روسیه در المپیک پکن، دو برابر تعداد مدال‌های طلای ایران در کل تاریخ بازی‌های المپیک است.
XS
SM
MD
LG