لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

اذعان اسرائیل به تلاش بیگانگان برای حمله سایبری به تأسیسات این کشور


یووال دیسکین، رئیس تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل در سال‌های اخیر (چپ) / عکس آرشیوی است
یووال دیسکین، رئیس تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل در سال‌های اخیر (چپ) / عکس آرشیوی است
برای نخستین بار در دوره‌ای که از «نبرد سایبری» میان دو دشمن سرسخت خاورمیانه؛ اسرائیل و ایران سخن می‌رود، یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل اعتراف کرده است که صنایع کلیدی کشورش هدف تلاش‌هایی در راستای حمله سایبری بیگانگان بوده است.

یووال دیسکین، فردی که در سال‌های اخیر ریاست شباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل (سازمان موسوم به «شین بت») را برعهده داشته و قرار است یکشنبه پانزدهم مه این پست را به یورام کهن، یک اسرائیلی ایرانی تبار، تحویل دهد، در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود در مقام ریاست شباک، به حملات سایبری بیگانگان به تأسیسات کلیدی اسرائیل اذعان کرده است.

هرچند آقای دیسکین اشاره ای به نام عواملی که در صدد حمله سایبری به صنایع اسرائیل بوده اند، نکرده است اما ارزیابی‌ها می‌گوید که ممکن است سخن از اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی ایران باشد.

ایران در ماه‌های اخیر حملات سایبری به پاره‌ای از تاسیسات زیربنایی و مهم خود، به ویژه سایت‌های اتمی را تأیید کرده بود.

هرچند جمهوری اسلامی ایران صریحا نگفته است که آیا حمله کنندگان سایبری، اسرائیلی بوده اند، اما ژنرال عاموس یادلین، هنگامی که در مارس ۲۰۱۰، فروردین ۱۳۸۹، ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده داشت، گفته بود که کشورش به یک «ابرقدرت» در نبرد سایبری تبدیل شده است.

هیچگاه معلوم نشد که یادلین که در صدر یکی از بسته‌ترین نهادهای اطلاعاتی و نظامی اسرائیل بود و خود نیز شخصیتی به شدت درونگرا داشت و هرگز رازهایی مانند حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات اتمی سوریه یا کاروان‌های حامل سلاح در سودان را افشا نکرد، به چه دلیل از مبدل شدن کشورش به «ابرقدرت» در نبرد سایبری آشکارا سخن گفته بود.

این احتمال مطرح بود که اسرائیل می‌خواهد به جمهوری اسلامی ایران هشدار دهد که این کشور قادر است به تأسیسات کلیدی ایران، از آب و برق و خطوط مواصلاتی گرفته تا اموربانکداری و مالی از راه کامپیوتری حمله کند.

ایران شهریور سال گذشته به تأثیرات ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت بر فعالیت‌های اتمی خود اذعان کرد، هرچند که تأکید نمود که به خوبی با این اثرات، پیش از آن که حالت مخرب بگیرد، مقابله کرده است.

در هفته‌های اخیر نیز از تاثیرات مخرب ویروس رایانه ای دیگری با نام «استارز» در هجوم به صنایع دیگر ایران سخن رفت.

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران ماه گذشته از کشف دومین ویروس جاسوسی مهاجم به صنایع ایران سخن گفته بود.

آقای جلالی درمصاحبه با خبرگزاری «مهر» گفته بود که ویروس جدید، هماهنگ و همساز با سیستم‌های ایرانی بوده که «تخریب آن در مرحله اول، بسیار کم است، به شکلی که ممکن است بعضاً با فایل‌های اجرایی دستگاه‌های دولتی اشتباه گرفته شود».

وی افزوده بود که «متخصصان باید ابعاد مختلف این ویروس جدید را شناسایی کنند تا اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام شود»، و نیز«خواهان توجه بیشتر وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این تهاجم سایبری تازه شده بود».

