لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

مانور هوایی ایران؛ «تمرکز بر جنگ الکترونیکی و توسعه رادار»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
رزمایش شش روزه نیروی هوایی ایران، روز پنجشنبه در شمال غرب ایران، پایان یافت. فرماندهان نیروی هوایی ایران در روز پایانی این رزمایش گفتند که هواپیماهای شرکت‌کننده در رزمایش هدف قراردادن رادارهای دشمن را تمرین کرده‌اند.

حسین آرین، تحلیلگر امور نظامی رادیو فردا در واشنگتن، در همین ارتباط به پرسش‌هایی پاسخ داده است.

گفت‌وگوی مراد ویسی با حسین آرین در مورد رزمایش شش روزه نیروی هوایی ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00
لینک مستقیم


  • آقای آرین، هدف از این رزمایش هوایی را چه ارزیابی می‌کنید؟

فکر می‌کنم هدف این مانور در اصل بالا بردن کارایی نیروی هوایی است و اینکه به کشورهای منطقه بگویند نیروی هوایی ایران کارایی لازم را دارد و ما کماکان در صحنه هستیم و می‌توانیم از حریم هوایی ایران دفاع کنیم.

  • در مرحله آخر این مانور ایران اعلام کرد موشک‌های ضد رادار را امتحان کرده، در حالی که ترکیه اعلام نیز کرده رادارهای ناتو را در نزدیکی مرزهای ایران در استان دیاربک مستقر خواهد کرد. آیا این مسایل به هم ربط دارد؟

من فکر نمی‌کنم این دو مسئله به طور مستقیم به هم ربط داشته باشد. با توجه به عملیاتی که نیروی هوایی انجام می‌دهد و با توجه به نیروی پدافند هوایی، ایران تمرکز زیادی دارد بر جنگ‌های الکترونیکی و توسعه رادار‌ها.

کما اینکه اخیرا فرمانده پدافند هوایی گفته ما رادارهای پیشرفته‌ای درست کرده‌ایم که چند هزار کیلومتر برد دارد. این‌ها به خاطر این است که بتوانند حریم هوایی ایران را ایمن کنند جلوی نفوذ نیروی هوایی و نفوذ هواپیماهای خارجی.

ولی راداری که در ترکیه نصب شده بسیار پیشرفته است و در واقع برای اعلام هشدار در برابر موشک‌های بالستیک که از سوی ایران و یا از سوی کشورهای دیگر ممکن است پرتاب شود.

  • آقای آرین! ما در آن منطقه هم زمان تحولاتی داریم مانند جنگ پژاک و سپاه پاسداران، مانور نیروی هوایی ایران و استقرار رادارهای ناتو در ترکیه. در مرزهای شمال غربی ایران و در منطقه مرزی بین ایران و ترکیه و عراق، آیا از نظر نظامی اتفاق خاصی دارد رخ می‌دهد که این تحولات هم زمان پیش آمده است؟

به نظر من یکی از اتفاقات اگر از دید وسیع‌تر به آن نگاه کنیم مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق است که یکی از فاکتورهای مد نظر ایران است.

مسئله دیگر تشدید عملیات پژاک است که ایران هم اقداماتی را در این رابطه انجام داده و ایران در واقع می‌خواهد نشان دهد قدرت کافی برای حضور در منطقه را دارد چه در سطح زمین و چه در هوا و به لحاظ استراتژیکی قسمت غرب ایران یکی از مهم‌ترین مناطق ایران است که هم مرز با عراق و ترکیه است.

در واقع این اقدامات برای عرض اندام است در عین حال برای دلگرمی و پشتیبانی از نیروهای زمینی که دارند علیه پژاک می‌جنگند.
XS
SM
MD
LG