لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

«با این وزیر، دیوار ورزش ایران تا ثریا کج خواهد رفت»


محمد عباسی، نخستین وزیر ورزش جمهوری اسلامی در حال دیده‌بوسی با نماینده بوکان
محمد عباسی، نخستین وزیر ورزش جمهوری اسلامی در حال دیده‌بوسی با نماینده بوکان
سر خط و عنوان این گزارش، نه الزاماً دیدگاه رادیو فردا یا نویسنده این مطلب، بلکه عین اظهارات محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی ایران است.

او این تعبیر را در مخالفت با وزیر ورزش و امور جوانان و برای منصرف کردن نمایندگان از دادن رأی سفید، در صحن علنی به زبان آورد.

محمد عباسی، گزینه پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای این وزارتخانه تازه تاسیس، با ۱۶۵ رأی موافق، ۶۱ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به عنوان وزیر برگزیده شد.

رئیس جمهور که طبق ماده ۱۹۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌تواند یک ساعت در دفاع از هر وزیر پیشنهادی صحبت کند، به جای چهار ساعتی که در اختیار داشت، دفاع از وزرای پیشنهادی خود را در ۱۰ دقیقه خلاصه کرد. محمود احمدی‌نژاد پس از سخنرانی خود جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

در این میان صمد فدایی، نماینده سنقر و کلیایی، هم خطاب به عباسی گفت: آیا شما تا به حال ورزش کرده‌اید؟ رشته ورزشیتان چه بوده است؟

او ادامه داد: آیا در جامعه ورزشی افرادی صالح‌تر از خود نیافتید که می‌خواهید وزیر ورزش شوید؟ اصلاً شما در زندگیتان ورزش کرده‌اید؟ چگونه در تشکیلاتی که نه تجربه آن را دارید و نه تخصص، می‌‌خواهید فعالیت کنید؟

بخشی از سخنان موافقان، مخالفان و همچنین دفاعیات وزیر ورزش و جوانان در زیر آمده است.

افشاگری‌های حسن کامران

«وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان؛ نه در تعاون و نه در ورزش تخصص ندارد.»

حسن کامران گفت: «آقای عباسی ضمن آنکه در زمینه مدیریتی توانایی اداره این وزارتخانه را ندارد و فرد مناسبی نخواهد بود.»

کامران یادآور شد که مدیریت عباسی در وزارت تعاون طوری بود که اتحادیه‌ها و اتاق تعاون با ایشان درگیر بودند. حال چطور می‌شود با چنین درگیری‌هایی سهم تعاون را از پنج درصد به ۲۵ درصد رساند که در چشم‌انداز توسعه بر آن تاکید شده و مدنظر رهبری است؟!

این نماینده مجلس گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریور ۸۹ در بررسی مدیریتی، ایشان را نامطلوب و ناموجه دانست. حال اگر ایشان با چنین مدیریتی به ورزش برود چه دستاوردی خواهیم داشت؟ به من گفتند اگر به این فرد رأی ندهید فردی بد‌تر از او معرفی خواهد شد، یعنی ما این قدر در مملکت آدم کم داریم؟ این زشت است که ما را بترسانند و چنین حرفی نادرست است.

کامران در انتقادات خود، دست به افشاگری هم زد و گفت: «چطور فردی که در ستاد انتخاباتی ایشان فعال بوده و قبل از آن تنها یک کارگر مخابرات بوده، امروز سه مدیرکل دارد و تخصصش هم دامداری است! اگر چنین مدیریتی را در ورزش هم اعمال کنیم چه بلایی بر سر ورزش خواهد آمد؟

کامران گفت: برنامه‌ای که آقای عباسی برای وزارت ورزش داده است تنها یک برگ است که صحبت‌های کلی در آن مطرح شده و هیچ اشاره‌ای به جزئیات برنامه‌ها نشده است.

اظهارات موافقان: عباسی ولایی است

موید حسینی‌صدر نماینده مردم خوی در مجلس ضمن دفاع از عباسی گفت؛ نحوه انتقادات کامران، مصداق بارز تهمت زدن به یک فرد است. اگر در مدرک آقای عباسی ابهامی دارید پاسخ بنده به شما این است که با توجه به بررسی‌های بنده، با قاطعیت می‌توانم بگویم که ایشان از دانشگاه آزاد مدرک گرفته‌ است.

نماینده مردم خوی با اشاره به گذشت ۷ ماه از تشکیل این وزارتخانه گفت: مجلس ابتدا با تصدی این وزارتخانه توسط حمید سجادی علیرغم داشتن سابقه ورزشی و قهرمانی موافقت نکرد. ولی اکنون باید درباره آقای عباسی با داشتن سوابق اجرایی بسیار موافقت کند.

او تأکید کرد با گذشت پنج ماه از سال ۹۰ ادارات ورزش شهرستان‌ها و استان‌ها به دلیل نداشتن وزیر در وزارت ورزش و جوانان نتوانسته‌اند حتی یک ریال برای پروژه‌های خود دریافت کنند.

محمدیاری نماینده تالش و رضوانشهر هم به عنوان مدافع وزیر پیشنهادی گفت: «تصدی مسئولیت مهم این وزارتخانه نیازمند شخصی جوان با سابقه ذهنی و مدیریتی مطلوب است که همه این‌ها را در جناب آقای عباسی شاهدیم.»