با این حال، این مقام ایرانی در مورد مراکز ایرانی که هدف حمله ویروس جدید بوده‌اند، توضیحی نداده بود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران همچنین سه هفته پیش گفته بود که «مقابله ایران با استاکس‌نت به این معنی نبوده که این تهدید به طور کامل برطرف شده باشد» و استدلال کرده بود که «ویروس‌ها طول عمر مشخصی دارند و ممکن است به شکل دیگری فعالیت خود را ادامه دهند».

در دوسال اخیر همواره توجه جامعه جهانی به حملات ویروس رایانه‌ای به تأسیسات ایران معطوف بوده اما تا حال هیچ مقام اسرائیلی از این امر که این کشور نیز مورد حمله متقابل بوده است، سخنی مطرح نکرده بود.

اکنون، آقای دیسکین، رئیس شین‌بت از وجود پاره‌ای تلاش‌ها و رد پاها جهت تلاش در حمله سایبری به تأسیسات کلیدی اسرائیل سخن گفته و تأکید کرده که نیاز به تقویت توان مقابله با چنین تلاش‌هایی، جدی است زیرا روز به روز بر دامنه آن افزوده خواهد شد، و به گفته او، «خطر به آستانه در رسیده است».

در برخی از گزارش‌های جهانی، اخیراً از تشکیل بخش ویژه نبرد سایبری در واحد نظامی – اطلاعاتی موسوم به ۸۲۰۰ در ارتش و نیروهای اطلاعاتی اسرائیل سخن رفت، و این ارزیابی مطرح شد که بخش نبرد سایبری، نظر به توان تکنولوژی پیشرفته‌ای که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، از برترین‌ها در جهان باشد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست هفته گذشته حتی مدعی شده بود که کرم استاکس‌نت، «محصول» همین بخش ویژه نبرد سایبری در واحد ۸۲۰۰ اسرائیل بوده است؛ امری که مورد تردید برخی از ناظران بین‌المللی است.

خبرگزاری یونایتد پرس بر این باوراست که واحد مخفی ۸۲۰۰ اسرائیل اکنون یک نیروی عظیم چند هزار نفره است و مسئولیت‌های آن گسترش یافته و دیگر مانند دهه‌های قبل، تنها به شنود اخبار از کشورهای عربی و اسلامی اختصاص ندارد؛ به گونه‌ای که می‌توان اکنون آن را با بخش‌های مشابه در سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا قابل مقایسه دانست.

بسیاری از اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که محل این واحد در صحرای «نگب غربی» در جنوب اسرائیل است، و بارها رسانه‌های اسرائیل خود از این واحد گزارش‌های متعدد پخش کرده‌اند.

علیرغم آشکار بودن محل کار این واحد، جزئیات زیادی درباره فعالیت‌های آن در اختیار جهانیان نیست، هرچند که اظهارات سال گذشته ژنرال عاموس یادلین، افشاگری جزیی در این باره محسوب شد.

ژنرال یادلین تأکید کرده بود که دکترین راهبردی اسرائیل بر اصل وارد کردن ضربه پیشاپیش و بازدارنده در عمق خاک دشمن استوار است تا خطر هرچه بیشتر از اسرائیل دور شود، و تأکید کرده بود که فضای سایبری به کشورهای کوچک و عوامل مستقل، نیرویی مشابه آن توانی را می‌بخشد که تا پیش از این تنها در اختیار ابرقدرت‌ها بود.

افزایش توان سایبری در خاورمیانه تنها مختص اسرائیل نیست و سپاه پاسداران ایران نیز در سال‌های اخیر واحد نبرد سایبری خود را گسترش داده و نظر به گسترش تهدیدات برای ایران، این مبارزه را بسیار جدی تلقی کرده است.

فرماندهان سپاه پاسداران آشکارا تأکید کرده‌اند که برای سپاه سایبری خود اهمیت بسیار قائل هستند، و تهدید کرده‌اند که این نیروها عملیاتی را نیز برای حمله به «دشمن» تدارک دیده و برخی موارد را حتی به عنوان ممارست، پیشتر آزمون کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG