لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

ورود رسمی گوگل به دنیای تجارت موسیقی


جیمی روزنبرگ، مدیر محتوای دیجیتال گوگل در مراسم معرفی سرویس گوگل موزیک
جیمی روزنبرگ، مدیر محتوای دیجیتال گوگل در مراسم معرفی سرویس گوگل موزیک
شرکت گوگل رسماً راه‌اندازی سرویس تازه خود موسوم به «گوگل موزیک» را اعلام کرد. سرویس جدیدی که براساس ذخیره‌سازی موسیقی در بایگانی‌های مجازی و افزایش کاربری ابزار «اندروید» طراحی شده است.

با سرویس تازه گوگل یک ابزار «ام پی۳» جدید در « اندروید» گنجانده می‌شود که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از توصیه‌های دوستان و نرم‌افزاری که گنجینه و سلیقه موسیقی کاربران را بررسی می‌کند، یک بایگانی مجازی برای گردآوری موسیقی مورد علاقه خود خلق کنند.

این بایگانی مجازی می‌تواند تا ۲۰ هزار ترانه را به طور رایگان در خود جای دهد و از طریق هر رایانه شخصی و یا دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل «اندروید» قابل دسترسی باشد.

سرویس جدید گوگل ازهم اکنون برای تمام کاربران در آمریکا که رایانه‌های شخصی دارند از طریق مراجعه به «گوگل موزیک » قابل دسترسی است و به احتمال زیاد این سرویس جدید در روزهای آینده در اختیار تمام کاربرانی قرار خواهد گرفت که تلفن‌های همراه یا رایانه‌های لوحی آنها به سیستم عامل اندروید نسخه ۲.۲ و یا نسخه‌های بالاتر مجهز است.

گوگل در مورد امکان استفاده از این ابزار جدید از طریق «آیفون» و یا «آیپد» خبری نداده است ولی اعلام کرده که مشتریان می‌توانند از این سرویس جدید در کامپیوترهای مجهز به ویندوز، مکینتاش یا لینوکس استفاده کنند.

شرکت گوگل همزمان یک «فروشگاه موسیقی» مجازی نیز راه‌اندازی کرده، که به گفته این شرکت مثل «آی‌تونز» براساس توصیه و معرفی مشتریان به قطعات جدید موسیقی، فعالیت خواهد کرد.

توصیه یا معرفی موسیقی در این فروشگاه از دو طریق صورت می‌گیرد. یکی توصیه به اصطلاح نخبگان گوگل است و دیگری ابزاری است که به بایگانی شخصی هر کاربری گوش داده و بر آن مبنا ترانه یا آلبوم‌های متناسب با سلیقه هر فردی را به مشتریان توصیه می‌کند.

در آمریکا مشتریان شبکه تلفن‌های موبایل «تی موبایل» نیز می‌توانند با پرداخت مبالغ مشخصی در چهارچوب قبض تلفن خود از این فروشگاه مجازی «گوگل موزیک» موسیقی مورد نظر را روی تلفن موبایل خود پیاده کنند.

ابزار «گوگل موزیک» با رسانه‌های اجتماعی پر طرفدار نیز قابل انطباق است و کاربران آن می‌توانند موسیقی مورد نظر را با دوستان خود در شبکه‌های «گوگل پلاس» یا توئیتر به اشتراک بگذارند اما به نظر می‌رسد که گوگل نخواسته است فیس‌بوک را در این زمینه شریک کند.

خبر مهم دیگری که همزمان با راه‌اندازی «گوگل موزیک» اعلام شد، امکان برگزیدن تعدادی از ترانه‌ها و آلبوم‌های مورد نظر از بایگانی مجازی موسیقی هر فرد و انتقال آن به دستگاه‌های مجهز به اندروید برای شنیدن آنها بدون ارتباط با اینترنت است. البته گوگل هنوز اعلام نکرده که کاربران چه تعداد ترانه یا آلبوم موسیقی را می‌توانند به این شکل به دستگاه‌های مجهز به اندروید منتقل کنند.

راه‌اندازی «گوگل موزیک» از مدت‌ها پیش در دستور کار گوگل بوده است. در ماه مه امسال شرکت گوگل نسخه آزمایشی این سرویس تازه را راه‌اندازی کرد که یک بایگانی مجازی موسیقی است که به کاربران امکان می دهد تا ۲۰ هزار ترانه را فضای اختصاص یافته به آنها قرار داده و به طور رایگان از آنها استفاده کنند. پس از گذشته شش ماه از راه اندازی، این سرویس هنوز هم رایگان است.

ابزارهای جدید گوگل برای دسترسی کاربران به موسیقی باید با سرویس‌های جا افتاده و قدیمی‌تر عرضه موسیقی به مشترکان، از جمله «آی‌تونز» شرکت اپل، «آی‌تون مچ» سرویس‌های مشابه شرکت آمازون و بالاخره وب‌سایت‌های رایگانی مثل «اسپوتیفای» و «آردیو» رقابت کند.

«گوگل موزیک» که اکنون رسماً آغاز به کار آن اعلام شده است، به هر کاربر گوگل، امکان می‌دهد که بایگانی موسیقی خود را بر آن قرار دهد و بایگانی موسیقی گوگل را نیز از طریق «فروشگاه اندروید» وارسی کند.

گوگل اعلام کرده که در راه‌اندازی این سرویس جدید با چند شرکت بزرگ تولید موسیقی از جمله «سونی»، «یونیورسال» و «ای ام آی» همکاری می‌کند.
XS
SM
MD
LG