لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

«ايران پيشنهاد پوتين به بوش را بررسی می کند»


ایستگاه رادار قبله در جمهوری آذربایجان
ایستگاه رادار قبله در جمهوری آذربایجان

محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، روز يکشنبه بيست و يکم خرداد، درباره پيشنهاد ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه به آمريکا برای استفاده مشترک از «رادار قبله» در جمهوری آذربايجان، گفت: «اظهارات ضد و نقيضی از سوی مقامات روسی مطرح شده است و تهران با دقت و حساسيت اين اظهارات را مطالعه و بررسی مي کند.»


او در عين حال گفت:«البته مقامات روسی تاکيد کرده اند که اساسا آنچه آمريکايي ها تحت عنوان نگرانی مطرح مي کنند، ساختگی است.» اشاره او به ابراز نگرانی آمريکا از تهديد ايران براي اروپا بود.


آقای حسينی همچنين در مورد پيشنهاد رييس جمهوری روسيه توضيح داد که «روس ها در اين زمينه، طرح جمهوری آذربايجان، عراق و ترکيه را مطرح کرده اند و ايران نيز در حال بررسی اين موضوع است.»


محمد علی حسينی خاطرنشان کرد که تهران در چارچوب مذاکرات خود با مسکو، اين موضوع را پيگيری کرده است و در مورد آن تبادل نظر خواهد کرد.


وی در پاسخ به اين پرسش که آيا زمان تجديد نظر در روابط با روسيه فرا نرسيده است، گفت:« ما مواضع کشورهای مختلف را بررسی خواهيم کرد و در گفت و گوهای دوجانبه، آن را مطرح مي کنيم.»



محمد علی حسينی گفت:« ايران و روسيه زمينه های فراوانی برای همکاری دارند.»






ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، هجدهم خرداد، اعلام کرد که اين کشور آماده شراکت در کسب اطلاعات نظامی از ايستگاه رادار در جمهوری آذربايجان است.

ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، هجدهم خرداد، اعلام کرد که اين کشور آماده شراکت در کسب اطلاعات نظامی از ايستگاه رادار در جمهوری آذربايجان است.


آقای پوتين در کنفرانس مطبوعاتی در پايان اجلاس سران گروه هشت در آلمان گفت که اين موضوع را در مذاکره با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، مطرح کرده است، و افزود:«اين رادار به طور کامل، منطقه ای را که سبب نگرانی همکاران آمريکايی است، تحت پوشش قرار می دهد.»


بر اساس گزارش ها، رييس جمهوری روسيه در مذاکراتش با همتای آمريکايی خود پيشنهاد کرده بود که جای ايجاد سيستم دفاع موشکی در اروپای شرقی، از ايستگاه رادار قبله در جمهوری آذربايجان، استفاده کند.


رييس جمهوری روسيه افزود که ریيس جمهوری آذربايجان در گفت وگو با وی، موافقت خود را با استفاده آمريکا از اين ايستگاه رادار اعلام کرده است.


در همين ارتباط، آراز عظيم اف، معاون وزير امور خارجه جمهوری آذربايجان، روز پنجشبه هفدهم خرداد، اعلام کرد که باکو آماده انجام مذاکراتی دوجانبه و سه جانبه با روسيه و آمريکا در رابطه با استفاده مشترک از ايستگاه راداری قبله در جمهوری آذربايجان است.


ايستگاه راداری قبله متعلق به جمهوری آذربايجان است، که روسيه آن را اجاره کرده است.


ايستگاه راداری قبله، يکی از ايستگاه های هشدار حملات موشکی است، که توسط اتحاد شوروی سابق برای رديابی موشک های زمينی و موشک های بالستيک دريايی که قابليت انتقال سلاح هسته ای دارند، ساخته شده بود. اين رادار می تواند يک محدوده شش هزار کيلومتری را کنترل کند.


دراين ارتباط، گفته می شود که رادار قبله، کشورهای ايران، ترکيه، چين، پاکستان، هند، عراق، استراليا و همچنين بخش اعظم کشورهای آفريقايی و جزاير اقيانوس های آرام و هند را تحت پوشش خود دارد.


