لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۸

بدرقه ایرج گرگین


مراسم یادبود و بزرگداشت ایرج گرگین پیشکسوت رسانه‌ای و از بنیانگذاران بخش فارسی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، بعد از ظهر یکشنبه دوم بهمن ۱۳۹۰، در دانشگاه مریلند در نزدیکی واشینگتن دی سی برگزار شد.

ایرج گرگین، از مدیران پیشین تلویزیون ملی ایران، صبح جمعه، ۲۳ دیماه بر اثر بیماری در ویرجینیای آمریکا در ۷۷ سالگی درگذشت. ایرج گرگین از روز یازدهم دی، در بیمارستانی در شهر «فیرفکس» ویرجینیا بستری شده بود.

در مراسم یادبود آقای گرگین، شماری از چهره‌های فرهنگی ساکن آمریکا از جمله احمد کریمی حکاک نویسنده و پژوهشگر ادبی و فرهنگی، منصور فرهنگ نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحد، استیو فربنکس ایران‌شناس و نخستین مدیر رادیو آزادی و از همكاران آقاى گرگين در بيش از دو دهه گذشته و برنامه سازان راديو آزادى و راديو فردا به سخنرانی درباره فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای او پرداختند.

فریدون فرح اندوز از گویندگان پیش کسوت رسانه‌های فارسی و مدیر پیشین بخش خبر در شبکه دوم رادیو و تلویزیون ملی ایران اجرای این برنامه را عهده‌دار بود.

ایرج گرگین کار حرفه‌ای مطبوعاتی را همزمان با تحصیل در رشته ادبیات فارسی، در دهه ۱۳۳۰ در روزنامه کیهان شروع کرد و مدت کوتاهی نیز مدیر داخلی «کیهان فرهنگی» بود.

او از زمستان ۱۳۳۷ کار در رادیو را به طور رسمی شروع کرد.

در اوائل دهه ۱۳۴۰ سرپرستی و مسئولیت «برنامه دوم - رادیو تهران» به ایرج گرگین واگذار شد. این رادیو با تمرکز بر مباحث فرهنگی و هنری به پایگاهی برای معرفی هنر و ادبیات جدید ایران، تئا‌تر و موسیقی جهان و مسائل تاریخی و اجتماعی تبدیل شد.

چهره‌های فرهنگی و صاحب نامی مانند احمد شاملو، فروغ فرخ‌زاد، نادر نادرپور، سیمین بهبهانی، مهدی اخوان ثالث، هوشنگ نهاوندی، فرخ غفاری، فریدون رهنما، محمدجعفر محجوب، عبدالله توکل و گروهی دیگر از شاعران، نویسندگان و هنرمندان بنام در «برنامه دوم» حضور یافتند و گروهی از آنان نیز با آن به همکاری پرداختند.

ایرج گرگین از اواسط دهه ۴۰ خورشیدی و با آغاز کار تلویزیون ملی ایران، فعالیت در رسانه دیداری را آغاز کرد. او که ابتدا به عنوان گوینده و گزارشگر به تلویزیون ملی ایران پیوسته بود، در طول سال‌های کار در تلویزیون سمت‌های ریاست روابط عمومی و انتشارات، مدیریت خبر، مدیریت تولید را برعهده داشت.
آقای گرگین طی این سال‌ها مسئولیت انتشار مجله تماشا را نیز بر عهده داشت.

از سال ۱۳۵۵ و با تقسیم تلویزیون ایران به دو شبکه، مدیریت شبکه دو به ایرج گرگین واگذار شد. این شبکه همانند برنامه دوم رادیو تهران، بیشتر بر پخش برنامه‌های فرهنگی تمرکز داشت.

ایرج گرگین به دنبال انقلاب ۵۷ و خروج از ایران رادیو امید را به عنوان یکی از نخستین رادیوهای مستقل و روزانهٔ فارسی زبان در سال ۱۳۶۱ در لس آنجلس تاسیس کرد.

او در سال ۱۳۷۷ به پراگ نقل مکان کرد و به عنوان یکی از پایه گذاران اصلی بخش فارسی رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی (که چند سال بعد تبدیل به رادیوفردا شد)، همکاری خود را با این رادیو آغاز کرد و مسئولیت محتوای این رادیو را بر عهده داشت.

مراسم خاکسپاری این پیشکسوت رسانه‌ای قرار است هفته آینده، در شهر لس آنجلس برگزار شود.
XS
SM
MD
LG