او مدعی شد سمت تشریفاتی نایب رئیسی فدراسیون جهانی کبدی، نشان از نقش و توانمندی‌ عباسی در حوزه ورزش دارد.

نماینده مرم تالش و رضوانشهر گفت: در بسیاری از رشته‌های ورزشی رسیدن به مدال و موفقیت متأثر از لحظه‌ها و صدم ثانیه‌هاست. اما متأسفانه در حوزه‌ مدیریت کلان، ما ماه‌های فراوانی را از دست داده‌ایم.

اعضای کمیسیون فرهنگی؛ موافقت دسته جمعی

بهروز جعفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان اینکه اعضای این کمیسیون با تصدی مسئولیت عباسی در وزارتخانه موافق هستند، گفت: اجازه ندهید که ناکامی‌های عرصه ورزش را به مسائلی همچون فقدان مدیریت در ورزش نسبت دهند.

او در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان گفت که نباید اجازه داد تا در صورت به وجود آمدن ناکامی‌هایی در المپیک یا جام جهانی، این موضوع را به مسائلی همچون سوءمدیریت و فقدان مدیریت در ورزش ربط دهند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: این تصور که تنها متخصصان باید در وزارت ورزش و امور جوانان باشند درست نیست.

اسدالله عباسی عضو فراکسیون ورزش مجلس از موافقت اعضای این فراکسیون با انتخاب وزیر پیشنهادی خبر داد.

او موفقیت‌های اخیر ورزش را به عباسی منتسب کرد و مدعی شد در مدت کوتاه سرپرستی عباسی در این وزارتخانه، شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌ایم.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس افزود: «آقای عباسی در برنامه‌هایشان به خوبی محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در ورزش بانوان را بررسی کرده و برای آن راهکار ارائه داده است.»

این نماینده مجلس گفت: به باور ما آقای عباسی وزیری کم‌حاشیه و ولایی است که می‌تواند انتظارات ملت را برآورده کند.

نماینده بوکان: تا ثریا می‌رود دیوار کج

«اگر قرار بود از روی اضطرار به کسی رأی دهیم چرا به سجادی رأی ندادیم؟»

نماینده بوکان با طرح این سؤال گفت: آقای عباسی نه تنها قهرمان ورزش نبوده‌ بلکه در حد محلی هم ورزش نکرده‌ و نه تنها درس ورزش نمی‌‌دهد بلکه ورزش را نیز تحصیل نکرده‌ و هیچ شناخت و تجربه‌ای در این حوزه ندارد.

او از سایر نمایندگان پرسید: اگر فردا در حوزه‌ انتخابیه از شما سؤال شود که ملاک شما برای انتخاب ایشان چه بود، آیا شما پاسخی برای این موضوع دارید؟

محمدقسیم عثمانی پیش از رأی‌گیری برای منصرف کردن سایر نمایندگان از دادن رأی سفید گفت: اولین وزیر، خشت اول آن را بنا می‌‌نهد و ساختار ورزش را طراحی می‌کند اما اگر این خشت کج نهاده شود و وزیر شناخت کاملی نسبت به شرایط آن نداشته باشد تا ثریا دیوار کج خواهد رفت.

نماینده‌ بوکان گفت: حضور در وزارت ورزش نیازمند شناخت مناسب از وضع ورزش و مافیای ورزشی در کشور است و آقای عباسی نیز همانند بنده، هیچ‌شناختی از این موضوع ندارند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس در بخش دیگری از سخنان خود از عباسی پرسید: بگویید مدرک خود را چگونه کسب کرده‌اید؟ چطور ممکن است یک وزیر بتواند مدرک دکترا بگیرد آن هم در رشته‌ای که در هیچ کجا وجود ندارد؟

وی گفت: اگر شما بدون تخصص انتخاب شوید، در آینده شاید دروازه‌بان تیم ملی نیز همین‌گونه انتخاب شود و ما باید پاسخگوی گل‌های خورده‌ ورزشمان باشیم.

او همچنین افزود که تنها سابقه‌ او برمی‌گردد به ارتباط دوستانه‌ای که با رئیس فدراسیون کبدی داشته و به همین دلیل به عنوان نایب رئیس این فدراسیون برگزیده شده‌ است.

وزیر ورزش و جوانان: از راه ولایت کوتاه نخواهم آمد

وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و امور جوانان گفت: البته من چون در جمع شما بودم با نمک مخالفت مجلس هم آشنا هستم.

عباسی تأکید کرد که حتی لحظه‌ای از راه ولایت کوتاه نخواهیم آمد و به هیچ انحرافی و هیچ بخشی از کشور اجازه نمی‌دهیم که ارزش‌های متعالی ولایی این نظام را زیر سؤال ببرند.

او تأکید کرد که بازخوانی تأکیدات رهبری را مورد توجه قرار داده و مسئله معنویت و ارتقای هویت دینی جوانان باید مورد توجه قرار بگیرد.

عباسی همچنین در اظهارات خود گفت: «‌مسائلی مطرح شد که من به خاطر حرمت ماه رمضان از آن گذشت می‌کنم.»

با اتمام سخنان عباسی، نمایندگان شاهد دیده‌بوسی قسیم عثمانی با عباسی بودند.
XS
SM
MD
LG