لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

آغاز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی احمدی نژاد


دو وزیر دیگر دولت محمود احمدی نژاد در خطر استیضاح قرار گرفته اند.(عکس: EPA)
دو وزیر دیگر دولت محمود احمدی نژاد در خطر استیضاح قرار گرفته اند.(عکس: EPA)

بررسی صلاحيت وزیران پيشنهادی محمود احمدی نژاد به مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه در حالی آغاز شد که دو وزیر دیگر در خطر استیضاح قرار گرفته اند.


به گزارش خبرگزاری ها از تهران، محمود احمدی نژاد، صبح سه شنبه با حضور در صحن علنی مجلس از وزیران پيشنهادی خود برای وزارتخانه های اقتصاد، راه و ترابری و کشور دفاع کرد.


در همين حال با جمع آوری امضاء برای استيضاح از وزيران نيرو و ارتباطات از سوی نمایندگان، ممکن است رییس جمهوری اسلامی بار ديگر برای حمايت از وزیران خود به صحن علنی بازگردد.


ریيس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در نامه ای به علی لاریجانی، رییس مجلس، شمس الدين حسينی، علی کردان و حمید بهبانی را برای تصدی پست های وزارت امور اقتصادی و دارايی، وزارت کشور و وزارت راه و ترابری معرفی کرده بود.


مخالفت شدید با علی کردان


گزارش ها حاکی است که علی کردان، نامزد وزارت کشور از سوی برخی از نمايندگان بویژه افراد نزديک به محمود احمدی نژاد مورد مخالفت شديدی قرار گرفت و وی را متهم به «سوء سابقه» کردند .


روح الله حسينيان، نماينده مردم تهران در سخنانی به طور تلويحی، آقای کردان را متهم به «دروغگويی» کرد و گفت: کسی که می خواهد وزير کشور جمهوری اسلامی شود، بايد فردی امين باشد.


وی افزود: «در جلسه ای که وزير پيشنهادی کشور با نمايندگان داشتند، بنده و فاکر از کردان راجع به دکترای افتخاری که در زندگی نامه خود آورده اند از دانشگاه آکسفورد کسب کرده اند سوال کرديم، اظهار کردند بنده يک رساله ای نوشتم و فرستادم که دکترای افتخاری را کسب کردم.»


  • «ما از کردان پرسيديم رساله شما چه بود که پاسخ دادند رساله من در تقويت و تعليم در اسلام بوده است، که بنده گفتم اين عنوان ربطی به دکترای حقوق ندارد و چگونه به شما دکترای حقوق اساسی در مقابل نوشتن يک رساله تعليم وتربيت در اسلام را دادند که ايشان در جواب ماندند.»
روح الله حسینیان

آقای حسينيان در ادامه گفت: «ما از کردان پرسيديم رساله شما چه بود که پاسخ دادند رساله من در تقويت و تعليم در اسلام بوده است، که بنده گفتم اين عنوان ربطی به دکترای حقوق ندارد و چگونه به شما دکترای حقوق اساسی در مقابل نوشتن يک رساله تعليم وتربيت در اسلام را دادند که ايشان در جواب ماندند.»


اين نماينده تهران می گويد: «بنده همچنين از وزير پيشنهادی کشور سوال کردم که آيا شما از رساله خود دفاع کرده ايد فرمودند، دفاعی نکرده اند، در حالی که کردان صبح همان روز در جلسه ای رسما اعلام کرده بودند من از اين رساله دفاع کردم و وقتی از ايشان سوال شد شما که زبان انگليسی نمی دانيد چگونه دفاع کرديد، گفتند مترجم گرفتم.»


روح الله حسينيان در ادامه اظهار داشت که علی کردان برای چندين سال بر اساس «مدارک خلاف» حقوق گرفته است، و افزود: «به اين جا ختم می شويم که فردی مثل پورمحمدی را برداريم و کسی مثل کردان را بگذاريم که با چنين مدرک تحصيلی خود را معرفی کرده تا حقوق چند ساله خود را دريافت کند.»


علی مطهری، ديگر نماينده تهران نيز با بيان اينکه وزير کشور نبايد به عنوان «يک فرد افراطی، تندرو و جناحی» شناخته شود اظهار داشت: «کردان چنين شخصيت سياسی دارد و به صلاح کشور نيست حتی اگر ايشان را اصولگرا هم بناميم باز وی در گروه خاص خودش تعصب گروهی دارد که اين برای يک وزير کشور به هيچوجه به صلاح کشور نيست.»


وی نامزد پست وزارت کشور را متهم کرد که «بسياری از هم ولايتي ها و اقوام و خويشانش را به استخدام سازمان صدا و سيما درآورد» که به گفته او، «اين موضوع يک نقطه ضعف در کارنامه کردان است.»


دفاع از طراح تحول اقتصادی


محمود احمدی نژاد روز سه شنبه در مجلس با اشاره به سوابق سيد شمس الدين حسينی، وزير پيشنهادی اقتصاد به دفاع از وی پرداخت و گفت:« وی در طول فعاليت دولت نهم با نگاه عميق، علمی هر جايی مسئوليت داشت با دقت و امانت و پيگيری جدی وظايف خود را پيگيری می کرد.»


شمس الدين حسينی که خود از طراحان طرح تحول اقتصادی به شمار می رود، بدون هيچ مخالفی و پس از سخنرانی يک تن از موافقان خود به ارائه برنامه پرداخت.


آقای حسينی تورم را «يکی از مشکلات اقتصادی امروز در کشور» دانست و گفت:«مسئله تورم موضوعی نيست که در طول يک سال بتوان آن را حل کرد ولی معتقدم در عرض چند ماه می توان شعله های آن را فرونشاند و با اعمال سياست های مناسب تجاری برای تعديل تورم وارداتی که ناشی از تکان های نفتی است می توان تورم را تا حدودی کنترل کرد.»


دومين وزيری که رییس جمهور اسلامی از او دفاع کرد حميد بهبهانی نامزد وزارت راه و ترابری بود.


محمود احمدی نژاد، بهبهانی را به عنوان«استاد تمام راه» معرفی کرد و گفت:«وی از مديرانی است که بيش از ۱۷ -۱۸ ساعت فعاليت می کند و در ۲۰ سال حضور وی در دانشگاه تقريبا کسی زودتر از وی وارد دانشگاه نشده است.»


علی مطهری، نماينده تهران به عنوان مخالف وزير پيشنهادی راه، وی را «گزينه خوبی برای دولت آقای مهندس بازرگان» دانست و گفت:« فرهنگ و بينش اسلامی و زندگی و تفکر درست اسلامی بسيار مهم است اما بهبهانی در اين زمينه مشکلاتی دارد.»


همزمان با نشست مجلس برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد، طرح استيضاح محمد سليمانی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران نیز تهيه شده و به امضای ۳۰ نماينده مجلس رسيده است.

آقای مطهری، عضو کميسيون فرهنگی مجلس خطاب به نمايندگان مجلس گفت:«اين مسائل را کوچک نگيريد، خيلی از انحرافات به دست همين متخصص است.»


محمد دهقان، نماينده چناران و طرقبه نيز در مخالفت با بهبهانی، به دوران معاونت وی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:«بهبهانی پيش از انجام مطالعات بر روی پروژه منوريل، با يک پيمانکار برای اجرای اين پروژه قرارداد بسته بود و يک نهاد نظارتی در نامه ای علاوه بر تغيير وی، خواستار تعقيب کيفری او شد.»


دو طرح استيضاح و يک پرسش


همزمان با نشست مجلس برای بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد، طرح استيضاح محمد سليمانی، وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران نیز تهيه شده و به امضای ۳۰ نماينده مجلس رسيده است.


گزارش های رسیده حاکی است که طرح استیضاح وزیر نیرو نیز در مجلس در حال تهیه است و به گفته مويد حسينی، عضو کميسيون انرژی مجلس «برای استيضاح وزير نيرو تنها امضای ۱۵ نفر از نمايندگان مجلس کافی است که آن هم فراهم شده است.»


طرح استيضاح وزير ارتباطات قرار است روز چهارشنبه، شانزدهم مرداد ماه، به هيئت رییسه مجلس ارائه شود. اگر اين طرح به مرحله اجرا برسد، وی دومين وزير کابينه محمود احمدی نژاد خواهد بود که استيضاح می شود.


در همين حال ۱۳ نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی نيز در تذکری به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار رسيدگی به اعتراض نمايندگان اهل سنت نسبت به آنچه «مصاحبه توهين آميز» کارگردان سريال حضرت يوسف با يکی از روزنامه ها خواندند، شدند.

از شروع کار دولت نهم تاکنون وزیران نفت، صنايع و معادن، رفاه و تامين اجتماعی ، تعاون، اقتصاد و دارايی، راه و ترابری و کشور از سوی محمود احمدی نژاد از سمت خود کنار گذاشته شده اند.


محمود فرشيدی، وزير آموزش و پرورش ايران نيز آذر سال پيش از سمت خود کناره گرفت. جمال کريمی راد، وزير دادگستری دولت نهم هم در آغاز کار دولت در سانحه رانندگی درگذشت.


مطابق اصل ۱۳۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، در صورت تغيير نيمی از وزرای کابينه، وزیران بايد بار دیگر از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شوند و رای اعتماد بگيرند.


XS
SM
MD
LG