ساخت اين ايستگاه در سال ۱۹۸۵ ميلادی آغاز شد واز لحاظ فنی تا سال ۲۰۱۲ميلادی کارآيی دارد.


ايستگاه راداری قبله، يکی از ايستگاه های هشدار حملات موشکی است، که توسط اتحاد شوروی سابق برای رديابی موشک های زمينی و موشک های بالستيک دريايی که قابليت انتقال سلاح هسته ای دارند، ساخته شده بود. اين رادار می تواند يک محدوده شش هزار کيلومتری را کنترل کند.

دراين حال، خبرگزاری رسمی نووستی روسيه، گزارش داده است که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پيشنهاد پوتين را «جالب» ناميده است.


از سويی، ژنرال الکساندر بلواوسوف، معاون اول وزير دفاع روسيه، روز جمعه، هجدهم خرداد، گفت که رادار قبله، همه مسائل مربوط به پرتاب موشک های بالستيک از مسير جنوبی را حل می کند.


اشاره اين مقام نظامی روسيه به مسير جنوبی، در مورد سخنان مقام های آمريکايی بود که می گويند سپر دفاع موشکی بايد به منظور مقابله با تهديدهای ايران ايجاد شود.


با اين حال، ميخاييل مارگلوف، رييس کميته امور بين المللی شورای فدراسيون روسيه، ابراز اميدواری کرد که پيشنهاد ولاديمير پوتين به آمريکا، روابط مسکو و تهران را خدشه دار نکند.


ايران بازداشت علي شاکري را تاييد کرد


محمد علی حسينی همچنين به طور رسمی تاييد کرد که علی شاکری، پژوهشگر و فعال صلح، در زندان به سر می برد.


آقای شاکری، چهارمين شهروند ايرانی ـ آمريکايی است، که طی ماه های اخير در ايران بازداشت شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران درگفت و گو با خبرنگاران تاييد کرد که علی شاکری بازداشت شده است.


خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز جمعه هجدهم خرداد، برای نخستين بار گزارش داد که آقای شاکری در ايران به اتهام مسايل امنيتی، در بازداشت به سر می برد.


ايسنا، بدون ذکر منبع خود گزارش داده بود که پرونده علی شاکری با صدور قرار قانونی، در معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسيدگی است.


سازمان ديده بان حقوق بشر، روز سوم خرداد، اعلام کرد که خانواده علی شاکری، به اين سازمان خبر داده اند که وی در تهران بازداشت شده است.


علی شاکری در شهر لس آنجس آمريکا و در انجمن های صلح طلب اين شهر فعاليت داشته است.



«از وضعيت لوينسون اطلاعی نداريم»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران همچنين تاکيد کرد که ايران هيچ اطلاعی در مورد وضعيت رابرت لوينسون، مامور سابق اف.بی.آی، ندارد. ايالات متحده می گويد این شهروند آمریکایی از ماه مارس و پس از سفر به جزيره کيش ناپديد شده است.


رابرت لوينسون برای آخرين بار در روز هشتم ماه مارس، در هتلی در جزيره کيش ديده شد و برخی گزارش های تاييد نشده حاکی است که وی از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده است، اما تهران در یک موضع گيری رسمی اعلام کرده که نه تنها وی بازداشت نشده، بلکه دولت ايران در تلاش است تا وی را پيدا کند.


پيش از اين، همسر آقای لوينسون در نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، از وی درخواست کرد که برای پيدا شدن همسرش به او کمک کند چرا که خانواده وی در آمريکا، در اضطراب و نگرانی به سر می برند.


محمد علی حسينی گفت: «درديدار با سفير سوييس، ما گفتيم که اطلاعاتی درباره وی(رابرت لوينسون) نيافته ايم.»


سفارت سوييس در تهران حافظ منافع آمريکا در ايران است.


XS
SM
MD
LG